Nyt fra Promus - 28. marts 2011

Kære Promus-bruger..

Så blev det endelig sommertid, og inden for en overskuelig periode skal musikfolket ”på græs” når der igen lukkes op for SPOT, Northside, Jelling, Skive, Kløften, Nibe, Grøn, Smukkeste, Grimmeste og ikke mindst Roskilde Festivalen.

Vi glæder os, så lad os bruge ventetiden til lige at bringe et par nyheder her fra Promus…

Promus sætter fokus på music supervision, sync & publishing!
Kom og mød 3 af de "tunge" drenge indenfor music supervision, sync og publishing...her i Promus!
Den traditionelle forretningsmodel for bands og artister herhjemme har i mange år været målrettet pladeudgivelser og turnévirksomhed.
Men i de senere år er der også blevet sat turbo på arbejdet mod en mere strategisk udnyttelse af musikværker i andre sammenhænge end de to førnævnte. Således er bl.a. et begreb som ”sync” – synchronisation; altså koblingen mellem musik og billeder – blevet det nye sort i sangskriver- og producerkredse. De fleste kender historien om brugen The Blue Vans musik i forbindelse med lanceringen af iPad’en, men også en lang række andre danske artister og bands bl.a. Powersolo, Tina Dickow, Nephew, Carpark North og Baby Woodrose, har formået at få deres musik placeret i både film og reklamer – herhjemme og internationalt.

Dette arbejde foretages i musikbranchen af publishers og music supervisors, og for at få løftet sløret yderligere for disse nye arbejdsområder og muligheder har Promus inviteret tre af de mest erfarne herrer indenfor feltet til byen:

Manfred Zähringer – managing director/Iceberg Music Group – iceberg-records.com
Jeppe Kaltoft - music supervisor/Upright Music - www.upright-music.com
Anders Fredslund-Hansen - publisher/Good Songs - www.goodsongs.dk

Tirsdag d. 29. marts, kl. 19:00 – Promus, Vester Allé 15 – Aarhus


Er du en del af fremtidens Sounds of Music?
Promus og Dansk Lydteknologi arrangerer – i samarbejde med bl.a. Forsknings- og Innovationsstyrelsen, Væksthus Midtjylland og Alexandra Instituttet – matchmaking og pitchseminar for folk med gode idéer indenfor audioområdet.

Danmark har en stolt iværksættertradition inden for lydteknologi, og indtager i dag en international styrkeposition med markante virksomheder som eks. TC Electronic, Brüel & Kjær, T-Rex, Emma Electronics, Oticon, Widex, DPA Microphone m.fl. Lydteknologierne skaber danske arbejdspladser indenfor så forskellige sektorer som måling, byggeri, sikkerhed og forsvar, sundhed og medico, audio og video, film, TV- og musikproduktion, branding, events og oplevelser, samt igennem web, mobil og handel. Det er derfor vigtigt at få motiveret nye idéer og tanker indenfor feltet, og derfor er det med stor fornøjelse, at vi nu kan invitere til matchmaking og pitchseminar her i Promus. Her vil nye iværksættere og entreprenører indenfor audioområdet få mulighed for at pitche deres idéer overfor relevante virksomheder og institutioner via speeddating og matchmaking. Endvidere vil der være en række oplæg, diskussioner og case-studies fra folk fra bl.a. B&O & Smukfest.

Promus, Vester Allé 15, Aarhus – onsdag d. 11. maj, kl. 09:00 - check mere om arrangementet, samt vilkår for tilmelding her!


Kom og hør mere om SPOT, MXD & ROSA!
Aarhus lægger for 17. gang by til landets vel nok vigtigste showcase/musikbranchefestival med internationalt tilsnit, når branchefolk og publikummer fra nær og fjern mødes i weekenden 27.-28. maj for at tage pulsen på den danske og nordiske musikscene. Festivalen arrangeres af ROSA – Dansk Rock Samråd og MXD – Music Export Denmark. To organisationer, der hver især arbejder målrettet for udbredelsen af dansk rock – både herhjemme og internationalt. Så hvis du som booker, manager, pladeselskab eller band ønsker at vide mere om SPOT Festivalen og de øvrige aktiviteter og muligheder, som både ROSA og MXD tilbyder, så kom og hør nærmere når Gunnar Madsen (ROSA) og Thomas Rohde (MXD) lægger vejen forbi Promus for at fortælle mere om deres arbejde.

