Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Digitalt salg...show me the money!

Sjov og tankevækkende lille undersøgelse om fremtidens indtjeningsforhold på salg af musik.

Der er vist efterhånden ingen tvivl om at fremtidens musikdistribution bliver digital.
Uagtet at pirateriet desværre stadig lever i bedste velgående, vokser antallet af nye spændende digitale musiktjenester. Og det digitale salg er i voldsom fremgang - selv om det endnu ikke helt kompenserer for det "gamle fysiske" salg.

Den digitale distribution kan groft sagt inddeles i 2 elementer: købte downloads og streaming. Downloads kender de fleste fra iTunes, og streaming er blevet vældigt populært - især med TDC's Play. Nye tjenester banker kraftigt på døren herhjemme, og især svenske Spotify har der efterhånden været en del skriverier omkring.

Det digitale marked er allerede nu ved at bevæge sig fra de købte downloads til at rette sig mere og mere mod streaming - hvad enten publikum vælger denne løsning som en del af et abonnement (Play), eller en reklamefinansieret service. Hos Spotify, WE7 m.fl. tilbydes der både en abonnementsløsning og en reklamemodel.

De forskellige tjenester laver såkaldte licensaftaler med både pladeselskaberne (producenter og bands/solister) og rettighedsorganisationerne (sangskriverne) og disse aftaler kan være skruet sammen på mange forskellige måder. Det er ikke altid lige gennemskueligt, og derfor har der også på det seneste verseret en del historier om, at bands/solister og sangskriverne får forholdsmæssigt få penge ud af det. Bl.a. skulle Lady Gaga havde fået hvad der svarer til en pose peanuts for hendes musik fra div. streamingtjenester.

For at prøve at få et nogenlunde klart billede af økonomien for bands og solister, har det amerikanske website informationisbeautiful.net lavet deres egen lille undersøgelse hvor udgangspunktet har været at finde ud af hvor meget salg - enten via traditionelt fysisk salg eller downloads/streamings - der egentlig skal til for at optjene en amerikansk minimums månedsløn.

Der skal selvfølgelig tages en masse forbehold, da indtjeningsforholdene er meget individuelle i aftalerne mellem pladeselskab og bands/solister, og der kan være mange andre meget komplekse parametre. Men som et forsøg på at lave en tommelfingerregel på området, er det ikke uinteressant.

Check selv undersøgelsen via linket her!

Det er bare vigtigt at understrege, at selv om der skal mange streams til for at holde en nogenlunde basal indtægt, skal det hele tiden ses op i mod alternativet - nemlig pirateriet!