
To Stream Or Not To Stream..
Spotify International kommer til Promus’ debatseminar “To Stream Or Not To Stream”, onsdag d. 18. april! Dermed er panelet fuldtalligt: Trine Nielsen (KODA), Martin Ibsen (YourWaves), Lasse Lindholm (IFPI), Robert Borges (GAFFA), Jesper Bay (Music Matters/Body Of Work), Mads Vraa (Good Tape Records), Ivan Pedersen (DPA) og Will Hope (SPOTIFY, Int.London)
Streamingtjenesterne er i den grad ved at holde deres indtog på det danske musikmarked. Udover TDC/Play, der var de første på banen, kan der nu vælges mellem tjenester fra Wimp, Rara og selvfølgelig Spotify, der nærmest er blevet synonymt med begrebet. Men nye tjenester fra bl.a. Rdio og Deezer er også på vej. Og uagtet at den samlede musikomsætning stadig er for nedadgående - jf. IFPI's seneste tal - så er andelen af den digitalt distribuerede musik i kraftig stigning.
Det er derfor næsten lige så sikkert som amen i kirken, at streamingtjenesterne kommer til at være bærende, når vi taler om fremtidens musikdistribution!
Usikkerhed og spørgsmål om fremtidens indtjeningsmuligheder
Men det rejser også en lang række spørgsmål om, hvad det reelt betyder, når vi taler om fremtidige indtægtsforhold, udbud af musik - og hele overgangen fra det tidligere ejerskabsforhold til musikken, til det nuværende og fremtidige "lejer-skabsforhold".
Det gælder spørgsmål som:
To Stream Or Not To Stream - invitation til debat
Der er tale om et paradigmeskifte, der vil udfordre musikere og musikaktørers arbejdsforhold, men som samtidig også vil åbne for nye måder at formidle musikken på.
Ovenstående spørgsmål og problemstillinger nogle af de områder, det kunne være interessant at få belyst, og det bliver der altså mulighed for, når Promus inviterer til seminar med titlen, "To Stream Or Not To Stream",
Som deltagere i debatten har vi inviteret en række af de danske aktører, der er tættest på udviklingen: Trine Nielsen (KODA), Martin Ibsen (YourWaves), Lasse Lindholm (IFPI), Robert Borges (GAFFA), Jesper Bay (Music Matters/Body Of Work), Mads Vraa (Good Tape Records), Ivan Pedersen (Formand/DPA) og Will Hope (Label Relations/SPOTIFY, Int.)
Moderator er: Carsten Ortmann (journalist, DR-kultur/P2).
"To Stream Or Not To Stream" henvender sig til alle seriøse aktører i musikbranchen; labels, managements, publishing og artister/DIY’s
Tid og sted: Promus - Vester Allé 15 (indgang via Råbar), onsdag d. 18. april - kl. 13:00 - 17:00
Tilmelding er nødvendig og skal ske til info@promus.dk - senest: tirsdag d. 17. april!
Fokus på streaming i Storbritannien
Den engelske netværksorganisation, MUSIC TANK, afholdt i London en tilsvarende debataften i februar i år. Og selv om forholdene for det engelske marked selvfølgelig er anderledes, så er der alligevel områder, hvor det giver mening at kigge dem over skulderene.
Derfor kan du læse mere om deres debat, The Big Question: Can Streaming Go Mainstream?, og hvor der både findes video og div. oplæg (se billedet øverst!), via linket her
Det er derfor næsten lige så sikkert som amen i kirken, at streamingtjenesterne kommer til at være bærende, når vi taler om fremtidens musikdistribution!
Usikkerhed og spørgsmål om fremtidens indtjeningsmuligheder
Men det rejser også en lang række spørgsmål om, hvad det reelt betyder, når vi taler om fremtidige indtægtsforhold, udbud af musik - og hele overgangen fra det tidligere ejerskabsforhold til musikken, til det nuværende og fremtidige "lejer-skabsforhold".
Det gælder spørgsmål som:
- Bliver streaming fremtidens primære ”musikdistribution”?
- Hvordan ser streamingmarkedet ud nu og hvad er forventningerne til fremtiden?
- Hvem er aktører herhjemme,og hvordan er de overordnede aftaler overordnet skruet sammen med pladeselskaberne og KODA?
- Hvordan kan labels og DIY-artister arbejde bedst og mest strategisk med streamingtjenesterne?
- Vil pladeselskabernes aftaler afspejle streaming-virkeligheden i forhold til royalties m.v.?
- Hvad betyder kuratering, playlister, åbne API’er i medielandskabet?
- Hvad er forventningerne til fysiske produkter som vinyl, CD-boxe m.v. – er det de nye coffee-table-items?
- Er det virkelig rigtigt, at man skal ha’ over 4 millioner streams for at indtjene en minimumsløn?
- Er frygten for ”kannibalisering” begrundet?
- Vil streaming kvæle de ulovlige fildelingstjenester?
- Hvorfor vælger nogle artister; Coldplay, Adele, Tom Waits, og en række mindre labels at holde repertoiret væk fra streamingtjenester?
- Hvordan forholder danske artister og deres repræsentanter sig til udviklingen?
To Stream Or Not To Stream - invitation til debat
Der er tale om et paradigmeskifte, der vil udfordre musikere og musikaktørers arbejdsforhold, men som samtidig også vil åbne for nye måder at formidle musikken på.
Ovenstående spørgsmål og problemstillinger nogle af de områder, det kunne være interessant at få belyst, og det bliver der altså mulighed for, når Promus inviterer til seminar med titlen, "To Stream Or Not To Stream",
Som deltagere i debatten har vi inviteret en række af de danske aktører, der er tættest på udviklingen: Trine Nielsen (KODA), Martin Ibsen (YourWaves), Lasse Lindholm (IFPI), Robert Borges (GAFFA), Jesper Bay (Music Matters/Body Of Work), Mads Vraa (Good Tape Records), Ivan Pedersen (Formand/DPA) og Will Hope (Label Relations/SPOTIFY, Int.)
Moderator er: Carsten Ortmann (journalist, DR-kultur/P2).
"To Stream Or Not To Stream" henvender sig til alle seriøse aktører i musikbranchen; labels, managements, publishing og artister/DIY’s
Tid og sted: Promus - Vester Allé 15 (indgang via Råbar), onsdag d. 18. april - kl. 13:00 - 17:00
Tilmelding er nødvendig og skal ske til info@promus.dk - senest: tirsdag d. 17. april!
Fokus på streaming i Storbritannien
Den engelske netværksorganisation, MUSIC TANK, afholdt i London en tilsvarende debataften i februar i år. Og selv om forholdene for det engelske marked selvfølgelig er anderledes, så er der alligevel områder, hvor det giver mening at kigge dem over skulderene.
Derfor kan du læse mere om deres debat, The Big Question: Can Streaming Go Mainstream?, og hvor der både findes video og div. oplæg (se billedet øverst!), via linket her
Tweet