
Rock og reklamer er ok!
Ny rapport fra MEC Access konkluderer, at koblinger og samarbejder mellem musik, reklamer og virksomheder, er helt ok med publikum.
Rapporten blev præsenteret i forbindelse med Musikzonens store seminar om "Musik som middel til vækst", der blev afholdt i København i går.
For mange i musikbranchen - især for de udøvende - har hele tanken om tætte samarbejder og relationer mellem reklamebranchen og musikken, længe været et noget tabu-belagt emne.
Ikke at koblingen er noget nyt og enestående, da det længe har fungeret (på godt og ondt) i udlandet.
Dog har der på det seneste været en række tiltag og kampagner hvor koblingen mellem etablerede artister og et kommercielt produkt har vist sig som et positivt aktiv - for begge partner.
Tina Dickow's samarbejde med SAS, betød øget opmærksomhed og direkte salg for både fly- og pladeselskabet, og senest har vi oplevet Kashmir's samarbejder med Royal Unibrew i forbindelse med deres "Tak Rock"-kampagne. Igen med øget pladesalg, flere solgte øller - og måske også et nyt image på ølmærket som resultat.
Endvidere har der jo også nærmest været en sync-epidimi - altså hvor musikken bruges som underlægning til reklame - blandt en række danske artister, foreløbigt kulminerende med The Blue Vans musik til Apples iPad-launch, der bl.a. blev vist i forbindelse med årets Oscar-show.
Og nu viser mediebureauet MEC Access' nyeste rapport endvidere, at publikums accept af disse samarbejder, heller ikke udgør det store problem.
Så bands, managers, publishing og pladeselskaber kan nu med nogenlunde sindsro begive sig ind i dette nye (ellere nyere) samarbejdsfelt - uden nødvendigvis at miste troværdighed hos deres publikum - forudsat, at kampagnerne er skruet rigtigt sammen.
Rapporten har fået titlen "Musik som brandingplatform", og du kan læse den her!
For mange i musikbranchen - især for de udøvende - har hele tanken om tætte samarbejder og relationer mellem reklamebranchen og musikken, længe været et noget tabu-belagt emne.
Ikke at koblingen er noget nyt og enestående, da det længe har fungeret (på godt og ondt) i udlandet.
Dog har der på det seneste været en række tiltag og kampagner hvor koblingen mellem etablerede artister og et kommercielt produkt har vist sig som et positivt aktiv - for begge partner.
Tina Dickow's samarbejde med SAS, betød øget opmærksomhed og direkte salg for både fly- og pladeselskabet, og senest har vi oplevet Kashmir's samarbejder med Royal Unibrew i forbindelse med deres "Tak Rock"-kampagne. Igen med øget pladesalg, flere solgte øller - og måske også et nyt image på ølmærket som resultat.
Endvidere har der jo også nærmest været en sync-epidimi - altså hvor musikken bruges som underlægning til reklame - blandt en række danske artister, foreløbigt kulminerende med The Blue Vans musik til Apples iPad-launch, der bl.a. blev vist i forbindelse med årets Oscar-show.
Og nu viser mediebureauet MEC Access' nyeste rapport endvidere, at publikums accept af disse samarbejder, heller ikke udgør det store problem.
Så bands, managers, publishing og pladeselskaber kan nu med nogenlunde sindsro begive sig ind i dette nye (ellere nyere) samarbejdsfelt - uden nødvendigvis at miste troværdighed hos deres publikum - forudsat, at kampagnerne er skruet rigtigt sammen.
Rapporten har fået titlen "Musik som brandingplatform", og du kan læse den her!
Tweet