
Pladebranchen er i opløsning!
Så kontant var udmeldingen fra Jakob Sørensen - direktør i Copenhagen Records - der tirsdag holdt sit indlæg om pladeselskaberne i forbindelse med vores Basic-kurser. Men der var da også positive udmeldinger..
Med afsæt i pladeselskabernes nuværende og fremtidige rolle i musikbranchen-paletten, tog Jakob Sørensen fra Copenhagen Records bladet fra munden, da han overfor Promus' publikum holdt sit indlæg i forbindelse med vores Basic-kurser.
Stærkt faldende CD-salg, og nu allerede også et vigende salg af digitale downloads, samt en for konservativ tilgang til markedet, kombineret med hurtigt skiftende medieplatforme og større spredning i generationerne, var nogle af de problemer, der blev oprullet.
På trods af denne noget dystre baggrund, var der da heldigvis også positive tendenser omkring den fremtidige udvikling. Det har aldrig været billigere og lettere at starte for sig selv, og der er mange muligheder for at danne partnerskaber med kompetente aktører. Nye typer selskaber, der arbejder som produktionsselskaber med få artister som partnere, skyder op og nyder en vis succes. Som eksempel nævnte Jakob selskabet bag Medinas udgivelser, Soulcamp. Her er Medina selv partner med sin manager og producerteamet bag hendes udgivelser. Produktionerne udsendes så via distributionsselskabet A:larm, der håndterer salg, markedsføring og promotion.
Jakob gennemgik endvidere konstruktionen bag Copenhagen Records, og deres fremtidsstrategi som et - næsten - fuldgyldigt 360-graders selskab, der inkluderer håndtering af både booking, publishing og label for artisterne.
Modellen er ikke ny, men netop p.g.a. pladeselskabernes ofte store investeringer og dermed også risiko - set i forhold til et faldende marked - er der flere og flere selskaber, der forsøger at dække sig ind ved en bredere rettighedstilgang, og dermed flere indtægtskilder.
Der kan siges meget for og imod modellen - men udgangspunktet må selvfølgelig være hvilke kompetencer selskabet kan tilbyde indenfor de forskellige områder. Og her er Copenhagen Records faktisk godt kørende, da der er tale om deciderede afdelinger med egne folk, der kører hhv. booking, publishing og label.
Aftenen blev afsluttet med en kort introduktion til Copenhagen Records' nye fokusområde - Copenhagen Beta - en portal for selskabets artister med interviews, koncertoptagelser, behind-the-scenes-klip og meget mere. En ny medieplatform med ambitionen om at komme mere i direkte kontakt med publikum og skabe et sted, hvor man rent faktisk taler om musikken. Check selv her!
Stærkt faldende CD-salg, og nu allerede også et vigende salg af digitale downloads, samt en for konservativ tilgang til markedet, kombineret med hurtigt skiftende medieplatforme og større spredning i generationerne, var nogle af de problemer, der blev oprullet.
På trods af denne noget dystre baggrund, var der da heldigvis også positive tendenser omkring den fremtidige udvikling. Det har aldrig været billigere og lettere at starte for sig selv, og der er mange muligheder for at danne partnerskaber med kompetente aktører. Nye typer selskaber, der arbejder som produktionsselskaber med få artister som partnere, skyder op og nyder en vis succes. Som eksempel nævnte Jakob selskabet bag Medinas udgivelser, Soulcamp. Her er Medina selv partner med sin manager og producerteamet bag hendes udgivelser. Produktionerne udsendes så via distributionsselskabet A:larm, der håndterer salg, markedsføring og promotion.
Jakob gennemgik endvidere konstruktionen bag Copenhagen Records, og deres fremtidsstrategi som et - næsten - fuldgyldigt 360-graders selskab, der inkluderer håndtering af både booking, publishing og label for artisterne.
Modellen er ikke ny, men netop p.g.a. pladeselskabernes ofte store investeringer og dermed også risiko - set i forhold til et faldende marked - er der flere og flere selskaber, der forsøger at dække sig ind ved en bredere rettighedstilgang, og dermed flere indtægtskilder.
Der kan siges meget for og imod modellen - men udgangspunktet må selvfølgelig være hvilke kompetencer selskabet kan tilbyde indenfor de forskellige områder. Og her er Copenhagen Records faktisk godt kørende, da der er tale om deciderede afdelinger med egne folk, der kører hhv. booking, publishing og label.
Aftenen blev afsluttet med en kort introduktion til Copenhagen Records' nye fokusområde - Copenhagen Beta - en portal for selskabets artister med interviews, koncertoptagelser, behind-the-scenes-klip og meget mere. En ny medieplatform med ambitionen om at komme mere i direkte kontakt med publikum og skabe et sted, hvor man rent faktisk taler om musikken. Check selv her!
Tweet