Promus nyheder
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Promus Publishing Academy er skudt i gang!

Tirsdag var hele holdet samlet til kick-off på dette første intensive forløb med fokus på arbejdet med musikrettigheder i Danmark.

Så gik startskuddet til den første af forhåbentligvis mange omgange Promus Publishing Academy, og de 35 deltagere blev kastet ud i tre grundige og intensive timers introduktion til forvaltning, ophavsret og branche af Anne Sophie Gersdorff Schrøder fra Koda..

Næste modul har fokus på versioneringer, andele, tilladelser og rettigheder, og køres af Jens Bruno Hansen, der er konsulent hos Koda.

Og så går det ellers over stok og sten med emner som digitale rettigheder, musiktjenester, licenser, internationale forhold, publishing, kontrakter, pengestrømme, arbejdet med sangskrivere, producere og publishernes rolle som værdiskabere, musik, film, synkroniseringer, reklame, music pitch - og selvfølgelig hele "music copyright export"-området.

Undervisningen varetages af folk fra Kodas "superliga" og en lang række professionelle aktører fra publishingbranchen, bl.a. Iceberg Music Group, Crunchy Tunes, Music Sales/EWH og NMS.

Det hele starter som bekendt med en sang. Det har altid været grundstoffet i musikken. Men en sang er også et værk, eller en rettighed, og denne rettighed danner baggrund for hele det pengemæssige økosystem i musikbranchen.

Musikbranchen har som bekendt været under kraftig forandring i de seneste mange år, og vi bevæger os stadigt hastigere fra det fysiske til det digitale. Det betyder, at musikken flyder næsten grænseløst ud på flere og flere platforme, og der udfolder sig hele tiden nye muligheder for musikkens anvendelse i film, reklamer, som lydidentitet og i spil. Så paletten er blevet bredere – ikke bare for de ”udøvende” sangskrivere, men i høj grad også for producerteams, ”ikke-udøvende” sangskrivere og filmkomponister.

I takt med det stadigt pressede traditionelle musikmarked, bliver forståelsen og arbejdet med at udnytte og optimere disse rettigheder i den nuværende og fremtidige digitale- og globale virkelighed, mere og mere vigtig for den danske musikbranche.

På den baggrund er Promus gået sammen med Koda, Dansk Musikforlæggerforening/DMFF, Det Jyske Musikkonservatorium og en række brancheaktører, om udviklingen af et ”akademi”, der målrettet og kontinuerligt arbejder på at styrke kompetencer, viden og netværk indenfor feltet under navnet Promus Publishing Academy.

Næste hold til Promus Publishing Academy vil køre til efteråret 2014.

Læs mere her!