
Promus og Frontløberne står bag ny uddannelse
Bliv 2017-agent og vær med til at sætte gang i Aarhus som europæisk kulturhovedstad. Sådan lyder tilbuddet fra kulturkontoret Frontløberne og musiknetværket Promus, som nu indleder et samarbejde om en ny uddannelse for de 18-30 årige. De to kulturinstitutioner har netop fået 70.000 kroner til formålet fra 2017-fondens udviklingspulje.
Formålet med forløbet er at klæde unge kulturarrangører og iværksættere på, så de kan være med til at arrangere kulturaktiviteter i forbindelse med kulturhovedstadsprojektet. Og på længere sigt at uddanne nye generationer af arrangører i Aarhus.
”Vi har længe haft en god kontakt med Frontløberne. Så jeg glæder mig rigtig meget til, at vi nu kan samarbejde om et konkret projekt, der gerne skal resultere i mere gang i byen – både før og efter 2017”, siger Jesper Mardahl, leder af Promus.
Allerede til efteråret er det planen at gennemføre pilotprojektet og optage de første 15 deltagere. Der bliver lagt vægt på at optage et hold, der har ambitioner om at arbejde indenfor kulturbranchen fremover. Forløbet varer fire måneder med opstart i august og indeholder undervisning i alle projektets faser, fra ideudvikling og projektansøgning over markedsføring til gennemførelse og evaluering. Deltagerne vil desuden få en grundig introduktion til de brancher deres projekt vedrører, som film, teater, musik, events, performance m.m. Deltagerne skal afvikle et kulturprojekt i regionen inden afslutningen i december.
”Vores ambition er, at byen har nogle stærke kulturelle aktører, når vi skal vise verden hvad vi kan – både nu og i 2017. Vi vil styrke unge, der har engagement og drive til at arbejde i det kulturelle felt, og et af vores mål er at kvalificere deltagerne til at komme ind på en af de mange videregående uddannelser i kulturbranchen”, siger Signe Lund Juhler, leder af Frontløberne.
Med støttekronerne i ryggen skal Frontløberne og Promus nu i gang med at videreudvikle uddannelsen. Der skal søges nye partnerskaber og samarbejdsmuligheder, og det helt konkrete indhold skal fastlægges inden markedsføring og optagelse af deltagere.
For mere info, kontakt:
Signe Lund Juhler, sjæf hos Frontløberne: 5050 6080
Jesper Mardahl, leder af Promus: 2021 2019
Tweet