
Basic startup havde besøg af Volcano
Under overskriften "Management med mere" havde iværksætterforløbet Basic Startup i går besøg af Ulrik Ørum-Petersen, grundlægger og partner i multi-musikbranchevirksomheden Volcano.
Der blev lyttet intenst mens grundlægger og partner i multi-musikbranchevirksomheden Volcano fortalte om, hvordan vejen fra opstarten af Volcano Management til virksomhedens nuværende rolle som en af de førende herhjemme har været præget af ildhu, holdånd og et stort mod til at udforske nye områder. Volcano er som en typisk iværksættervirksomhed i musikbranchen startet af en gruppe venner, der hen ad vejen har opdaget hvordan det de var gode til, kunne anvendes på flere måder og i flere af musikindustriens forgreninger, f.eks. indenfor booking- og livebrancherne.
Helt konkret har Volcano arbejdet med en diversifikationsstrategi, der har betydet at de netop har omsat kerneværdien - nemlig management - til en masse funktioner, som det at være management for en række artister har givet mulighed for at afprøve.
Derudover har de løbende været fokuserede på at opstøve nøglepersoner med ekspertise indenfor de områder, som de har villet udvide til, og ansat dem til at stå for arbejdet i Volcano-regi. Den erkendelse af, at man ikke selv kan være bedst til det hele og derfor må finde samarbejdspartnere med andre kompetencer end én selv, kan være god at have med sig som musikværksætter eller DIY-artist.
"Hvad har været den største fejl, I har lavet - som I har efterfølgende har lært af?" ville én af deltagerne vide. Ulrik Ørum-Petersen begyndte på en opremsning af en lang række fejl og tilfælde hvor han helst ville have stukket hovedet i busken, men endte med at svare: "Jamen, vi laver jo fejl hele tiden. Det handler for os ikke om at undgå fejl, men at undgå at lave dem igen."
Noget lignende udtalte Jack Horner fra FRUKT Communications, da vi havde besøg af ham til sidste års SPOT Festival. Han gav dengang 10 råd til kreative iværksættere, og du kan se hele interviewet her!
Helt konkret har Volcano arbejdet med en diversifikationsstrategi, der har betydet at de netop har omsat kerneværdien - nemlig management - til en masse funktioner, som det at være management for en række artister har givet mulighed for at afprøve.
Derudover har de løbende været fokuserede på at opstøve nøglepersoner med ekspertise indenfor de områder, som de har villet udvide til, og ansat dem til at stå for arbejdet i Volcano-regi. Den erkendelse af, at man ikke selv kan være bedst til det hele og derfor må finde samarbejdspartnere med andre kompetencer end én selv, kan være god at have med sig som musikværksætter eller DIY-artist.
"Hvad har været den største fejl, I har lavet - som I har efterfølgende har lært af?" ville én af deltagerne vide. Ulrik Ørum-Petersen begyndte på en opremsning af en lang række fejl og tilfælde hvor han helst ville have stukket hovedet i busken, men endte med at svare: "Jamen, vi laver jo fejl hele tiden. Det handler for os ikke om at undgå fejl, men at undgå at lave dem igen."
Noget lignende udtalte Jack Horner fra FRUKT Communications, da vi havde besøg af ham til sidste års SPOT Festival. Han gav dengang 10 råd til kreative iværksættere, og du kan se hele interviewet her!
Tweet