Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Social innovation med nye medier

Creative Entrepreneurs Club Aarhus har efter tre møder efterhånden etableret sig som et væsentligt sted for inspiration, udveksling af idéer og kreative erfaringer. Denne gang var oplægsholder Gavin Weale fra Livity og Live Magazine i London.

Mødet var sat på Rådhuset og rådmand for børn og unge - og viceborgmester - Jacob Bundsgaard Johansen bød velkommen med en tale, der indeholdt store forventninger til Aarhus' kreative potentiale. Kreative iværksættere, selvstændige, Kaospiloter og repræsentanter fra både kommune og kulturelle organisationer var da også samlet i stort antal for at lade sig inspirere af Gavin Weale fra London-baserede Livity.

Gavin Weale er med-grundlægger af Livity, der bl.a. inkluderer Live Magazine, og har siden varetaget udviklingen af projektet til et bæredygtigt virksomhedskoncept med 20 ansatte, og har hjulpet over 75 unge i uddannelse eller arbejde. Gavin Weale har gjort Live Magazine til Londons bedst kendte ungdomsmagasin. Han havde en central rolle i Livitys lancering af Penguin Books' Spinebreakers teenage writers' projekt, og har udviklet en succesfuld ungdomsserie for BBC. Se mere på www.livity.co.uk

Efter oplægget var der diskussion i grupper, bl.a. om udfordringen i at balancere sit kreative arbejde med et ønske om at kunne skabe økonomisk profit. Og evt. yderligere gøre et stykke socialt arbejde, ligesom Livity praktiserer det. For Gavin Weale var udgangspunkt at bedrive marketing, men hvis muligheden er der for at gøre noget til glæde for andre på samme tid, er det værd at tage med. Desuden gør denne vinkel f.eks Live Magazine til et eftertragtet annonceringspunkt for store brands, der har unge som målgruppe.

Det blev af flere fremhævet, at det kan være en god arbejdsmetode at indgå i samarbejde. Ofte står man som kreativ iværksætter alene eller næsten alene med sit projekt, og for at lykkes må man søge de gode samarbejdspartnere, forsøge at tænke udenom "simple" løsninger som at søge støtte, men i stedet tænke i give-and-take. For Livity er det ligeledes hele tiden en kunst at finde de brands eller virksomheder, som kan se sig selv i et projekt og derfor vil gå ind som partner.

Hvornår man skaber "for meget profit" til at kalde sig social innovatør blev også debatteret, men det blev udtalt, at så længe man har et økonomisk bæredygtigt projekt, vil man kunne arbejde desto mere socialt, og det bør således ikke være et problem..!

Læs Nicolai Juhler fra British Councils resumé her!

OBS! Gavin Weale bloggede efter sin hjemkomst til London lidt om Aarhus og de kreative iværksættere. Læs indlægget her!