Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Crowdfunding - de 10 bud + det løse...

Promus afholdt forleden et velbesøgt "Basic crowdfunding"-arrangement med repæsentanter fra tyske Sellaband, danske Booomerang, bandet Broadway Killers og fundraiseren og musikeren Christian Vuust. Det blev aften med mange spændende præsentationer og en række gode råd - "crowdfundingens 10 bud" + det løse...

Crowdfunding er det helt store "buzz-word" - især indenfor D.I.Y.-kulturen hvor store artister som eks. Amanda Palmer "crowdfundede" over 1,2 millioner $ sidste år. Og især i en tid, hvor pladeselskaberne ikke er så risikovillige til at investere i nye talenter, kan crowdfunding måske være det rigtige værktøj til at rejse penge til en albumudgivelse, turné eller lignende.

Men hvad kræves der af bandet, og kan alle crowdfunde?

Det satte Promus sig for at få kigget lidt på, og havde i den anledning inviteret Malte Graubner fra crowdfundingplatformen, Sellaband i Berlin, Michael Eis fra danske Booomerang og punkrockbandet Broadway Killers fra Aarhus, der forleden hentede 4.700€ fra en kampagne på Sellaband. Christian Vuust, docent og musiker, afsluttede med en introduktion til de mere traditionelle støtteordninger, kommunale og statslige - samt en række gode råd til fundraisning.

Alle materialer, slides m.v., er samlet i links forneden, men vi vil godt lige opridse aftenens hovedpunkter i nedenstående punkter...

Men allerførst, så tjek lige video'en med den tyske pianist Oskar Schuster, der p.t. crowdfunder via Sellaband i forbindelse med hans kommende udgivelse. Fremragende video - se selv her!

Lidt begreber vedrørende crowdfunding:

Believers = betegnelse for fans, der støtter eller investerer via crowdfunding.

Equity/Lending = investing - crowdfunding hvor "believers" altså investerer i et projekt - mod forventet afkast.

Reward/Donation = funding - crowdfunding hvor "believers" køber "pakker" med det pågældende band og på den måde støtter et projekt.

Keep It All = alt hvad du får crowdfunded, beholder du - også selv om du ikke når dit mål!! Lidt en farlig politik, da det pågældende band måske slet ikke er i stand at indspille og levere det lovede album.

All Or Nothing = her skal du ha' nået dit budget - ellers får du ikke pengene udbetalt. Den politik følger både Sellaband og Booomerang - for at sikre, at de enkelte "believers" ikke bliver snydt.

Kan jeg så crowfunde, spørger du måske nu?… Og nu gælder det om at holde tungen lige I munden..!

Sellaband har udviklet flg. teori eller nøgle, som du kan bruge til at overveje et crowdfunding-projekt:
A. Regn med, at kun ca. 5% af sine fans; Facebook m.v., er motiveret til at donere eller investere. Dette skal ses i forhold til det beløb man ønsker at ”crowfunde”, som de anbefaler at man deler med det magiske tal, 42!!!

B. Altså hvis du skal ”crowdfunde” 25.000 kr, skal du altså dele dette med 42 – hvilket giver ca. 600. Så dine 5% fans skal altså helt kunne omskrives til 600 fans – d.v.s. du skal ha’ ca. 12.000 fans…! Har du det, eller kan du skaffe dem netop via dit projekt?

C. Husk skatter og provision til crowdfunding-platformen (eks. tager Sellaband 15% i provision og Booomerang tager 5%), og indregn hvor mange penge det koster at sende produkter m.v. til ”believers”.

Og så over til "crowdfundingens 10 bud":

1. Opbyg en solid fanbase.
Arbejd strategisk med egen web, Facebook - og sørg for at opbygge en brugbar mailingliste!

2. Definér dit projekt eller formål med crowdfunding meget præcist og skarpt.
Formålet skal kommunikeres klart og tydeligt, og det skal køre over en kort eller overskuelig tid!

3. Skab værdi.
Lav en solid købsliste over de forskellige "pakker" - eller incentives - der skal gøre det attraktivt at støtte dit projekt. Når alt kommer til alt, er meget crowdfunding jo i virkeligheden en slags forsalg! Derfor er det vigtigt at skabe værdi, som ellers ikke kan købes! Eks. album og t-shirt med autografer, eksklusive souvenirs, hjemmekoncerter o.s.v.
Find også det rigtige prisniveau! Iflg. Sellaband bruger "believers" i gennemsnit 20,-€!

4. Lav en holdbart budget!
Som nævnt, er det vigtigt at indregne div. omkostninger til provision, forsendelser, skat/moms m.v. D.v.s. i forhold til det beløb du skal bruge, skal du budgettere med et bruttobeløb.

5. Hold projektet indenfor relativ kort tid!
Det er vigtigt, at holde projektet "varmt" - d.v.s. kort og præcist - og ikke mere end et år!

6. Lav et videopitch, der motiverer.
Som vist i eksemplet ovenfor med Oskar Schuster, er det en god idé at lave en stærk video til at kommunikere projektet.

7. Promotion og marketing.
Ja, man skal faktisk køre crowdfunding som var det en slags udgivelse. Sørg for at arbejde tæt på dine fans, skab engagement og medejerskab - og få dine fans til at være ambassadører for dit projekt.

8. Lav updates..
Det er vigtigt løbende at følge op med små videorapporter undervejs fra øvelokalet, turné m.v., eller dynamisk Facebook-aktivitet.

9. Hold ud!!
Alle crowdfundingprojekter har deres egne op- og nedture - og nogle gange kan der være helt dødt m.h.t. betalingerne fra din "believers". Men hold ud - det er vigtigt,a t det lykkes for det handler også om din troværdig hos dine fans!

10. "After funding"!
Når projektet er afsluttet, og I har fået beløbet udbetalt og jeres evt. indspilning færdiggjort, er det meget vigtigt, at I hurtigt at få sendt de forskellige "incentives" - altså de pakker jeres "believers" har købt - afsted! Og skulle en Cd eller lignende ikke dukke op hos en af jeres "believers", så er det bare afsted med en ny. Crowdfunding handler om tillid!

Go' fornøjelse... og tjek yderligere info i nedenstående:

Sellaband - power point præsentation

- her!

Booomerang - power point præsentation

- her!

Broadway Killers - power point præsentation

- her!

Diverse tjeklister vedr. fundraising fra Christian Vuust:



Fundraising til musikformål!

Fundraising til musikudgivelser!

Projekt- og legatsøgning!

Rådgivning og støtte!