
Basic startup - 3.0. - kursusplanen er klar..
Har du gang i idéer til nye initiativer indenfor kulturbranchen, eller vil du som udøvende blive bedre til at leve af din kunst, så tjek vores Basic startup-iværksætterkursus. Her får du solide redskaber, netværk og kompetencer, til at udvikle nye projekter, starte virksomhed eller styrke karrieren. Tjek kursusplan, undervisere m.v.
Kursusplan:
I. 11.09.: Opstart og introduktion, pitch af div. projekter:
Velkomst og kursusforløb, herefter præsentation af alle deltagere:
Hvor skal dit projekt hen – hvordan skal det løftes?
”Forstå den branche, du vil ind at agere i/agerer i”
Kort gennemgang af kulturbranchens aktører, grundlæggende rettighedsmæssige forhold samt introduktion til forskellige indtjeningsområder.
Jesper Mardahl (Promus), Anja Raithel (Billedkunstcenteret), Kasper Egelund (Scenekunstcenteret) & Jette Sunesen (Litteraturcenteret)
II + III + IV & V:18.09. 25.09. 02.10. & 09.10: Tænk dig selv som en virksomhed
Målet er at få opbygget elementer til en forretningsstrategi, herunder kompetencer, organisering, økonomi, innovation og finansieringsplan.
Indhold – Der skal arbejdes med følgende spørgsmål:
Hvordan arbejder jeg med koncept/projekt/ide, så der skabes optimale forudsætninger for udvikling af en forretning, der kan skabe baggrund for job- og virksomhedsudvikling?.
Der vil være fokus på innovation, værdidannelse og kunderelationen
Metode – Input, hvor konkrete redskaber vil blive præsenteret. Redskaberne skal bruges til at deltagerne kan finde konkrete svar på de stillede spørgsmål. Dagen vil også være præget af dialog , videndeling og workshops. Det er hensigten, at deltagerne arbejder videre hjemme.
Undervisere: John Hermansen/SBK Scandinavia & Linda Greve – Center for Entreprenørskab, Aarhus Universitet
VI: 23.10.: Midtvejsevaluering og fundraising/crowdfunding
Generel midtvejsevaluering/sparring med fagrepræsentanter – Godsbanen/Promus
Dernæst oplæg omkring fundraising/crowdfunding m.v.
Oplægsholdere: t.b.a.
VII: 30.10.: Networking & skills!:
Hvem kender jeg og hvad kan jeg bruge dem til? Hvilke kompetencer har jeg, og hvad vil jeg gerne bytte dem til?
Mål – At få en grundig forståelse af de individuelle netværk, på hvilken måde de kan stimuleres og aktiveres - og hvad vi selv har med til "festen".
Indhold – Oplæg om netværk baseret på relationsteori og 3D-netværkstænkning. Individuel kortlægning af netværk og prioritering af den første vigtige indsats.
Metode – Arbejde ud fra templates.
Underviser: Morten Nottelmann, konsulent/Kaospiloterne m.m.m.
VIII: 06.11.: Proaktiv planlægning
Hvor vil jeg hen, og hvordan kommer jeg det?
Mål – At gå forlæns ind i fremtiden – i stedet for baglæns. At evaluere sine muligheder ærligt.
Indhold – Baseret på en række templates der indeholder forskellige vinkler på, hvor vi kommer fra, hvor vores nuværende potentiale kan bære os hen, og hvor vi gerne vil være.
Metode – Der arbejdes individuelt og derefter udfordres indholdet af de andre deltagere i mindre grupper.
Underviser: Morten Nottelmann, konsulent/Kaospiltoerne m.m.
IX: 13.11.: Åben session
X & XI: 20.11. & 27.11.: Kommunikér
Kommunikation i musik- og kulturbranchen, på de sociale medier, i pressen mv.
1) Målrettet kommunikation og markedsføring
2) Hands-on.gennemgang af eget materiale/Materiale-eksempler. Pressekontakt og pressekit
3) Det nye mediebillede og muligheder med sociale medier
Underviser: Anders Lange – underviser/journalist - DMJX
XII: 04.12.: Afslutning og endelig præsentation af projekter
Præsentation og kritik af forretningsplan og fremtid.
Deltagerne får hver 10 min til præsentation, hvorefter panelet og de andre deltagere giver 10 min kritik.
Panelet vil bestå af kursets undervisere, repræsentanter for produktionscentrene, samt eksterne interessenter, evt. investorer m.v.
Tidspunkter for undervisningen er alle tirsdage fra 17 - 20 - undtagen tirsdag d. 23. oktober, hvor vi starter allerede kl. 16:00.
