Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Hvem har lavet et hit?

Der var fuldt hus ovenpå Atlas, da Promus afholdt seminar om music supervision og publishing i tirsdags.Tre veloplagte panelister udfordrede de fremmødte.

I panelet sad:

Manfred Zähringer – managing director/Iceberg Music Group
Jeppe Kaltoft - music supervisor/Upright Music
Anders Fredslund-Hansen - publisher/Good Songs

Anders Fredslund-Hansen lagde ud med at stille de fremmødte sangskrivere spørgsmålet: "Hvem herinde har skrevet et hit?" Hænder røg i vejret med så forskellige erfaringer som at publikum på et spillested godt havde kunnet lide nummeret til oplevelser med remix og at have fået et partyhit på Ibiza!

Den største udfordring for sangskrivere kan ifølge panelet være det, som Anders Fredslund-Hansen kaldte "provinskomplekser". Når man selv ved, at man har et hit, så handler det om at stå ved det, og evt. opsøge folk, der kan hjælpe med at få det ud. Gerne både til et musikpublikum og i form af "syncs"; det at få anvendt sin sang i en reklame, film eller trailer til kommercielt brug.

Det er netop det arbejde, som publishers som Manfred Zähringer kan udføre via sit enorme netværk, der bl.a. gjorde det muligt at få Blue Vans "There Goes My Love" i en reklame for Ipad sidste år. Hans bud på et nøgleord i musikbranchen var da også "netværk, netværk, netværk!"

Jeppe Kaltoft er music supervisor, hvilket betyder at han indtager en medierende funktion ift. sangskrivere og f.eks. filmselskaber. Hvis der skal bruges noget musik til en film eller en reklame, kan music supervisoren hjælpe med at finde den rette musik. Vi fik nogle eksempler på gode samarbejder, bl.a. Alphabeats "Fascination" i Coca Cola Light-reklamen og Kenneth Bagers "The Sound of Swing" i en reklame for Arbejdernes Landsbank.

Efter oplæggene var der ivrig debat, og den fortsatte blandt deltagerne over en øl i fælleslokalet. Bl.a. blev begrebet "sync-users" diskuteret, og inden aftenen sluttede, kunne selv den mest finansforskrækkede sangskriver tænke over, at et koncertpublikum også kan opbygges ad dén vej...