Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Chili & Chill Out – 2014

Igen i år inviterer DMF-Aarhus - i samarbejde med Promus - til Chili & Chill Out, når der åbnes for dørerne til branchesnak, rådgivning, sparring, netværk, fotosession, øl og chili i Atlas og Promus, onsdag d. 9. april 2014.

Det er femte gang at DMF afvikler dette arrangement med unikke muligheder og tilbud til alle DMF medlemmer samt interesserede musikere i byen. Denne gang foregår det igen sammen med Promus.

Sidste år kom mellem 200-250 deltagere på spillestedet Atlas/Promus, hvor der i løbet af dagen blev afviklet en række meget kvalitative tilbud, oplæg, workshops og foredrag.

I 2014 holdes arrangementet igen hos Atlas/Promus, Vester Allé 15, 8000 Aarhus C. Der vil igen være indgang og samlingspunkt på spillestedet Atlas, hvorfra der vil være mulighed for at gå ud til et udvalg af tilbud som laves i lokalerne rundt om i bygningen. Dørene er åbne fra 14:30, og de mange aktiviteter vil ske i tidsrummet klokken 15.00-21.00.

Alle aktiviteter er gratis, med undtagelse af KLIK fotosessions, hvor der er betaling og forhåndstilmelding. Der er også tilmelding til Søren Sko og Palle Torps sangskriver Workshop. Der serveres chili con carne til deltagerne ved aftenstid. I det følgende er der eksempler på, hvad du kan opleve. På www-dmf-aarhus.dk kan du finde mere detaljerede informationer om tidspunkter, dagens program og de enkelte forløb.

Vi håber at se dig, dit band - en masse musikere, til en spændende og hyggelig dag!

TEMA: Værsgo’ at synche – her er pengene i musikken!

Musik i reklamer, synkronisering, målrettet branding af produkter og firmaer, er nogle af de temaer der vil blive lukket op for under denne overskrift. Vi har inviteret fire meget kompetente oplægsholdere, som hver i sær vil fortælle om deres erfaringer med at skabe, sælge og placere musik og kunstnere ind i kommercielle markedsføringssammenhænge.

Asger Christensen, Dansk Lyddesign, holder et oplæg om hvordan han arbejder med at forretningsudvikle sin viden og evner som musiker, over til noget, der kan skabe kommerciel værdi for virksomheder og organisationer.

Udover at være ejer af Aarhus Lydstudie, har Asger etableret Dansk Lyddesign, som arbejder med strategisk lydbranding, og med at nytænke professionel brug af lyd og musik. ”Vi sætter lyd på verden og skaber lyd identiteter for virksomheder og organisationer. Vi komponerer musik og lyd til TV, film, web, radio samt broadcast og har en bred vifte af komponister, tonemestre og musikere in-house”. Asger vil også fortælle om forskellen imellem arbejdet med Aarhus Lydstudie og Dansk Lyddesign, med fokus på en kunstnerisk tilgang vs. kommerciel tilgang til jobbet som musiker.

Martin Ahm er professionel komponist og lyddesigner. Hans firma, Ahmatron, har til huse i Filmbyen i Aarhus, og her løses komponistopgaver for en lang række virksomheder, hvor referencelisten blandt andet tæller BMW, Fanta, MTV samt adskillige TV-programmer på Discovery, NatGeo, Nickelodeon og CBS. Han har rigtig meget erfaring med sync og musikforlag, der tilbyder musik til TV stationer, reklamebureauer, film osv. i hele verden. Martin vil fortælle om sit arbejdsområde, som er delt mellem komponistdelen og sound design. Oplægget vil desuden omhandle at skrive musik til en kunde og til musikforlag. Samt eksempler på case-stories med udgangspunkt i Ahmatrons tidligere opgaver.

Rasmus Hamann, direktør og ejer af Knowtheirname ApS, arbejder med musik og branding. Han hjælper danske samt internationale brands med at udvikle brandingstrategier og kampagner, som bygger på samarbejder med musikbranchen. Knowtheirname har en afdeling i Aarhus og Hamborg. Firmaet fungerer også som music supervisors og konsulenter for en lang række virksomheder; Vero Moda, Hummel, DanSki, ONLY, SPOT Festvial etc. Rasmus vil fortælle om musik og branding, med fokus på hvordan man skal tænke som kunstner, hvis man er interesseret i at indgå i brandpartnerskaber eller samarbejder med virksomheder.

