
How To "Beat" The Swedes...!
Under overskriften, ”How to ”Beat” The Swedes”, har Promus og Koda sat en række af landets førende musikbranchefolk, sangskrivere og producere i stævne til seminar for en styrket indsat for dansk ”music copyright export” – i Promus, onsdag d. 31. oktober.
Seminaret får fint besøg, når den svenske producer, musiker, sangskriver og musikentreprenør, Johan Ekelund (billedet), kigger forbi og fortæller om sit arbejde med svenske sangskrivere og producere.
Der har de sidste mange år været et stort fokus på dansk musikeksport. Kernen i dette fokus er en målrettet eksport af specifikke udøvende bands og kunstnere. Alt i alt rigtig godt, og for nogen har det jo også betydet, at verden udenfor Danmark er blevet en del af en seriøs markedsstrategi. Tyskland er jo i de senere år blevet et vigtigt marked for dansk musik.
Derfor er det også vigtigt at bibeholde dette fokus. Men der kunne også ligge et stort potentiale for dansk musik, hvis der kunne udvikles en eksportstrategi for producere, sangskrivere og publishere – altså en form for ”music copyright export”-strategi.
Og her er det netop svenskerne, der i den grad har førertrøjen på! Producere, producerteams og sangskrivere som Max Martin, RedOne, Anders Bagge, Andreas Carlsson, Shellback, Miike Snow, Klas Åhlund, Kristian Lundin, Rami Yacoub, Swedish House Mafia/Axwell, Steve Angelo & Sebastian Ingresso, Carl Falk og ikke at forglemme nu afdøde Denniz PoP – har i de sidste mange år haft en dominerende status som leverandører til en stjernerække af verdens største popstjerner; Lady Gaga, Madonna, N’Sync, Britney Spears, Westlife, Pink, Nicki Minaj, Kylie Minogue og Katy Perry.
En status, der også skæpper kraftigt i kassen. Således omsatte STIM – den svenske pendant til Koda – for over en halv milliard kroner i 2011 på internationale copyrights – altså svenske sang/produktionsrettigheder – mod Koda’s knap 45 millioner.
Dermed ikke sagt, at danske producere og sangskrivere ikke gør sig gældende – vi kender alle til SoulShock, Cutfather, Peter Biker, Jonas Jeberg, Jeppe Laursen, m.fl. – og selvfølgelig også historien om Tim Christensens og hans succes med sange til internationale artister som eks. Celine Dion.
Men en langt mere målrettet og organiseret strategi vil kunne skabe bedre vilkår og rammer, så vi bliver i stand til at udnytte denne del af den internationale musikbranche bedre – både økonomisk, kompetencemæssigt og kunstnerisk.
Derfor har Promus – i samarbejde med Koda – taget initiativ til at invitere en række af landets førende musikbranchefolk, organisationer, sangskrivere og producere til et arbejdsseminar, der skal munde ud i nye konkrete tiltag til en styrket indsats for dansk ”music copyright export”.
På baggrund af svenskernes enestående succes på området, har vi kærligt og ironisk kaldt seminaret: ”How To ”Beat” The Swedes”. Måske noget ambitiøst, men hvorfor ikke sætte baren højt? – og vi kan helt sikkert lære en masse af dem.
Så udover at en lang række danske branchefolk møder op i Promus på næste onsdag, får vi – som nævnt – selvfølgelig også besøg fra ”broderlandet” til seminaret. Her vil Johan Ekelund (billedet) komme og fortælle om sit arbejde med svenske sangskrivere og producere på det internationale marked. Så måske får vi en lille flig af hemmeligheden at vide bag deres store succes.
