Overbevisende respons på Northside Festival 2011
Northside Festival har i samarbejde med Epinion udarbejdet en rapport på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, som blev sendt rundt til alle, der deltog på festivalen. Det er der kommet nogle interessante svar ud af.
Et meget tilfreds publikum
92% af dem der var på Northside var tilfredse eller meget tilfredse med festivalen. Det til trods for heftig kritik af madboder lørdag og ølboder søndag. Musikprogrammet var det der havde størst effekt på den samlede vurdering, og med 85% der mente at festivalen havde et interessant musikprogram, trak dette altså væsentligt op.
Geografisk spredning
46% af publikum kom fra Aarhus by, 16% kom fra resten af Midtjylland, mens hele 18% kom fra hovedstadsområdet.
Af Northsides publikum har flest også været til Grøn koncert og på Roskilde festival, og kun 3% har fravalgt en anden festival til fordel for Northside Festival.
Økonomisk effekt
Gæsterne brugte i gennemsnit lidt over 1.000 kr. over de to dage, hvoraf 775 kr. blev brugt på festivalpladsen. Udenbys gæster brugte i gennemsnit knap 400 kr. uden for festivalpladsen, mens beløbet kun er 130 kr. for indenbys gæster. Med næsten 16.000 gæster, hvoraf halvdelen kom fra Aarhus by, kan man ved en hurtig hovedregning komme frem til, at omkring 4,2 mio kr. er blevet lagt i byen i løbet af festivalen, dvs. 4,2 million er brugt af festivalgæsterne udenfor festivalpladsen.
92% af dem der var på Northside var tilfredse eller meget tilfredse med festivalen. Det til trods for heftig kritik af madboder lørdag og ølboder søndag. Musikprogrammet var det der havde størst effekt på den samlede vurdering, og med 85% der mente at festivalen havde et interessant musikprogram, trak dette altså væsentligt op.
Geografisk spredning
46% af publikum kom fra Aarhus by, 16% kom fra resten af Midtjylland, mens hele 18% kom fra hovedstadsområdet.
Af Northsides publikum har flest også været til Grøn koncert og på Roskilde festival, og kun 3% har fravalgt en anden festival til fordel for Northside Festival.
Økonomisk effekt
Gæsterne brugte i gennemsnit lidt over 1.000 kr. over de to dage, hvoraf 775 kr. blev brugt på festivalpladsen. Udenbys gæster brugte i gennemsnit knap 400 kr. uden for festivalpladsen, mens beløbet kun er 130 kr. for indenbys gæster. Med næsten 16.000 gæster, hvoraf halvdelen kom fra Aarhus by, kan man ved en hurtig hovedregning komme frem til, at omkring 4,2 mio kr. er blevet lagt i byen i løbet af festivalen, dvs. 4,2 million er brugt af festivalgæsterne udenfor festivalpladsen.
Tweet