Kim ”Kix” Jeppesen har med sit band Powersolo været verden rundt og prøvet lidt af hvert. Powersolos musik har vist sig at kunne meget mere end at sælge plader og koncertbilletter. Efterhånden har den internationale marketing- og reklamebranche fået øjnene op for den kaliber af coolness og pondus, som Kim og Powersolos musik kan tilføre selv nogle af de største brands i verden; Coca Cola. Heineken. Bilfabrikanterne Renault, Honda og Ford, - samt en lang række internationale TV-serier og film, for her at nævne nogle få.

Kim Kix ved på egen krop, hvad det betyder for et band/musiker, at bevæge sig ind på reklame- og synkroniseringsområdet. Hvad kan der ske, og hvad er mulighederne, når man sælger sin musik til kommercielt brug, og samtidig er fast besluttet på at køre en kompromisløs niche forretning, der hedder Powersolo? Kim inviterer her alle interesserede til en interessant dialog omkring emner som forlag, reklamer og synkronisering - ja, og hvad du ellers må have af spørgsmål, i forhold til dig selv og din musik i den retning.

Klik

Få taget nye pressefotos rigtig billigt! Så kører vi igen vores populære Klik-fotosession koncept. Fotograf Peter Svendsen har en kompromisløs høj standard i sit arbejde, og et godt øje for at fotografere musikere og bands. Igennem årene har han stået bag flere af de koncert- og band fotos, vi nok alle sammen har set i medierne på et eller andet tidspunkt. Peter vil i og omkring Vester Allé 15 finde egnede locations til at skyde top professionelle bandfotos af dig/dit orkester, til den meget overkommelige pris af kr. 300.
Der er i alt 10 fotosessions af hver 30 minutter. Workshoppen kører imellem klokken 12.30-20.00. Forhåndstilmelding skal ske til DMF-Aarhus v/Lars Knudsen på lak@dmf.dk.

Vi forbeholder os ret til, at give medlemmer der ikke har deltaget i Klik før førsteret til en tid til denne fotosession (ellers laves der venteliste). Inden i tilmelder jer skal I være sikre på at alle medlemmer i dit band kan være til stede.

Sangskrivercoaching med Sko/Torp

Pop-rockduoen Sko/Torp står klar til at tage imod dig og din sang. Med sanger Søren Sko og guitarist Palle Torp holder vi her en helt unik heldags workshop, hvor du kan komme med en sang, og arbejde på den sammen med de erfarne sangskrivere. Sko/Torp. De vil først fortælle om deres eget arbejde som sangskrivere. Der vil være mulighed for dialog, hvor der kan spørges til råds og tales om arbejdet med og omkring kompositionerne, baggrunde og overvejelser i processerne med både tekster, musik, og meget mere. Der vil i fællesskab blive taget hul på deltagernes medbragte tekst og akkorder/skitser til et nummer. Og meningen er at dagen ender ud i, at alle har fået mere eller mindre skrevet en sang, Der er i alt 15 pladser på workshoppen, som varer seks timer.

Forhåndstilmelding skal ske til DMF-Aarhus v/Lars Knudsen på lak@dmf.dk, ved først-til-mølle. Workshoppen er helt gratis, eneste krav er at du har et oplæg til en færdig/ufærdig sang med, som I kan arbejde på. Workshoppen afvikles fra kl. 15.00-21.

Fremtiden for musikken - Hvor bevæger musikken sig hen?

Hvor bevæger musikken sig hen? Vi er i de her år vidne til at alt i musikbranchen er under omkalfatring. Ikke meget er, som det var for bare 10 år siden. Det går meget stærkt med forandringerne, og branchen har tydeligvis selv svært ved at følge tempoet. Vi har inviteret en række begavede og højt placerede mennesker fra musikbranchen til at diskutere emnet, og samtidig prøve at udpege retningen på ”fremtidens musikscene”.

Til denne panelsnak/diskussion er inviteret Jakob Sørensen (stifter og tidl. direktør Copenhagen Records), Jesper Bay (tidligere direktør for IFPI og medlem af Statens Kunstråds Musikudvalg, nuværende medlem af Musikudvalget i Aarhus Kommune og partner i pladeselskabet Body Of Work) Kim Kixx (musiker PowerSolo), Ole Dreyer Wogensen (formand Dansk Musikforlæggerforening, bestyrelsesmedlem i Promus og Koda),Rasmus Hamann (direktør og ejer af KnowTheirName), Bo Andersen (Skandinavian Booking Management), til at snakke om fremtiden for musikken. Moderator: Jesper Mardahl, Promus

Godt i gang med Wordpress


Tag din laptop under armen og kom til dette arrangement – så er du allerede i gang med at lave en hjemmeside! Kom i gang med det samme, med din egen hjemmeside eller blog i Wordpress. Eller få råd og support til at optimere og arbejde videre med en eksisterende side, som du allerede har gang i.

