
Promus skyder Basic startup i gang
Promus skyder Basic startup i gang – et intensivt iværksætterkursus til alle der ønsker at arbejde professionelt indenfor musikfeltet.
Basic startup er et sammenhængende iværksætterkursus, der skal give deltagere indblik i musikbranchens strukturer og mekanismer, samt de basale redskaber til at udvikle egen virksomhed – alt sammen som led i Promus’ bestræbelser på at støtte og yderligere professionalisere det aarhusianske musikmiljø.
- ”D.I.Y (do-it-yourself), er jo blevet en almindelig brugbar måde at få sin musik ud på. Og det kan sagtens være en fordel for mange artister. Men hvis vi skal sikre et solidt, kreativt og professionelt musikmiljø i byen, er det vigtigt at vi får flere musikorienterede og forretningsdygtige virksomheder, der kan være med til at sikre og holde på fødekæden af både nye talenter, og etablerede udøvere. Det vil skabe bedre muligheder for vækstlaget, forhåbentligvis skabe flere arbejdspladser, og samtidig være med til at styrke byens position på musikområdet herhjemme. Det arbejder vi nu på at være med til at styrke via Basic startup” – udtaler Jesper Mardahl fra Promus.
Basic startup henvender sig derfor til nystartede managere, bookere, pladeselskaber, lyddesignere, publishere, music supervisors – og selvfølgelig også musikere, der arbejder med egne udgivelser. Kurset vil sætte fokus på udvikling af forretningsstrategi, kommunikationsplan, musikbranches pengestrømme, aftaler og rettighedsmæssige forhold, strategisk networking, personlige og sociale kompetencer og meget mere.
Undervisningen vil blive varetaget af en lang række kompetente fagfolk, og der vil undervejs blive præsenteret cases – bl.a. vil Rasmus Stolberg fra Efterklang give en grundigt indblik i deres arbejde med netop Efterklang som både et kunstnerisk og kommercielt projekt.
Undervisningen foregår i Promus’ lokaler, Vester Allé 15 – i tidsrummet 17:00 – 20:00 på følgende dage (13. dec. dog fra 15:00 - 21:00!):
I – 20. september: Introduktion + grundlæggende indføring i musikbrancheområder v/Jesper Mardahl - Promus
II – 27. september: Grundlæggende indføring i musikbrancheområder v/ Jesper Mardahl - Promus
III – 4. oktober: ”Tænk dig selv som en virksomhed” v/ John Hermansen - adm. direktør/SBK Scandinavia
IV – 25. oktober: Lav en forretningsplan v/ John Hermansen – adm. direktør/SBK Scandinavia - Lav en finansieringsplan v/ Johannes Huus Bogh - direktør/Contigo
V – 1. november: Networking & Skills: Hvem kender jeg og hvad kan jeg bruge dem til? Hvilke kompetencer har jeg, og hvad vil jeg gerne bytte dem til? v/ Morten Nottelmann – Kaospiloterne.
VI – 8. november: Case: The Efterklang story – v/Rasmus Stolberg – Efterklang..
VII – 22. november: Kommunikation i musik- og kulturbranchen, på de sociale medier, i pressen mv.
VIII – 29. november: Proaktiv planlægning: Hvor vil jeg hen, og hvordan kommer jeg det? Få det gjort! v/ Morten Nottelmann - Kaospiloterne
IX – 6. december: Faciliteret workshopdag, arbejde med forretningsudvikling/panel
X – 13. december: Præsentation og kritik af forretningsplan v/ panel
Som ved næsten alle Promus’ kurser, er det gratis at deltage. Men for at sikre deltagerne bedst mulige læringsbetingelser, begrænser vi antallet af deltagere til 20. Derfor vil der også blive opkrævet et depositum for deltagelse på 1.000,- DKK, men som tilbagebetales på en omvendt klippekortordning – altså man får 100,- DKK retur pr. aften man deltager.
Der er ansøgningsfrist 1. september, så hop straks over til vores ansøgningsskema, som du finder her!
- ”D.I.Y (do-it-yourself), er jo blevet en almindelig brugbar måde at få sin musik ud på. Og det kan sagtens være en fordel for mange artister. Men hvis vi skal sikre et solidt, kreativt og professionelt musikmiljø i byen, er det vigtigt at vi får flere musikorienterede og forretningsdygtige virksomheder, der kan være med til at sikre og holde på fødekæden af både nye talenter, og etablerede udøvere. Det vil skabe bedre muligheder for vækstlaget, forhåbentligvis skabe flere arbejdspladser, og samtidig være med til at styrke byens position på musikområdet herhjemme. Det arbejder vi nu på at være med til at styrke via Basic startup” – udtaler Jesper Mardahl fra Promus.
Basic startup henvender sig derfor til nystartede managere, bookere, pladeselskaber, lyddesignere, publishere, music supervisors – og selvfølgelig også musikere, der arbejder med egne udgivelser. Kurset vil sætte fokus på udvikling af forretningsstrategi, kommunikationsplan, musikbranches pengestrømme, aftaler og rettighedsmæssige forhold, strategisk networking, personlige og sociale kompetencer og meget mere.
Undervisningen vil blive varetaget af en lang række kompetente fagfolk, og der vil undervejs blive præsenteret cases – bl.a. vil Rasmus Stolberg fra Efterklang give en grundigt indblik i deres arbejde med netop Efterklang som både et kunstnerisk og kommercielt projekt.
Undervisningen foregår i Promus’ lokaler, Vester Allé 15 – i tidsrummet 17:00 – 20:00 på følgende dage (13. dec. dog fra 15:00 - 21:00!):
I – 20. september: Introduktion + grundlæggende indføring i musikbrancheområder v/Jesper Mardahl - Promus
II – 27. september: Grundlæggende indføring i musikbrancheområder v/ Jesper Mardahl - Promus
III – 4. oktober: ”Tænk dig selv som en virksomhed” v/ John Hermansen - adm. direktør/SBK Scandinavia
IV – 25. oktober: Lav en forretningsplan v/ John Hermansen – adm. direktør/SBK Scandinavia - Lav en finansieringsplan v/ Johannes Huus Bogh - direktør/Contigo
V – 1. november: Networking & Skills: Hvem kender jeg og hvad kan jeg bruge dem til? Hvilke kompetencer har jeg, og hvad vil jeg gerne bytte dem til? v/ Morten Nottelmann – Kaospiloterne.
VI – 8. november: Case: The Efterklang story – v/Rasmus Stolberg – Efterklang..
VII – 22. november: Kommunikation i musik- og kulturbranchen, på de sociale medier, i pressen mv.
VIII – 29. november: Proaktiv planlægning: Hvor vil jeg hen, og hvordan kommer jeg det? Få det gjort! v/ Morten Nottelmann - Kaospiloterne
IX – 6. december: Faciliteret workshopdag, arbejde med forretningsudvikling/panel
X – 13. december: Præsentation og kritik af forretningsplan v/ panel
Som ved næsten alle Promus’ kurser, er det gratis at deltage. Men for at sikre deltagerne bedst mulige læringsbetingelser, begrænser vi antallet af deltagere til 20. Derfor vil der også blive opkrævet et depositum for deltagelse på 1.000,- DKK, men som tilbagebetales på en omvendt klippekortordning – altså man får 100,- DKK retur pr. aften man deltager.
Der er ansøgningsfrist 1. september, så hop straks over til vores ansøgningsskema, som du finder her!
Tweet