Johan er svensk producer, sangskriver, den ene halvdel af den svenske succesduo Ratata, musikbrancheentreprenør og medskaber af Kobalt Music Publishing, Klicktrack digital distribution og pladeselskaberne Diesel Music og Superstudio. Endvidere sidder han også i bestyrelserne for STIM, IMPALA og SKAP (den svenske version af DPA). Kobalt Music Publishing tæller bl.a. artister og sangskrivere som Antony and the Johnsons, Band of Horses, Björk, Bon Iver, Busta Rhymes, Dr Luke, Gotye, Garbage, Gwen Stefani, The Hives, In Flames, Joss Stone, Kelly Clarksson, Kid Rock, LCD Soundsystem, LMFAO, M.Ward, Max Martin, Moby, Paul McCartney, Pearl Jam, Richard Ashcroft, Ryan Tedder, Shellback, Skrillex, Tiësto and Trent Reznor (Nine Inch Nails).
Med den imponerede erfaring i bagagen, får vi måske en lille flig af hemmeligheden at vide bag deres store succes.
Alle deltagerne vil efterfølgende udarbejde forskellige forslag til det videre arbejde, som en arbejdsgruppe – bestående af repræsentanter fra relevante aktører – vil arbejde videre med.
”How To ”Beat” The Swedes”-seminaret kan i øvrigt følges via Twitter og Facebook mellem 13:00 og 17:00 – onsdag d. 31. okt, så tjek os på Twitter: www.twitter.com/Promusinfo - eller Facebook: http://www.facebook.com/Promusinfo
Lidt baggrund:
Internationalt set har der aldrig været så meget opmærksom på europæisk produceret musik som nu. Især det store amerikanske marked er blevet en væsentlig afsætningsplatform for en lang række europæiske sangskrivere og producere. Udover en lang række engelske aktører, er det igen en lang række svenskere og også nordmænd, der sætter deres tydelige præg blandt disse aktører – http://www.musicweek.com/news/read/europes-songwriters-behind-us-chart-takeover/049289.
Læs mere om de forskellige aktører her:
Johan Ekelund – Kobalt Music – www.kobaltmusic.com
STIM MUSIC EXPO: http://www.musikindustrin.se/2012/10/16/nylin-fjarde-stim-music-expo/
MXD – Music Export Denmark: www.mxd.dk
KODA – www.koda.dk
DMFF – Dansk Musik Forlægger Forening – www.dmff.dk
DPA – Danske Populær Autorer – www.dpa.org
Der har de sidste mange år været et stort fokus på dansk musikeksport. Kernen i dette fokus er en målrettet eksport af specifikke udøvende bands og kunstnere. Alt i alt rigtig godt, og for nogen har det jo også betydet, at verden udenfor Danmark er blevet en del af en seriøs markedsstrategi. Tyskland er jo i de senere år blevet et vigtigt marked for dansk musik.
Derfor er det også vigtigt at bibeholde dette fokus. Men der kunne også ligge et stort potentiale for dansk musik, hvis der kunne udvikles en eksportstrategi for producere, sangskrivere og publishere – altså en form for ”music copyright export”-strategi.
Og her er det netop svenskerne, der i den grad har førertrøjen på! Producere, producerteams og sangskrivere som Max Martin, RedOne, Anders Bagge, Andreas Carlsson, Shellback, Miike Snow, Klas Åhlund, Kristian Lundin, Rami Yacoub, Swedish House Mafia/Axwell, Steve Angelo & Sebastian Ingresso, Carl Falk og ikke at forglemme nu afdøde Denniz PoP – har i de sidste mange år haft en dominerende status som leverandører til en stjernerække af verdens største popstjerner; Lady Gaga, Madonna, N’Sync, Britney Spears, Westlife, Pink, Nicki Minaj, Kylie Minogue og Katy Perry.
En status, der også skæpper kraftigt i kassen. Således omsatte STIM – den svenske pendant til Koda – for over en halv milliard kroner i 2011 på internationale copyrights – altså svenske sang/produktionsrettigheder – mod Koda’s knap 45 millioner.
