Musikparlamentet debatterede i Råbar!
Med et panel bestående af fire personligheder fra den aarhusianske musikbranche og en mangeårig leder af ROSA som moderator, samt to bands fra den lokale scene til at indlede og afslutte arrangementet, var scenen sat til en god musikdebat.
I panelet var:
Gunnar Madsen var moderator.
Spørgsmålene var:
"Er der optimale forhold for Aarhus’ musikmiljø? Er der iværksat de fornødne initiativer til at tage Aarhus skridtet videre, eller er der yderligere behov for at få Aarhus’ musikliv til at blomstre – hvis det ikke allerede gør det?"
Paneldeltagerne var enige om, at der er gang i musiklivet i Aarhus; masser af festivaler, bands, koncerter og spillesteder. Men også en masse tomme rammer, som Trevor Davies udtrykte det. Christian Vuust fra Det Jyske Musikkonservatorium konstaterede fra salen, at byen mangler "mødesteder", forstået som (mindre) steder, hvor det er fedt at mødes og hænge ud og høre musik. De store spillesteder står bare tomme meget af tiden og er ikke indrettet som hænge-ud-steder. Hvordan kan vi gøre noget ved dette? Som Asger Christensen bemærkede, er der også en del af problemet, der handler om vilje fra alle parter. Mens der ligeledes er ting, man som arrangør ikke kan bestemme over.
i forhold til en synliggørelse af musikkens værdi, blev Promus og Arrangørgruppen Aarhus' effektanalyse fremhævet som et initiativ til at skabe argumenter, der kan indgå i en diskussion af emnet. Debatten om, hvorvidt musikbranchen i højere grad skal definere sig som en del af de kreative erhverv kom nemlig også på banen. Hvor Brian Nielsen ikke var sikker på, at Aarhus Kommune er klar over, hvad de står med i hånden (et guldæg?!), var der bred enighed om, at det økonomiske argument er slagkraftigt, men selvfølgelig ikke kan stå alene.
Også talentproduktion og talentflugt blev diskuteret, og her er de fleste efterhånden nået frem til, at sådan er det bare for en by af Aarhus' størrelse, og sålænge byen indeholder så meget miljø og produktion af talent, er det fint at sende talentet videre. Arbejdet ligger så måske i at hente nogle af talenterne tilbage som en del af fødekæden.
Debatten kunne sagtens være fortsat og ikke alle blev hørt, så hvad siger I? Kommentarer til nogle af spørgsmålene?
Se GAFFAs omtale af arrangementet her!
- Henning Winther (Kunstrådet og Aarhus Took it)
- Asger Christensen (Kellermensch, All Products Made Nice, Aarhus Lydstudie)
- Trevor Davies (Kulturhovedstad 2017, tidligere generalsekretær for Aarhus Festuge)
- Brian Nielsen (Skandinavian, Northside Festival, Arrangørgruppen Aarhus)
Gunnar Madsen var moderator.
Spørgsmålene var:
"Er der optimale forhold for Aarhus’ musikmiljø? Er der iværksat de fornødne initiativer til at tage Aarhus skridtet videre, eller er der yderligere behov for at få Aarhus’ musikliv til at blomstre – hvis det ikke allerede gør det?"
Paneldeltagerne var enige om, at der er gang i musiklivet i Aarhus; masser af festivaler, bands, koncerter og spillesteder. Men også en masse tomme rammer, som Trevor Davies udtrykte det. Christian Vuust fra Det Jyske Musikkonservatorium konstaterede fra salen, at byen mangler "mødesteder", forstået som (mindre) steder, hvor det er fedt at mødes og hænge ud og høre musik. De store spillesteder står bare tomme meget af tiden og er ikke indrettet som hænge-ud-steder. Hvordan kan vi gøre noget ved dette? Som Asger Christensen bemærkede, er der også en del af problemet, der handler om vilje fra alle parter. Mens der ligeledes er ting, man som arrangør ikke kan bestemme over.
i forhold til en synliggørelse af musikkens værdi, blev Promus og Arrangørgruppen Aarhus' effektanalyse fremhævet som et initiativ til at skabe argumenter, der kan indgå i en diskussion af emnet. Debatten om, hvorvidt musikbranchen i højere grad skal definere sig som en del af de kreative erhverv kom nemlig også på banen. Hvor Brian Nielsen ikke var sikker på, at Aarhus Kommune er klar over, hvad de står med i hånden (et guldæg?!), var der bred enighed om, at det økonomiske argument er slagkraftigt, men selvfølgelig ikke kan stå alene.
Også talentproduktion og talentflugt blev diskuteret, og her er de fleste efterhånden nået frem til, at sådan er det bare for en by af Aarhus' størrelse, og sålænge byen indeholder så meget miljø og produktion af talent, er det fint at sende talentet videre. Arbejdet ligger så måske i at hente nogle af talenterne tilbage som en del af fødekæden.
Debatten kunne sagtens være fortsat og ikke alle blev hørt, så hvad siger I? Kommentarer til nogle af spørgsmålene?
Se GAFFAs omtale af arrangementet her!
Tweet