Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Århusianske koncerter gav 2,2 mio. kr. i uge 46!

En effektanalyse af koncerter afholdt i Århus i uge 46 viser, at det at gå til koncert for mange er anledning til at bruge penge i byen, enten før eller efter koncerten. Og det er ikke småpenge, når tallene lægges sammen.

Af analysen fremgår det, at de i alt 14 undersøgte koncerter sammenlagt har betydet et økonomisk afkast på omkring 2,2 mio. kr. Og det er vel at mærke uden hensyntagen til billetsalg og barsalg.


Desuden viser rapporten, at
57% af de adspurgte til de ordinære koncerter mener, at byens musikliv i høj grad er væsentligt for Århus som brand
63% af de adspurgte ved Volbeat-koncerten kommer udenbys fra
52% af de adspurgte ved Volbeat-koncerten mener, at koncerter i høj grad er anledning til andet forbrug (eksempelvis ved restaurant- og cafebesøg, natklub og shopping)

De undersøgte koncerter er:
Volbeat, De Eneste To, Midlake, Devil Driver, Stoffer og Maskinen, Bang Bang Brain, Annika Aakjær, The Rumour Said Fire, Duné, Bonaparte, Alphabeat, Melissa Auf Der Mauer, 4 Guys From The Future samt Imogen Heap.

Koncerterne er fordelt på de ordinære spillesteder Studenterhuset, Voxhall, Train, Musikhuset, Musikcaféen samt på arenaen NRGI. I analysen er altså ikke medtaget mindre koncerter på caféer, barer, beboerhuse og klubber, som dog også må forventes at have haft en "indtjening" til byen.


Analysen er bestilt af Promus i forbindelse med Arrangørgruppen Aarhus' arbejde med at synliggøre musiklivets betydning for byen. Den er udarbejdet af kandidat i oplevelsesøkonomi, Stefan M. Rasmussen.

Du kan læse rapporten her!

Foto: Bertand