
CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012
Har du lyst til at blive iværksætter i musikbranchen? Men er du i tvivl om, om din idé holder vand? Eller leder du efter nogen at samarbejde med? Så kom til CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012!
- Hvordan opstår de gode idéer?
For at skabe mere vækst og bedre virksomheder i musikbranchen, har vi brug for nye og bedre idéer. Hvor pladeselskaber, managers og store rettighedsindtægter hører den traditionelle musikbranche til, er der med teknologien, fildelingen, og de sociale medier og digitale distributionsmuligheder sket en ændring i musikbranchens grundvilkår, der har betydet en radikalt forandret arbejdsmetode. Samtidig er musikken noget, der binder hverdagen og os alle sammen sammen i nye netværk, og der er i dag næsten ikke et område, som ikke anvender musik i den ene eller form. Der ligger altså et stort potentiale i at udvikle musikbranchens forretningsmetoder. Men for at imødekomme betingelserne og mulighederne i dag, er der behov for nytænkning.
Promus applicerer derfor nu netværkstanken på selve idégenereringsprocessen og inviterer til CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012 – og vi udfordrer dermed alle kreative hjerner til at være med!
Crowd-hvadfornoget?
Crowdfunding har været brugt længe - bl.a. kendt som velgørenhed - og gennem de seneste 10-15 år har vi set eksempler på musikere, kulturinitiativer og iværksættervirksomheder, der har benyttet sig af crowdfunding-sites som f.eks. Kickstarter og Pledgemusic. Tanken er, at alle, der har interesse i, at et givet produkt udvikles, eller som ønsker at støtte en bestemt artist, bidrager økonomisk via disse sites. Typisk får bidragsydere noget igen, f.eks. et signeret eksemplar.
Arbejdsformen crowdsourcing benyttes i stigende grad, når virksomheder skal udvikle nye tiltag, eller når artister ønsker at inddrage fans i den kreative proces. Begrebet dækker overordnet over det at stille en opgave til en større eller mindre gruppe, og forvente at få noget tilbage, som er mere nuanceret end det, én person eller én virksomhed kunne forventes at finde frem til.
Crowdthinking
Vi introducerer nu betegnelsen crowd thinking som overskrift for det kommende arrangement på Promus. Her er tanken, at alle får mulighed for at komme med en idé, som kan være alt fra netop undfanget, på tegnebrættet, til "næsten færdig". Idéen skal omhandle et nyt initiativ eller forretning i musikbranchen og på kryds og tværs til relaterede brancher, og idéens bagmand skal være indstillet på at få mod- og medspil fra de andre deltagere. Der bliver altså tale om at "tænke i flok" ud fra devisen om, at to hoveder tænker bedre end ét.
Hvordan arrangementet helt præcist forløber, og hvordan du tilmelder dig, må du vente lidt med at få at vide. Reservér blot d. 11. april 2012 til CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012 allerede nu, så idéerne kan nå at tage form!
For at skabe mere vækst og bedre virksomheder i musikbranchen, har vi brug for nye og bedre idéer. Hvor pladeselskaber, managers og store rettighedsindtægter hører den traditionelle musikbranche til, er der med teknologien, fildelingen, og de sociale medier og digitale distributionsmuligheder sket en ændring i musikbranchens grundvilkår, der har betydet en radikalt forandret arbejdsmetode. Samtidig er musikken noget, der binder hverdagen og os alle sammen sammen i nye netværk, og der er i dag næsten ikke et område, som ikke anvender musik i den ene eller form. Der ligger altså et stort potentiale i at udvikle musikbranchens forretningsmetoder. Men for at imødekomme betingelserne og mulighederne i dag, er der behov for nytænkning.
Promus applicerer derfor nu netværkstanken på selve idégenereringsprocessen og inviterer til CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012 – og vi udfordrer dermed alle kreative hjerner til at være med!
Crowd-hvadfornoget?
Crowdfunding har været brugt længe - bl.a. kendt som velgørenhed - og gennem de seneste 10-15 år har vi set eksempler på musikere, kulturinitiativer og iværksættervirksomheder, der har benyttet sig af crowdfunding-sites som f.eks. Kickstarter og Pledgemusic. Tanken er, at alle, der har interesse i, at et givet produkt udvikles, eller som ønsker at støtte en bestemt artist, bidrager økonomisk via disse sites. Typisk får bidragsydere noget igen, f.eks. et signeret eksemplar.
Arbejdsformen crowdsourcing benyttes i stigende grad, når virksomheder skal udvikle nye tiltag, eller når artister ønsker at inddrage fans i den kreative proces. Begrebet dækker overordnet over det at stille en opgave til en større eller mindre gruppe, og forvente at få noget tilbage, som er mere nuanceret end det, én person eller én virksomhed kunne forventes at finde frem til.
Crowdthinking
Vi introducerer nu betegnelsen crowd thinking som overskrift for det kommende arrangement på Promus. Her er tanken, at alle får mulighed for at komme med en idé, som kan være alt fra netop undfanget, på tegnebrættet, til "næsten færdig". Idéen skal omhandle et nyt initiativ eller forretning i musikbranchen og på kryds og tværs til relaterede brancher, og idéens bagmand skal være indstillet på at få mod- og medspil fra de andre deltagere. Der bliver altså tale om at "tænke i flok" ud fra devisen om, at to hoveder tænker bedre end ét.
Hvordan arrangementet helt præcist forløber, og hvordan du tilmelder dig, må du vente lidt med at få at vide. Reservér blot d. 11. april 2012 til CROWD THINK: IDEAS FOR MUSIC 2012 allerede nu, så idéerne kan nå at tage form!
Tweet