Promus, Vester Allé 15, Aarhus – tirsdag d. 5. april, kl. 19:00 – tilmelding her!


Kom til workshop med Your Waves!
Promus har tidligere kørt en række oplæg omkring universet med de sociale medier. Et område, der har stor betydning for etableringen af relationerne mellem et band og publikum, og som kan fungere som et perfekt afsæt for en kommende karriere.
Derfor holder vi til stadighed fokus på området, og har nu fornøjelsen af at kunne invitere til workshop med folkene fra det digitale kommunikationsbureau, YourWaves.

YourWaves har startet et nyt koncept som de kalder “Tips til musikere“. Konceptet går i al sin enkelthed ud på at afholde en åben workshop for musikere og musikbranchefolk, der har lyst til at blive klogere på at bruge internettet til at synliggøre deres musik.

Du kan få svar på spørgsmål og hjælp til ting som…

- Skal jeg bruge Myspace?
- Er twitter noget for vores band?
- Kommunikerer jeg godt på facebook?
- Hvordan får man musik på Facebook?
- Finde ud af hvad Tumblr, Twitter, Ning, Bandcamp, tweet for a track, WordPress, med mange flere kan bruges til
- Osv.

Du kommer med din bærbare computer og YourWaves stiller deres viden og hjælp til rådighed i 2 timer. I den periode forsøger vi i fællesskab at løse de problemer deltagerne har.

Det er gratis, men der er begrænsede pladser, så tilmelding er absolut nødvendig.
Vi kører efter ”først-til-mølle”, så tilmeld dig nu

Workshoppen finder sted i Promus, Vester Allé 15, Aarhus – mandag d. 11. april fra kl. 16:00 – 18:00!


Musik og Erhvervsliv: Er kommercialisme det nye indie?
Musikparlamentet Aarhus inviterer til deres tredje arrangement, der i samarbejde med Promus vil tage udgangspunkt i de muligheder danske bands – og upcoming bands i det hele taget – har for at eksponere sig selv via erhvervsorienterede samarbejdsaftaler, herunder sync til reklame, film, web osv., men også mere udviklingsbaserede initiativer som Tak Rock!-kampagnen (Unibrew og Kashmir, Black City) og kampagner med et mere internationalt islæt som samarbejder mellem Google og Arcade Fire, Tommy Hilfiger og The Ting Tings samt firmaer som Dr. Martens, SAS og Diesel.

Er det sell-out at involvere sig med erhvervslivet, eller er det blevet mere accepteret af musiklyttere og musikere, at bands bliver finansieret kommercielt? Med andre ord – er kommercialisme det nye indie? Det vil et panel med musiker-, erhvervs-, brancherepræsentation tage udgangspunkt i:

Panel:
Manfred Zähringer (Iceberg Music Group)
Johannes Gammelby (The Malpractice, Beta Satan, m.m.)
Freddy Larsen (Sponsor- & Event manager, Royal Unibrew A/S)

Musik:
Our Broken Garden (Solo)
Sebastian Lind

Tid og Sted:
Den 13. april 2011, kl. 19:00, Råbar/Promus, Vester Allé 15, 8000 Aarhus C

Pris:
30 kroner


Kandidaterne er klar til YCE Music Award 2011
Som tidligere omtalt er Promus med til at uddele British Councils Young Creative Entrepreneur Music Award 2011. Der var deadline for tilmeldinger i sidste uge, og der er kommet 8 kandidater, der alle har spændende bud på nye typer forretning eller events indenfor musikbranchen. Der udvælges nu en række finalister, der skal præsentere deres idé overfor et dommerpanel bestående af Christian Have/Have Kommunikation, Søren Krogh Thompson/Playground Music, Claire De Braekeleer/British Council og Jesper Mardahl/Promus. Vinderen offentliggøres d. 8. april, så hold øje med nyhederne via promus.dk

British Council har netop afholdt Creative Hotspots i Tallinn, Estland. Promus var med som deltager i et panel, der bl.a. talte Kate Brockhurst, en tidligere finalist i YCE Music Award, som er fortsat ad entrepreneur-linjen i sin virksomhed Kdot Online, som er et musikspecialiseret marketingsbureau. Mere om Creative Hotspots følger.

Forsat go’ uge…

Jesper Mardahl og Anne Jensen
Promus