Musikere sagde hej til deres spillested
Under overskriften "Kom og mød dit spillested" havde Promus i samarbejde med Atlas/Voxhall og Train inviteret til info-/debataften om, hvordan spillesteder kan bruges og udvikles. Det tilbud tog en stor flok musikere imod.
Råbar var godt fyldt op, og personalet balancerede indsatsen mellem de omkring 100 frisører, der skulle bespises lige forinden og det stigende antal musikere, der fandt vej ind i baren. Ekstra stole blev hentet og alle blev bænket. Debatten kunne gå i gang.
Efter en maraton-intro af Bjarke Svendsen, der kom omkring produktionstid og -omkostninger på koncerter, opvarmningsmuligheder for mindre bands og hvordan man bedst retter henvendelse til en booker, tog Alexander Nitze over med bl.a. efter efterlysning af nye koncepter for afholdelse af koncerter.
De to var enige om, at de ikke altid sidder med de bedste idéer til nye koncertformer, eller måske bare ikke har tid til virkelig at tænke i udvikling, og derfor blev debatten en opfordring til musikere og koncertarrangører om at komme med deres idéer. Det er væsentligt at tænke i koncepter og modeller for, hvordan en koncert også kan hænge økonomisk sammen, inden man kontakter spillestedet. Men det betyder ikke, at der ikke kan idéudvikles i samarbejde med spillestedet!
Et helt kort udtræk af debatten kunne være:
Rådene og spørgsmålene var selvfølgelig mange flere, og vi håber at kunne lave noget opfølgende information, der gør det lettere for koncertarrangører at at gennemskue betingelserne for at afholde koncerter på f.eks. de regionale spillesteder og at udvikle stærke koncepter for koncerterne.
Har du opfølgende spørgsmål eller kommentarer, kan du altid poste dem på Promus' facebookside.
Du kan også sende os feedback via hjemmesiden eller pr. mail.
Efter en maraton-intro af Bjarke Svendsen, der kom omkring produktionstid og -omkostninger på koncerter, opvarmningsmuligheder for mindre bands og hvordan man bedst retter henvendelse til en booker, tog Alexander Nitze over med bl.a. efter efterlysning af nye koncepter for afholdelse af koncerter.
De to var enige om, at de ikke altid sidder med de bedste idéer til nye koncertformer, eller måske bare ikke har tid til virkelig at tænke i udvikling, og derfor blev debatten en opfordring til musikere og koncertarrangører om at komme med deres idéer. Det er væsentligt at tænke i koncepter og modeller for, hvordan en koncert også kan hænge økonomisk sammen, inden man kontakter spillestedet. Men det betyder ikke, at der ikke kan idéudvikles i samarbejde med spillestedet!
Et helt kort udtræk af debatten kunne være:
- Tænk målrettet
- Sæt dig ind i, hvilken profil spillestedet har
- Vær realistisk i forhold til dit publikumspotentiale
- Vær ærlig
- Vær bevidst om, hvor du er i karrieren
- Tænk gerne i kontinuerlige klub-events - f.eks. tilbagevendende søndagsevents
- Gå sammen om at skabe en god koncertvinkel
- Stå sammen om at få den gode historie om byens musikliv ud
- Husk at sige hej til dit spillested en gang i mellem!
Rådene og spørgsmålene var selvfølgelig mange flere, og vi håber at kunne lave noget opfølgende information, der gør det lettere for koncertarrangører at at gennemskue betingelserne for at afholde koncerter på f.eks. de regionale spillesteder og at udvikle stærke koncepter for koncerterne.
Har du opfølgende spørgsmål eller kommentarer, kan du altid poste dem på Promus' facebookside.
Du kan også sende os feedback via hjemmesiden eller pr. mail.
Tweet