Pris og tilmelding
Det koster 500 kr. at deltage i kurset, og der er ansøgningsfrist, onsdag d. 29. august - kl. 12:00. Hent ansøgningsskema her! - og send den til info@promus.dk senest 29. august.
Tweet
I. 11.09.: Opstart og introduktion, pitch af div. projekter:
Velkomst og kursusforløb, herefter præsentation af alle deltagere:
Hvor skal dit projekt hen – hvordan skal det løftes?
”Forstå den branche, du vil ind at agere i/agerer i”
Kort gennemgang af kulturbranchens aktører, grundlæggende rettighedsmæssige forhold samt introduktion til forskellige indtjeningsområder.
Jesper Mardahl (Promus), Anja Raithel (Billedkunstcenteret), Kasper Egelund (Scenekunstcenteret) & Jette Sunesen (Litteraturcenteret)
II + III + IV & V:18.09. 25.09. 02.10. & 09.10: Tænk dig selv som en virksomhed
Målet er at få opbygget elementer til en forretningsstrategi, herunder kompetencer, organisering, økonomi, innovation og finansieringsplan.
Indhold – Der skal arbejdes med følgende spørgsmål:
Hvordan arbejder jeg med koncept/projekt/ide, så der skabes optimale forudsætninger for udvikling af en forretning, der kan skabe baggrund for job- og virksomhedsudvikling?.
Der vil være fokus på innovation, værdidannelse og kunderelationen
Metode – Input, hvor konkrete redskaber vil blive præsenteret. Redskaberne skal bruges til at deltagerne kan finde konkrete svar på de stillede spørgsmål. Dagen vil også være præget af dialog , videndeling og workshops. Det er hensigten, at deltagerne arbejder videre hjemme.
Undervisere: John Hermansen/SBK Scandinavia & Linda Greve – Center for Entreprenørskab, Aarhus Universitet
VI: 23.10.: Midtvejsevaluering og fundraising/crowdfunding
Generel midtvejsevaluering/sparring med fagrepræsentanter – Godsbanen/Promus
Dernæst oplæg omkring fundraising/crowdfunding m.v.
Oplægsholdere: t.b.a.
VII: 30.10.: Networking & skills!:
Hvem kender jeg og hvad kan jeg bruge dem til? Hvilke kompetencer har jeg, og hvad vil jeg gerne bytte dem til?
Mål – At få en grundig forståelse af de individuelle netværk, på hvilken måde de kan stimuleres og aktiveres - og hvad vi selv har med til "festen".
Indhold – Oplæg om netværk baseret på relationsteori og 3D-netværkstænkning. Individuel kortlægning af netværk og prioritering af den første vigtige indsats.
Metode – Arbejde ud fra templates.
Underviser: Morten Nottelmann, konsulent/Kaospiloterne m.m.m.
VIII: 06.11.: Proaktiv planlægning
Hvor vil jeg hen, og hvordan kommer jeg det?
Mål – At gå forlæns ind i fremtiden – i stedet for baglæns. At evaluere sine muligheder ærligt.
Indhold – Baseret på en række templates der indeholder forskellige vinkler på, hvor vi kommer fra, hvor vores nuværende potentiale kan bære os hen, og hvor vi gerne vil være.
Metode – Der arbejdes individuelt og derefter udfordres indholdet af de andre deltagere i mindre grupper.
Underviser: Morten Nottelmann, konsulent/Kaospiltoerne m.m.
IX: 13.11.: Åben session
X & XI: 20.11. & 27.11.: Kommunikér
Kommunikation i musik- og kulturbranchen, på de sociale medier, i pressen mv.
1) Målrettet kommunikation og markedsføring
2) Hands-on.gennemgang af eget materiale/Materiale-eksempler. Pressekontakt og pressekit
3) Det nye mediebillede og muligheder med sociale medier
Underviser: Anders Lange – underviser/journalist - DMJX
XII: 04.12.: Afslutning og endelig præsentation af projekter
Præsentation og kritik af forretningsplan og fremtid.
Deltagerne får hver 10 min til præsentation, hvorefter panelet og de andre deltagere giver 10 min kritik.
Panelet vil bestå af kursets undervisere, repræsentanter for produktionscentrene, samt eksterne interessenter, evt. investorer m.v.
Tidspunkter for undervisningen er alle tirsdage fra 17 - 20 - undtagen tirsdag d. 23. oktober, hvor vi starter allerede kl. 16:00.
Pris og tilmelding
Det koster 500 kr. at deltage i kurset, og der er ansøgningsfrist, onsdag d. 29. august - kl. 12:00. Hent ansøgningsskema her! - og send den til info@promus.dk senest 29. august.
Tweet
Tweet