Hvordan henvender et band sig til et spillested?

De fleste bands har prøvet forgæves at sende mails og pr-materiale til spillesteder. Der kan være flere grunde til, at responsen udebliver. Derfor følger her et par håndgribelige tips, der gør dine forespørgsler mere realistiske og lettere at arbejde videre med for spillestederne.

Kort og præcist og let at komme videre
Når du skal beskrive dit band, så gør det kort og præcist – gerne i punktform. Hvilken genre spiller I, og hvilke bands er I inspirerede af – og så lidt om jeres meritter.
Skriv hvilken type job I ønsker (opvarmning eller headliner), skriv lidt om jeres økonomiske forventninger og om I kan spille når som helst eller på specifikke datoer. Og husk kontaktinfo (mail og telefonnummer). Er al den type information med, er det meget lettere for bookeren at gå videre med orkesteret.

Headlinershows - Vær realistisk og tålmodig
Det er ikke partout lykken at spille på et stort spillested. Det er sjovere at spille for 30 publikummer i et tætpakket lokale, end det er på et tomt Train. Så etablér en fanbase, før I ønsker jer ind på de største scener. Arbejd på at skabe en fortælling om små, men udsolgte koncerter. Det skaber hype og nysgerrighed. Lykkes det, skal headlinershowet på de større scener nok komme.

Opvarmningsjob – Vær konkret!
Spillesteder elsker at have upcomingnavne til at varme op, og mange orkestre henvender sig for at få opvarmningsjobs. Men mange henvender sig blindt. Dvs. at de sender en lang mail uden nogle hooks, der gør det nemt at placere dem. Derfor: Hvis I er på jagt efter opvarmningsjobs, så gør det nemt for bookeren at hyre jer.
Det gør I ved at læse spillestedets program igennem og skrive i den mail I sender, at I ønsker at varme op for X, Y og/eller Z. Husk på, der er mange af de orkestre, som henvender sig, som vi ikke kender og derfor ikke ved, hvilke orkestre de ville passe bedst som opvarmning til.
Det tager tid at komme ind under huden på et orkester og dermed kunne placere dem. Derfor er der meget vundet for jer, hvis I placerer jeres orkester ind i vores program. I kender nemlig jeres musik i forvejen.

Faren for at blive glemt
En booker modtager meget musik, og det er svært at huske alle orkestre, man hører. Også derfor giver det god mening, at I, hvis I vil varme op, selv peger på orkestre, I gerne vil varme op for. Måske er dit band godt, men der ikke er programlagt et orkester, hvor I passer som opvarmning. Det orkester kommer måske først syv måneder senere. Der skal I så henvende jer igen om et job til den koncert, hvor I passer ind, for bookeren har måske glemt I findes.

Sigtekorn over spredehagl: Skriv til relevante spillesteder
Jeg er booker på Atlas. Et spillested, der præsenterer world, folk og jazzmusik. Jeg modtager mange standardmails fra orkestre, der spiller alle mulige andre genrer end dem vi præsenterer på Atlas. Det er altså ikke her, I får mest ud af at bruge jeres kræfter. Tag kontakt med de spillesteder, hvor I passer ind. Så spilder I ikke kræfter på de forkerte spillesteder.

Vis at du kender spillestedet
Skriv personlige e-mails. De er rarest at modtage og i dem kan I forklare, hvorfor netop I passer ind på det spillested, I retter henvendelse til. Det viser, at I har gjort forarbejdet, at I vil netop det spillested I har henvendt jer til og at I tager jeres egen karriere og spillestederne seriøst.

Byd ind med forskellige modeller
Der er andre honoreringsformer end en garanti på 10.000 kr. eller en kasse øl. Måske vurderer I, at det bedst kan betale sig at spille på døren; måske er I villige til at sluge en lavere garanti mod at I får et cut af døren efter break-even; måske kan det betale sig at leje stedet, så I kan gøre noget helt specielt ud af aftenen og dermed trække flere folk til, eller måske kan I lave en aften, hvor I deler scene med to-tre andre lokale bands, så I tilsammen trækker en masse folk og efterfølgende deler døren… Måske er den gode idé er en helt anden. Det korte af det lange er: Tænk kreativt, så er der større chancer for at finde vej til landets scener.



Guiden er udarbejdet af Bjarke Svendsen, som er booker på spillestedet Atlas. Bjarke sad i panelet, da vi afholdt "Kom og mød dit spillested!" og har efterfølgende lavet denne opsummering af de gode råd, der kan gives til musikere, som vil tage kontakt til spillesteder.