Cirka 15% af alle hjemmesider i dag bruger Wordpress som CMS-system (content management system). Det er nemt at sætte op og anvende, samtidig med, at du løbende kan ændre dit site og lave tilføjelser uden at skulle betale en webdesigner. De mange temaer gør det nemt at få et layout, der passer dig. Du møder her Anders Larson, der giver dig en introduktion til Wordpress. Herefter arbejder du videre i medieværkstedet, hvor du får support og hjælp til at sætte en ny side op i praksis eller arbejde videre på en allerede eksisterende. Det er en fordel, hvis du har tekst, billede og lydfiler klar på dagen. Anders Larson er basunist/komponist/arrangør/dirigent og iværksætter. Han har arbejdet med bl.a. DR Big Band og DR Underholdningsorkestret, og udgivet to cd’er i eget navn. Anders står bag de to blogs: www.jazzblog.dk og www.digitaltrombone.com. Siden 2010 har han undervist musikere i at bruge Wordpress.

Publishing – det nye sort

Hvad laver en publisher?

Publishing, eller musikforlag, er den ældste type virksomhed i musikbranchens historie. Ja, den daterer sig flere hundrede år tilbage i tiden. Alligevel har publishing måske levet en mindre ”skygge-tilværelse” i den hjemlige musikbranche, men tiderne har jo som bekendt ændret sig, og der er nu mere og mere fokus på de områder, hvor den gode publisher kommer til at spille en større og større rolle i udviklingen af sangskrivere i dag. Dels har den digitale virkelighed nødvendiggjort en langt større grad af ”kontrol” med rettigheder, og hele modellem omkring synch, eller synchronisering af musik til film, TV og reklamer, er i høj grad publishernes kerneområde.

Derfor sætter vi nu fokus på dette arbejdsområde, og hvad det rent faktisk indebærer for dig som sangskriver, når vi inviterer til en uformel snak med Ole Dreyer – formand for Dansk Musikforlæggerforening og indehaver af Turner Music og Nordic Music Society.


D.I.Y. anno 1975!

I dag er D.I.Y. et af de mest omtalte begreber, når vi taler om hvordan musikerne skal arbejde med deres karriere. Men begrebet er så absolut ikke nyt og et barn af den digitale virkelighed. Tilbage i 1975 startede GNAGS både pladeselskabet Genlyd, der blev til ved skrivebordet i Haraldsgade 27, og lydstudiet Feedback der blev etableret i baghaven på samme matrikel. Det blev starten på et af de mest succesfulde danske ”D.I.Y.”-selskaber med en lang række udgivelser fra artister som bl.a. Thomas Helmig, Mek Pek Party Band, Elisabeth, Henning Stærk, Søs Fenger, D.N.D., Lars Muhl og – ikke mindst GNAGS selv.

Kom og hør historien – og historierne - om både Genlyd og Feedback, når de tidligere direktører Jesper Bay og Jacob Riis-Olesen sammen vil komme med anekdoter og facts fra de knap 40 år, hvor der blev produceret musik i 8260 Viby J.

Musikpanelet

Koncertrummet på Atlas vil være samlingspunktet for Chili & Chill Out arrangementets aktiviteter. Her hygger vi os, imellem alle dagens indslag. Samtidig vil vi invitere en række dygtige fagfolk og eksperter, som har til opgave at stå gratis til rådighed for dig, og dine spørgsmål i forhold til din musik og din karriere.

Musikpanelet: Revisor Lars Thomsen fra Fink Revision er klar til at hjælpe med en omgang individuel ”Lyn-skat” rådgivning. Snak med direktør for Gateway Music Mette Ellebye-Larsen om alt omkring udgivelse og distribution af din musik. Mød firmaet Audiovox, der denne dag giver 20% rabat på formstøbte ørepropper og in-ears. Hør KODA omkring dine musik- salg, streamingindtægter og rettigheder. Går du med gode ideer, eller ønsker om kurser eller undervisning, så vend det med Peter Poulsen, fra DMF´ kursus afdeling Artlab. Desuden vil Øvelokaleforeningen MONO, Grobund, Aarhus Musikskole, og Aarhus kommunes Kulturforvaltningen også være til stede, klar til både hygge og seriøs dialog. Tjek www.dmf-aarhus.dk for mere info om, hvem vi inviterer til at sidde klar, med gratis rådgivning og sparring.