Hvad fremtiden bringer...
Årets NEXT konference bød på oplæg fra Googles og Youtubes kreative direktør, Ferraris kommunikationschef og en masse andre med fingeren på pulsen i forhold til hvad den digitale fremtid bringer. Promus var med i tirsdags.
Under overskriften Beautiful Mistakes og dermed i slet skjult samarbejde med Aarhus Festuge præsenterede Innovation Lab NEXT 11.
The world is going co-!
Super-networkeren Alfons Cornella fra spanske Infonomia talte om, at nutidens og fremtidens måde at arbejde på sker via samarbejde. Co-creation, co-thinking og co-development er ifølge Cornella den eneste måde at imødekomme den stigende kompleksitet i samfundets og arbejdslivets strukturer på, og samtidig sikre en større udnyttelse af de menneskelige ressourcer.
På Promus er vi meget enige i den betragtning, og har også tidligere skrevet om, hvordan musikbranchen og de andre kreative brancher er mere og mere optaget af co-operation, bl.a var dette omdrejningspunkt for flere debatter på SXSW i år og på Creative Hotspots i Tallinn, som vi deltog i. At gøre samarbejde til en kerne i ens arbejde kan være en udfordring i den invidualiserede og meget konkurrenceprægede tid, vi lever i, men kunsten er derfor at skabe motivationsfaktorer hos virksomhederne. Komkurrence er en nødvendig drivkraft for forretning, men kan vi tænke i "co-capitalism", hvor forretningsudviklingen baseres på samarbejde, vil potentialet for at skabe vækst mangedobles.
Disruption is the new normal
Ted Howes, som gennem mange år har arbejdet med bæredygtighed og grøn teknologi, fulgte den samme tråd som Cornella, idet han talte for nye forretningsstrukturer. For at skabe udvikling i fremtiden, skal vi bryde virksomhedsstrukturerne op, basere os på samarbejde, menneskelige ressourcer og nytænkning. Han indførte endda begrebet "pink tech", altså en idé om, at green tech-branchen ikke længere er afhængig af teknologi, men mennesker.
Gamification and authenticity
Både Tom Uglow fra Google og Youtube, Matteo Sardi fra Ferrari og David Polinchock fra AT&T kredsede om brugerperspektivet. Som virksomhed handler det om at engagere, inddrage og underholde brugeren, som også er kunden. Sig til brugeren: "Du er det vigtigste for os", og undgå at modsige dig selv ved at gøre noget andet, end du siger, ved f.eks. kun at have en mail-adresse som kontaktmulighed på din hjemmeside. Det er et banalt eksempel, men meget sigende.
Der var også enighed om vigtigheden af loyalitet og ærlighed - Udtrykket "the value of now" dækker over, at den digitale tidsalder har gjort nuet ekstremt vigtigt. Hvad du som virksomhed gør lige nu og tilbyder lige nu, kan være væsentligere end din historie. Dette er måske en fordel for iværksættere, som har bedre mulighed for at skabe forretning, uden at have et etableret ry, netop fordi de kan være til stede her og nu og agere umiddelbart.
Konferencen satte mange tanker i gang og det kan være svært at samle dem i en kort beskrivelsen, men ovenstående er et forsøg på at give et indblik.
Der var ikke mange fra musikbranchen blandt deltagerne til NEXT, så herfra skal lyde en opfordring til at deltage næste år. Eller tjek en uddybende beskrivelse af oplæggene ud her!
The world is going co-!
Super-networkeren Alfons Cornella fra spanske Infonomia talte om, at nutidens og fremtidens måde at arbejde på sker via samarbejde. Co-creation, co-thinking og co-development er ifølge Cornella den eneste måde at imødekomme den stigende kompleksitet i samfundets og arbejdslivets strukturer på, og samtidig sikre en større udnyttelse af de menneskelige ressourcer.
På Promus er vi meget enige i den betragtning, og har også tidligere skrevet om, hvordan musikbranchen og de andre kreative brancher er mere og mere optaget af co-operation, bl.a var dette omdrejningspunkt for flere debatter på SXSW i år og på Creative Hotspots i Tallinn, som vi deltog i. At gøre samarbejde til en kerne i ens arbejde kan være en udfordring i den invidualiserede og meget konkurrenceprægede tid, vi lever i, men kunsten er derfor at skabe motivationsfaktorer hos virksomhederne. Komkurrence er en nødvendig drivkraft for forretning, men kan vi tænke i "co-capitalism", hvor forretningsudviklingen baseres på samarbejde, vil potentialet for at skabe vækst mangedobles.
Disruption is the new normal
Ted Howes, som gennem mange år har arbejdet med bæredygtighed og grøn teknologi, fulgte den samme tråd som Cornella, idet han talte for nye forretningsstrukturer. For at skabe udvikling i fremtiden, skal vi bryde virksomhedsstrukturerne op, basere os på samarbejde, menneskelige ressourcer og nytænkning. Han indførte endda begrebet "pink tech", altså en idé om, at green tech-branchen ikke længere er afhængig af teknologi, men mennesker.
Gamification and authenticity
Både Tom Uglow fra Google og Youtube, Matteo Sardi fra Ferrari og David Polinchock fra AT&T kredsede om brugerperspektivet. Som virksomhed handler det om at engagere, inddrage og underholde brugeren, som også er kunden. Sig til brugeren: "Du er det vigtigste for os", og undgå at modsige dig selv ved at gøre noget andet, end du siger, ved f.eks. kun at have en mail-adresse som kontaktmulighed på din hjemmeside. Det er et banalt eksempel, men meget sigende.
Der var også enighed om vigtigheden af loyalitet og ærlighed - Udtrykket "the value of now" dækker over, at den digitale tidsalder har gjort nuet ekstremt vigtigt. Hvad du som virksomhed gør lige nu og tilbyder lige nu, kan være væsentligere end din historie. Dette er måske en fordel for iværksættere, som har bedre mulighed for at skabe forretning, uden at have et etableret ry, netop fordi de kan være til stede her og nu og agere umiddelbart.
Konferencen satte mange tanker i gang og det kan være svært at samle dem i en kort beskrivelsen, men ovenstående er et forsøg på at give et indblik.
Der var ikke mange fra musikbranchen blandt deltagerne til NEXT, så herfra skal lyde en opfordring til at deltage næste år. Eller tjek en uddybende beskrivelse af oplæggene ud her!
Tweet