MUSIC TANK - hvis du vil vide mere...!
"Remake, Remodel - The Evolution Of The Record Label" - den engelske "musik-tænke-tank", Music Tank udsender spændende rapport om fremtiden for pladebranchen.
Der er efterhånden en lang række seriøse "vidensbaser" og nyhedssites indenfor musikbranchen, man som professionel aktør kan benytte sig af online. Music Week, Billboard, Inside Music Media, The Music Industry Report, Music Ally, A&R WorldWide, MusicConfidential, Pollstar, SoundSpike er bare en lille del af paletten, der alle tager udgangspunkt i de forretningsmæssige aspekter af musikbranchen.
En af de "tungere" af slagsen er engelske Music Tank, der er en non-profit netværksbase for vidensdeling - indenfor den engelske musikindustri. Dannet i 2003 med det formål at agere "tænketank" for bl.a. udvikling af nye forretningsmodeller, arrangere konferencer, være debatskaber og ikke mindst som udgiver af rapporter med fokus på de forskellige områder indenfor musikbranchen.
Senest har Music Tank udgivet rapporten "Remake, Remodel" - en" tilstandsrapport" af den engelske musikbranche med henblik på at kortlægge fremtidens forretningsmodeller for pladeselskaberne.
Rapporten er skrevet af Tony Wadsworth, tidligere topchef for EMI Music UK & Ireland og Managing Director for Parlophone, og nuværende formand for BPI - The British Recorded Music Industry, og med en lang række bidrag fra førende engelske branchefolk; Boyd Muir/Universal Music International, Brian Message/Music Managers Forum, Emma Banks/Creative Artist Agency, John Reid/CEO Warner Music Europe, Martin Mills/Founder of Beggars Banquet m.fl.
Rapporten tager primært udgangspunkt i udviklingen i de seneste 10 år, og har selvfølgelig stærkt fokus på den forretningsmæssige omvæltning pladebranchen har undergået.
Men det er ikke lutter pessimisme, der præger indholdet. Den forsøger at holde fokus på de positive muligheder i den digitale udvikling, og ser stadig en meget stor rolle og vigtig for pladeselskaberne i fremtiden, bl.a. som primær aktør for investering og udvikling af talent, base for netværk, markedsføring og kompetencer indenfor de primære felter i et karriereforløb.
Blandt de mange anbefalinger rapporten opstiller, kan nævnes yderligere fokus på nye typer aftaler; multirights-deals (360), partnerskabs og joint-venture-deals, fokus på alle serviceområder, et opgør med "life of copyright"-tankegangen, fokus på uddannelse og styrkelse af kompetencer, arbejdet med sociale medier, større og lettere tilgængelighed i forhold til nye digitale platforme, fokus på non-retail income; co-branding, bundling og sync.
Hvis du ønsker at læse mere om Music Tank og deres arbejde, så check medlemskab og dermed adgang til bl.a. "Remake, Remodel-rapporten" her!
Check vores linkhenvisninger til de øvrige af førnævnte sites her!
En af de "tungere" af slagsen er engelske Music Tank, der er en non-profit netværksbase for vidensdeling - indenfor den engelske musikindustri. Dannet i 2003 med det formål at agere "tænketank" for bl.a. udvikling af nye forretningsmodeller, arrangere konferencer, være debatskaber og ikke mindst som udgiver af rapporter med fokus på de forskellige områder indenfor musikbranchen.
Senest har Music Tank udgivet rapporten "Remake, Remodel" - en" tilstandsrapport" af den engelske musikbranche med henblik på at kortlægge fremtidens forretningsmodeller for pladeselskaberne.
Rapporten er skrevet af Tony Wadsworth, tidligere topchef for EMI Music UK & Ireland og Managing Director for Parlophone, og nuværende formand for BPI - The British Recorded Music Industry, og med en lang række bidrag fra førende engelske branchefolk; Boyd Muir/Universal Music International, Brian Message/Music Managers Forum, Emma Banks/Creative Artist Agency, John Reid/CEO Warner Music Europe, Martin Mills/Founder of Beggars Banquet m.fl.
Rapporten tager primært udgangspunkt i udviklingen i de seneste 10 år, og har selvfølgelig stærkt fokus på den forretningsmæssige omvæltning pladebranchen har undergået.
Men det er ikke lutter pessimisme, der præger indholdet. Den forsøger at holde fokus på de positive muligheder i den digitale udvikling, og ser stadig en meget stor rolle og vigtig for pladeselskaberne i fremtiden, bl.a. som primær aktør for investering og udvikling af talent, base for netværk, markedsføring og kompetencer indenfor de primære felter i et karriereforløb.
Blandt de mange anbefalinger rapporten opstiller, kan nævnes yderligere fokus på nye typer aftaler; multirights-deals (360), partnerskabs og joint-venture-deals, fokus på alle serviceområder, et opgør med "life of copyright"-tankegangen, fokus på uddannelse og styrkelse af kompetencer, arbejdet med sociale medier, større og lettere tilgængelighed i forhold til nye digitale platforme, fokus på non-retail income; co-branding, bundling og sync.
Hvis du ønsker at læse mere om Music Tank og deres arbejde, så check medlemskab og dermed adgang til bl.a. "Remake, Remodel-rapporten" her!
Check vores linkhenvisninger til de øvrige af førnævnte sites her!
Tweet