Dermed ikke sagt, at danske producere og sangskrivere ikke gør sig gældende – vi kender alle til SoulShock, Cutfather, Peter Biker, Jonas Jeberg, Jeppe Laursen, m.fl. – og selvfølgelig også historien om Tim Christensens og hans succes med sange til internationale artister som eks. Celine Dion.
Men en langt mere målrettet og organiseret strategi vil kunne skabe bedre vilkår og rammer, så vi bliver i stand til at udnytte denne del af den internationale musikbranche bedre – både økonomisk, kompetencemæssigt og kunstnerisk.
Derfor har Promus – i samarbejde med Koda – taget initiativ til at invitere en række af landets førende musikbranchefolk, organisationer, sangskrivere og producere til et arbejdsseminar, der skal munde ud i nye konkrete tiltag til en styrket indsats for dansk ”music copyright export”.
På baggrund af svenskernes enestående succes på området, har vi kærligt og ironisk kaldt seminaret: ”How To ”Beat” The Swedes”. Måske noget ambitiøst, men hvorfor ikke sætte baren højt? – og vi kan helt sikkert lære en masse af dem.
Så udover at en lang række danske branchefolk møder op i Promus på næste onsdag, får vi – som nævnt – selvfølgelig også besøg fra ”broderlandet” til seminaret. Her vil Johan Ekelund (billedet) komme og fortælle om sit arbejde med svenske sangskrivere og producere på det internationale marked. Så måske får vi en lille flig af hemmeligheden at vide bag deres store succes.
Johan er svensk producer, sangskriver, den ene halvdel af den svenske succesduo Ratata, musikbrancheentreprenør og medskaber af Kobalt Music Publishing, Klicktrack digital distribution og pladeselskaberne Diesel Music og Superstudio. Endvidere sidder han også i bestyrelserne for STIM, IMPALA og SKAP (den svenske version af DPA). Kobalt Music Publishing tæller bl.a. artister og sangskrivere som Antony and the Johnsons, Band of Horses, Björk, Bon Iver, Busta Rhymes, Dr Luke, Gotye, Garbage, Gwen Stefani, The Hives, In Flames, Joss Stone, Kelly Clarksson, Kid Rock, LCD Soundsystem, LMFAO, M.Ward, Max Martin, Moby, Paul McCartney, Pearl Jam, Richard Ashcroft, Ryan Tedder, Shellback, Skrillex, Tiësto and Trent Reznor (Nine Inch Nails).
Med den imponerede erfaring i bagagen, får vi måske en lille flig af hemmeligheden at vide bag deres store succes.
Alle deltagerne vil efterfølgende udarbejde forskellige forslag til det videre arbejde, som en arbejdsgruppe – bestående af repræsentanter fra relevante aktører – vil arbejde videre med.
”How To ”Beat” The Swedes”-seminaret kan i øvrigt følges via Twitter og Facebook mellem 13:00 og 17:00 – onsdag d. 31. okt, så tjek os på Twitter: www.twitter.com/Promusinfo - eller Facebook: http://www.facebook.com/Promusinfo
Lidt baggrund:
Internationalt set har der aldrig været så meget opmærksom på europæisk produceret musik som nu. Især det store amerikanske marked er blevet en væsentlig afsætningsplatform for en lang række europæiske sangskrivere og producere. Udover en lang række engelske aktører, er det igen en lang række svenskere og også nordmænd, der sætter deres tydelige præg blandt disse aktører – http://www.musicweek.com/news/read/europes-songwriters-behind-us-chart-takeover/049289.
Læs mere om de forskellige aktører her:
Johan Ekelund – Kobalt Music – www.kobaltmusic.com
STIM MUSIC EXPO: http://www.musikindustrin.se/2012/10/16/nylin-fjarde-stim-music-expo/
MXD – Music Export Denmark: www.mxd.dk
KODA – www.koda.dk
DMFF – Dansk Musik Forlægger Forening – www.dmff.dk
DPA – Danske Populær Autorer – www.dpa.org
Tweet