DIY-råd fra skotske Esther O'Connor
DIY-artisten Esther O'Connor & bandet Ashton Lane var i går forbi Promus for at dele ud af erfaringer og gode råd om, hvordan man kan køre karrieren et langt stykke af vejen selv.
Det var som en del af Esther O'Connor & Ashton Lanes Danmarkstour, at de i går slog vejen forbi Promus. De er et udpræget do-it-yourself-orkester, som efterhånden har gang i så meget og så mange tiltag, at de udliciterer noget af f.eks. booking og promotion. Det kan være en oplagt måde at tænke sig som artist på i dag, noget vi bl.a. har diskuteret her: Nye musikalske partnerskaber er nødvendige.
Og deres råd var meget ligetil. De lød blandt andet:
- "Find ud af, hvad du er god til, og få hjælp til det du ikke er lige så god til."
- "De traditionelle medier kan bruges til at legitimere dig i pressemeddelelser, eller når du booker jobs i en ny by."
- "Giv dit bedste track væk gratis."
- "Opbyg en mailingliste, og sørg for at sende indhold med hver eneste e-mail."
og ikke mindst:
- "It's all about songs!", hvilket ikke er ulig de råd fra den britiske musikbranche, som vi bragte i sidste uge her på promus.dk.
Derudover talte de alle meget om strategi, bevidst planlægning af nye tiltag, som kan tjene penge ind. Et vigtigt budskab for dem var også, at det er ok at tænke på, hvordan man får det hele til at køre rundt. For hvis man vil arbejde fuld tid som musiker, er man nødt til at køre karrieren som en forretning, der altså netop gør det muligt at være kreativ og skabe musik.
Den dedikerede gruppe af deltagere var alle selv DIY-musikere, der altså fik helt konkrete råd og kontakter med hjem. Arrangementet var en del af de aktiviteter, som bl.a. tilrettelægges for DIY-netværket DIY Unite!
Og deres råd var meget ligetil. De lød blandt andet:
- "Find ud af, hvad du er god til, og få hjælp til det du ikke er lige så god til."
- "De traditionelle medier kan bruges til at legitimere dig i pressemeddelelser, eller når du booker jobs i en ny by."
- "Giv dit bedste track væk gratis."
- "Opbyg en mailingliste, og sørg for at sende indhold med hver eneste e-mail."
og ikke mindst:
- "It's all about songs!", hvilket ikke er ulig de råd fra den britiske musikbranche, som vi bragte i sidste uge her på promus.dk.
Derudover talte de alle meget om strategi, bevidst planlægning af nye tiltag, som kan tjene penge ind. Et vigtigt budskab for dem var også, at det er ok at tænke på, hvordan man får det hele til at køre rundt. For hvis man vil arbejde fuld tid som musiker, er man nødt til at køre karrieren som en forretning, der altså netop gør det muligt at være kreativ og skabe musik.
Den dedikerede gruppe af deltagere var alle selv DIY-musikere, der altså fik helt konkrete råd og kontakter med hjem. Arrangementet var en del af de aktiviteter, som bl.a. tilrettelægges for DIY-netværket DIY Unite!
Tweet