Når musikken samarbejder
I Børsen i dag handler en artikel om, hvordan musik bruges som en del af modeshows og som branding af store designeres kollektioner. Men mode er ikke det eneste område, hvor musik anvendes strategisk som en del af en markedsføringsstrategi.
Virksomheder bruger i stigende grad lyddesign som en del af den pakke, der skal sælge deres produkt. Lyden tilpasses målgruppen, som dermed stimuleres på flere niveauer. Musik har som bekendt en evne til at påvirke det irrationelle lag af sindet, mao. foretages en eventuel købsbeslutning på baggrund af en emotionel påvirkning. Der er penge at hente, idet emotionelle køb typisk vil være af produkter, vi "ikke rigtigt har brug for".
Således også indenfor mode. Ifølge artiklen i Børsen er Danish Fashion Institute og Volcano Management gået sammen om initiativet Music meets Fashion, der skal være et kreativt forum, hvor musikere og designere mødes og udveksler idéer. Sådanne bevidste samarbejdsstrukturer mellem musikbranchen og andre brancher vil vi se flere af de kommende år. Hele sync-området, hvor musikforlag i højere og højere grad søger at få deres kunstneres sange placeret i f.eks. reklamer er noget, der er fokus på både fra musikbranchen og reklamebranchen - sidstnævnte får som ovenfor skitseret en ekstra kanal til forbrugerne, men musikerne opnår større eksponering; et emne vi skrev om sidste år, da Billboard Magazine lavede en top100 over bedste eksponerings-placeringer.
Derudover er der hele diskussionen om identitet. Musik er nemlig - ligesom tøj og mode - en væsentlig identitetskabende faktor, idet man med sit valg af musik kan vise, hvilken gruppe eller type, man tilhører.
Det er altså en oplagt udvikling, musikbranchen gennemgår, og der er masser af områder, som man også kunne forestille kunne være samarbejdspartnere for en branche, der er åben for nye forretningsmodeller.
Vi på Promus lægger op til et fokus på sangskrivere og producere i foråret, og allerede på det indledende møde blev der givet udtryk for, at en interesse for kobling med f.eks. reklamebranchen og filmbranchen i høj grad er til stede. Mere om det as we go along!
Har du kommentarer eller idéer til områder, som vi bør tage fat i, så skriv endelig til os på info@promus.dk.
Således også indenfor mode. Ifølge artiklen i Børsen er Danish Fashion Institute og Volcano Management gået sammen om initiativet Music meets Fashion, der skal være et kreativt forum, hvor musikere og designere mødes og udveksler idéer. Sådanne bevidste samarbejdsstrukturer mellem musikbranchen og andre brancher vil vi se flere af de kommende år. Hele sync-området, hvor musikforlag i højere og højere grad søger at få deres kunstneres sange placeret i f.eks. reklamer er noget, der er fokus på både fra musikbranchen og reklamebranchen - sidstnævnte får som ovenfor skitseret en ekstra kanal til forbrugerne, men musikerne opnår større eksponering; et emne vi skrev om sidste år, da Billboard Magazine lavede en top100 over bedste eksponerings-placeringer.
Derudover er der hele diskussionen om identitet. Musik er nemlig - ligesom tøj og mode - en væsentlig identitetskabende faktor, idet man med sit valg af musik kan vise, hvilken gruppe eller type, man tilhører.
Det er altså en oplagt udvikling, musikbranchen gennemgår, og der er masser af områder, som man også kunne forestille kunne være samarbejdspartnere for en branche, der er åben for nye forretningsmodeller.
Vi på Promus lægger op til et fokus på sangskrivere og producere i foråret, og allerede på det indledende møde blev der givet udtryk for, at en interesse for kobling med f.eks. reklamebranchen og filmbranchen i høj grad er til stede. Mere om det as we go along!
Har du kommentarer eller idéer til områder, som vi bør tage fat i, så skriv endelig til os på info@promus.dk.
Tweet