Nyt fra Promus - 29. januar 2013

Kære Promus-bruger

I weekenden udspillede der sig to begivenheder herhjemme – hver med sit musikalske snit, i hver sin ende af skalaen, og i hver sin ende af landet..

I Herning stod Boxen på den anden ende som vært for årets danske Melodi Grand Prix, og i København mødtes musikere, branche og andet godtfolk til musikjournalisternes årlige ”Steppeulve”-priser, der bl.a. gik til Efterklang, Marie Key og Choir Of Young Believers.
Det er næsten lige før, at det er mere symbolsk, end det sikkert har været tilsigtet; folkekultur i provinsen og finkultur i hovedstaden – det brede og det smalle.

Melodi Grand Prix har altid været en sjov størrelse herhjemme. Elsket og hadet, nedgjort og hyldet – en fest for den ”dårlige smag”, der aldrig er blevet taget helt alvorligt – bortset fra da Brødrene Olsen vandt den europæiske finale i 2000. Da var der ikke grænser for, hvor fantastiske vi var.

Anderledes er det i Sverige, hvor ”Melodifestivalen”, som det hedder hinsidan, er noget af en folkefest, der tages meget alvorligt af alle – publikum, optrædende, medier og musikbranchen. I en meget interessant artikel i Information her i weekenden med overskriften, ”Sverige indtog dansegulvet – Danmark valgte at blive bænkevarmer”, argumenterer Henrik Smith-Sivertsen, der er forskningsvikar ved Det Kongelige Bibliotek med speciale i populærmusikkens historie, for, at svenskernes seriøse engagement i ”Melodifestivalen” også forklarer deres generelt store internationale succes. For hvor Danmark i en lang periode slet ikke deltog i Melodi Grand Prix’et, da det blev anset som underlødig underholdning af Danmarks Radio, har svenskerne hele tiden været med – og har brugt det målrettet som platform for at udvikle kompetencer og internationalt netværk for både musikere og musikbranche. Denne indsats kulminerede med ABBAs enorme succes i 1974 – en succes, der for alvor satte svenskerne på det internationale musikverdenskort, og hvor de har været lige siden.

Det er et interessant argument, men det kan selvfølgelig diskuteres om vi nu også blev hægtet af det internationale marked den gang p.g.a. ”fine fornemmelser”. For selv om der er meget lang vej til vi når svenskerne, hvad det internationale angår, så er der jo godt gang i dansk musikeksport. Volbeat ligger p.t. nr. 1 på Billboards Heatseeker-liste, og nye navne som MØ, Broken Twin og Nelson Can trækker superlativerne frem i de internationale musikmedier. Pointen er vel, at der skal være plads til det hele – altså både det brede og det smalle – og ja, de fine fornemmelser kommer man nok ikke langt med under nogen omstændigheder. Men døm selv, og læs artiklen her!

P.S. Meget apropos, gik ”Steppeulvens” såkaldte pionerpris til Jørgen Ingemann, der jo som bekendt vandt det Europæiske Melodi Grand Prix i 1963 med ”Dansevise”!

Nok om det – det er blevet tirsdag – og vi er allerede for sent på den…!


”Get Plugged In…” – Andy Inglis fra Music Tank er tilbage – denne gang med et intensivt 2-dages kursus!

I samarbejde med Music Tank i London, får Promus igen besøg af Andy Inglis, der denne gang vil holde et 2-dages intensivt kursus med fokus på den internationale live-scene og dens aktører. Kurset finder sted i Promus, 4. og 5. marts, og det er gratis at deltage. Læs mere her: http://www.promus.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=564

Vil du lære den tyske musikbranche at kende - indefra?

Så giver Promus dig nu muligheden for et 5 måneders praktikophold hos IHM - netværket for musikindustrien i Hamburg! Læs mere her: http://www.promus.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=566

PladePressen.dk - nyt web- og e-mag om musikken i Aarhus!

To musikjournalister sætter nyt fokus på musikscenen i Aarhus med PladePressen.dk, - der både er nyhedsweb og e-magasin! Læs mere her: http://www.promus.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=565

"Hvad du ønsker - skal du få....ver. 2.0!"

Efter vi bragte tanker og ønsker for musiklivet i 2013 fra en række aktører i sidste uge, er der kommet flere til.. Så læs hvad Jakob Sørensen fra Copenhagen Records, Ole Dreyer fra Dansk Musikforlægger Forening og Michael H. Andersen fra Target Distribution har af forhåbninger og ønsker for 2013 her: http://www.promus.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=563

Og så lige ”ugens links”!

Husk der er frist for ansøgning til Kodas Kollektive Båndmidler på fredag d. 1. februar! – læs mere her!

EMI Music søger Product Manager! Noget så sjældent som et job i musikbranchen – så tjek det her! – men husk ansøgningsfristen er 31. januar!

JazzDanmark.dk udvikler ny Live Jazz Danmark-app til smartphones. Læs mere om app’en, der giver dig info om jazzkoncerter i hele landet – hele året – her!

Backstage i Aarhus er startet med ”Upcoming Thursday” – ny platform for nye talenter – læs mere her!

Og så lige lidt fra sidste uge..

Ny ansøgningsprocedure for ansøgninger i Aarhus Kommune!
Alle ansøgninger til de forskellige tilskudsordninger under Kulturforvaltningen i Aarhus Kommune, skal fremover udfyldes elektronisk i den nye Ansøgningsportal. Læs mere her! – og husk der er ansøgningsfrist til Kulturarrangementspuljen, fredag d. 1. februar!

Karrierekanonen har åbnet for tilmeldinger..
Airplay, omtale, rådgivning og koncerter på SPOT og SmukFest er på spil, når Karrierekanonen, der er et samarbejde mellem Danmarks Radio og Koda, igen åbner for tilmeldinger. Fristen er 3. februar, så hop over og tjek mere info her: http://www.dr.dk/karrierekanonen/

Arrangør i Aarhus – ny portal for alle, der ønsker at lave arrangementer i Aarhus!

Aarhus fik før jul en ny samlet portal, der skal gøre det nemmere for arrangører at finde rundt i kringelkrogene omkring tilladelser, myndigheder og arealer, når man laver koncerter i byen. Portalen har fået navnet, "Arrangør i Aarhus - AIA", og du kan læse mere om den via linket her: http://www.promus.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=540

Hvis du allerede har benyttet dig af den, så er du meget velkommen til at dele dine erfaringer med os via info@promus.dk