Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Besøg fra Hamborg - intro til den tyske musikbranche

En onsdag i februar havde Promus besøg af Andreas Gutjahr, pr-ekspert og leder af VUT-Nord i Hamborg. Med overskriften Basic Germany fortalte han om det tyske musikmarked og gav tips og tricks til hvis man som musiker har planer om at indtage det tyske.

Der blev lagt ud med grundlæggende facts om Tyskland og kommunikation. Med et indbyggertal på cirka 85 millioner, hvoraf de 65 mio. er koblet på internettet og med titlen som det tredjestørste musikmarked i verden må Tyskland siges at være et område, der er værd at spejde efter, især som musiker i et land med tilstødende grænser. Størstedelen af salg af musik foregår stadig fysisk, men som alle andre lande er det tydeligt at se hvilken vej det går. (Se evt. IFPI's årsrapport fra 2011.)

Så fik vi en gennemgang af de fem væsentligste musikbyer i Tyskland; Berlin, Hamborg, Køln, München og Frankfurt samt et overblik over de primære organisationer og spillesteder. Links kan findes i præsentationen nedenfor.

Andreas Gutjahr havde til sidst et par gode pointer i forhold til hvad du som DIY-musiker selv skal gøre, hvis du vil ind på det tyske marked (eller ethvert marked!). Vi bringer et par stykker her!

Networking er guld
- Find bands i Tyskland som ligner dit eget, snak med dem, skaf et par jobs i Danmark til dem mod at de hiver jer med i Tyskland. Snak med dem om pladeselskaber, bookere, promotere, spillesteder – Hvem er der? Hvem er gode/dårlige? Hvor er det rigtige publikum? – Netværk!!
- Find musikfora, grupper og blogs som er vedkommende for dig og dit projekt og begynd at snakke med og interagere.
- Kommentér på de sociale medier – det kan være du får en kommentar igen.
- Vær synlig. Hvis du gerne vil til Tyskland, hvor kan du så være synlig?

Og helt grundlæggende...
- Vær aktiv!
- Byg en fanbase!
- Få presseomtale!
- Spil, spil, spil – live!
- Vær unik!
- Tænk over hvad du tager med til bordet!