Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Creative Hotspots i Tallinn

På baggrund af vores partnerskab i Creative Entrepreneurs Club Aarhus var Promus i forrige uge inviteret til endags-seminaret Creative Hotspots i Tallinn af British Council.

Creative Hotspots i Tallinn - som i øvrigt er Europæisk Kulturhovedstad i år - havde til formål at samle en masse kreative iværksættere, repræsentanter fra iværksættervirksomheder, der har klaret sig godt, samt repræsentanter fra virksomheder og institutioner, der arbejder for at skabe gode rammer for iværksættere. Promus var med som en del af den sidste kategori og skulle særligt belyse dette via deltagelse i et panel, der havde temaet Coorporate to accumulate or compete to thrive? som overskrift; altså hvor er der mest at hente - ved fokus på konkurrence eller fokus på samarbejde?

Keynotes og case studies og panel-workshops
Efter fire key note speakers (se en gennemgang af deres pointer ved Andreas Linnet fra CKO her!), og case studies med bl.a. Ville Heijari fra Rovio i Finland, der har skabt konceptet Angry Birds, Mark Rock fra engelske Audioboo, samt korte indlæg om Skype, Concert Live og X-Cart, var det tid til panelet, som tog udgangspunkt i tre forskellige oplæg: Tallinn Business Incubators, Kdot Online og Promus.

Konkurrence vs. Samarbejde
Fra vores synspunkt er det tydeligt, at det er på samarbejdssiden, at en by som Aarhus kan sætte ind. Musikbranchen er per definition konkurrenceminded, idet den i grove træk arbejder med hitlister og top40 som grundlag. Der hvor der - som vi ser det - virkelig er noget at hente, er i sparringen, erfaringsudvekslingen, projektsamarbejdet på tværs af branchen og på tværs af andre sektorer. Samarbejdet har ofte haltet, og det skyldes til dels, at mange i musikbranchen arbejder alene eller i mindre virksomheder, hvor der hverken er overskud eller ressourcer til at kigge til sidemanden eller til, hvad der sker henne om hjørnet. Vores korte erfaring har imidlertid allerede vist os, at der er stor interesse for at skabe udviklende samarbejder, som både er personlige og som kan skubbe til noget rent professionelt. Der er også projekter i gang i Aarhus, der tydeligt viser, at dette område er et, man vil og kan udvikle på, bl.a. ses dette ved Musik Aarhus Festivalen, Latinerbilletten og såmænd også ved den interesse, vi oplever i forbindelse med Creative Entrepreneurs Club i Aarhus.

Dette synspunkt blev bakket godt og grundigt op af Kate Brockhurst fra Kdot Online, en tidligere deltager i YCE Music Award, som har skabt en online booking-, management- og pr-virksomhed, der ved at indgå i et kreativt samarbejde med andre områder af musikbranchen (samlet i én og samme bygning i London!) kan tilbyde stort set alle produkter eller ydelser til sine kunder trods det, at de kun sidder to ansatte i virksomheder.

Samme holdning havde Anu Löhmus fra Tallinn Business Incubators, der tilbyder kontorfællesskab for start-up virksomheder i de kreative erhverv, sammen med rådgivning og sparring. Desværre ikke gratis, som hun sagde, hvorfor sparringen og fællesskabet kunne komme til at virke som noget, de trækker ned over hovedet på betalende virksomheder i
kontorfællesskabet.

Hvad siger deltagerne?
Hvor de fleste af workshopdeltagerne var rørende enige, herunder en freelance opfinder, samt aarhusianske Morten Nottelmann fra Kaospiloterne og Rasmus Hamann fra KnowTheirName Music & Sound Design, kom én af deltagerne med en problemstilling, som set fra hans stol ikke var så ligetil: En ingeniør har udviklet en komponent i et program, som mange bruger, men hvor komponenten er noget nyt. For at indgå i et samarbejde om et produkt, er han nødt til at indvie sin samarbejdspartner i, hvordan komponenten fungerer - han mister altså sin ene-viden på den, og er derfor i tvivl om, hvad han skal gøre, og hvilken betaling han evt. skal tage for den viden. Hvad er svaret? -tag patent? -lav en kontrakt med præcis angivelse af hvad der tilhører hvem? -drop partneren og gå videre med produktet alene? Eller -del din viden og stol på, at du får din indsats mange gange igen? Jeg sætter mine penge på det sidste!

Kate Brockhurst anbefalede at læse bogen "What's mine is yours", og den er hermed givet videre.

Se British Councils videodokumentation her!