Guide til effektiv markedsføring af events

Hele Vejen er et lille bureau i Aarhus, som udspringer af gadekultur,
dårlige minder fra folkeskolen og en evindelig trang til at gøre verden
lidt sjovere at se på - og ikke mindst at leve i... De giver dig her deres tanker og tips til at skabe effektiv markedsføring af events.

- Vores allerbedste pr-idéer har altid været at inkludere en masse mennesker. Vi har f.eks. haft en sej gruppe af unge mennesker, som hed "Young Guns" som hjalp os med at omdele plakater, flyers osv. De var frivillige og havde så meget kærlighed til vores arrangementer, at de gerne ville støtte på den måde. Og så fik de fribilletter og lidt goodies i ny og næ. Men på den måde var de også en slags afsendere og ambassadører for arrangementerne, så de spredte budskabet i deres netværk. Vi har også brugt små virale videoer via Facebook med stor succes. Det har været ganske små skøre stopmotion produktioner, med en smartphone og en masse pap. Enkelt men stærkt, og det er meget nemmere at fange folks opmærksomhed med noget sjovt og skørt.

Vær tjekket og hav en god idé
Vi markedsfører typisk vores events med f.eks. små sjove videoer, trykte flyers og plakater og web-flyers. Derudover er Facebook et effektivt våben, hvis man bruger det rigtigt. Vi tror ikke længere på "Begivenheder" på Facebook, men bruger det dog alligevel! Men videoer og web-flyers via Facebook virker meget bedre end 1000 skrevne ord om arrangementet. Og hvis det er sjovt og godt lavet, er det også meget nemmere at få andre venner til at sprede budskabet. Det vigtigste er bare at du er tjekket med det du laver, sørg for at dit materiale er i rigtig størrelse, uden stavefejl osv., så er det meget nemmere at få net-aviser og blogs til at poste det. Jo mindre medierne skal forholde sig til det, desto nemmere er det at få sine ting lagt ud på medierne. Vi bruger også altid vores mavefornemmelse og tager udgangspunkt i, hvad vi selv synes er fedt og hvad der overhovedet ikke er fedt. Det er en sjov øvelse at teste nogle skøre idéer på forskellige venner. Alt i alt, så få folk til at snakke om dit arrangement, også selvom det kræver at du ringer til ALLE dine venner og siger at det er "THE SHIT!"...

Vi bruger aldrig den samme skabelon til vores events; vi har prøvet, men vi begynder lynhurtigt at kede os. Vi laver ikke events for at blive bedre og bedre til at arrangere. Vi gør det, fordi vi har noget på hjerte og fordi vi elsker udfordringer, og hele tiden prøve nye kantede ting af i forbindelse med events. Vi mener ikke at det nødvendigvis er den "rigtige" måde at gøre det på. Man skal sgu finde sine egne metoder - prøv det af og lær af erfaringerne. Men vigtigst af alt er, at lysten til at lave et arrangement altid starter med, at du er helt vild for at præsentere noget nyt, eller har en pisse go' idé og IKKE at du bare har megameget lyst til at arrangere "et eller andet"... Så er det bedre at lade dem komme til, som virkelig har noget på hjerte!

”Ram folk der hvor de mindst venter det og hold dem underholdt, så lang tid som muligt”
Med hensyn til udarbejdning af pr-materiale og markedsføring generelt, så er vi så heldigt stillet at vi selv er grafikere og derfor har et godt udgangspunkt for at lave det superbilligt og til tider gratis. Men vi bruger også billige materialer som en udfordring for at lave fede ting - uden at det koster knaster. Nogle kalder det "guerilla marketing" - vi kalder det bare oplagt at ta' billige materialer, som f.eks. pap og genbruge det til kunst og kultur. Eller bruge alternative kanaler til at formidle dit budskab. Ram folk der hvor de mindst venter det og hold dem underholdt, så lang tid som muligt. Og din lokale cykelhandler vil elske dig for det. Bryd rammerne og tro på det umulige. Alle kan sgu lave en plakat, det handler bare om at gøre det anderledes end alle de andre. Tegn den i hånden eller ta' et billede af din mormor og skriv din information i en taleboble, der fører hen til hendes mund osv. Og hvis du er i tvivl, så kontakt nogle som ved lidt om det du skal i gang med, man skal ALDRIG være bange for at spørge. Selv de meget erfarne har også engang skullet bruge et råd eller lidt hjælp til en go' idé.


Ti hurtige PR-råd til både etablerede spillesteder og de små koncertarrangører
  1. Inkludér så mange mennesker som overhovedet muligt i alt hvad du gør, også selvom det til tider kan virke nemmere at gøre det selv. Få andre til at sprede budskabet for dig! Der er masser der gerne vil være en del af noget, uden selv at ville ta' ansvar for det hele, og de mennesker er oplagte at bruge som ambassadører.
  2. Læs råd nummer 1 igen og husk det!!
  3. Få altid en sponsor til at betale for dine udgifter i forbindelse med tryksager, annoncer osv.
  4. Skriv evt. selv en artikel om arrangementet og send til pressen, så den er klar til at trykke uden at der er en journalist, som skal til at rode med det (sad, but true!). Og husk altid at medsende et stort lækkert billede (altid 300 dpi - hvis du ikke ved hvad det betyder, så spørg Onkel Google)
  5. Lad aldrig pr og markedsføring være de udøvende artisters hovedpine; deres ansvar ligger et helt andet sted og hvis de vil hjælpe, er det bare megasejt af dem.
  6. Brug altid min. 1/3 af din energi på lækkert og tjekket pr - også selvom du har pissetravlt - så vinder du i sidste ende anyway.
  7. Undersøg altid efterspørgslen på de acts, du overvejer at booke. Ikke for at vide om du skal booke eller ej, men for at vide hvor meget pr du skal stille op med og i hvilken retning du skal vende kanonen - for at ramme plet.
  8. Konkurrencer, film, billeder og ellers alt hvad der inkluderer modtagerene er vigtig pr. Folk elsker at være en del af noget og ikke bare komme og modtage på selve aftenen.
  9. Undervurdér ALDRIG din modtager. Som f.eks. mange danske reklamefilm gør. De snakker ned til forbrugeren i stedet for at pirre dem. Giv dem lidt, men lad dem også selv skulle gøre en indsats... yde for at nyde!
  10. Facebook er et vigtigt redskab, men kan ikke stå alene. Det er blot et supplement til alle de andre medier, som du skal bruge...
Vores mantra i forbindelse med at arrangere har altid været at "gi' mere - end du tager!"


Guiden er udarbejdet af Michael Schlippé & Christian Dyhr, Hele Vejen.
Se eksempler på flyers, plakater, videoer m.m på: www.helevejen.com