
Internationale topmøder på SPOT!
Med undertitlen “Viden, netværk & vækst” sættes der nu SPOT på arbejdet “bag scenen”.
SPOT Music - Film - Interactive er nordens vigtigste mødested for den danske og internationale musikbranche, og i år udvider festivalen værtskabet med en række internationale topmøder på tværs af musik, film og interactive. Kom og mød en "stjernerække" af internationale music supervisors, hør om de nyeste trends indenfor digital og interactive, spændende oplæg omkring digital markedsføring og streaming, mød de nye danske branchefolk og hør om deres arbejde, debat om spillesteder, musikbrancheudfordringer og meget mere...!
De seneste års kulturelle udvikling og digitaliseringens fremmarch har gjort grænserne mellem musik, film og interactive mere flydende. For alle tre brancher betyder det nye og stærkere muligheder for samarbejde omkring interaktive oplevelser, mere brugerinvolvering og nye forretningsmodeller.
“Mediebilledet ændrer sig hele tiden, så vi skal være opmærksom på de signaler, vores omverden sender. Det føler jeg, vi er med de nye spor.” Gunnar Madsen, leder af SPOT Festival
De tre brancher oplever i øjeblikket vækst med gode udviklingsmuligheder - især i samarbejder på tværs af “gamle skel”:
• Musikbranchen er blevet rigtig god til at afsætte musik internationalt inden for film, tv og reklamer - den fremgang ønsker SPOT at styrke gennem et stærkt samarbejde med film, tv og nye medieplatforme, samt ved at facilitere netværk til de internationale nøgleaktører.
• Filmbranchen er inde i en positiv gænge, der ikke bare skaber oplevelser, men beviseligt også vækst og arbejdspladser.
• I den danske interactive-branche er der vækst inden for alle sektorer, og der er generel fremgang inden for film, tv, computerspil, reklamefilm m.v. Af en omsætning på 3,4 mia. i 2012 udgjorde eksporten godt 1 mia. kr. (Kilde: Danske Indholdsproducenter i tal, 2012)
“Hele den kreative branche står over for en lang række fælles udfordringer i forhold til at nå fremtidens forbruger. Derfor giver det kun mening at samle de kreative brancher på tværs af brancheskel og snakke om, hvordan vi på bedst mulig vis håndterer disse udfordringer og udnytter de mange muligheder i det nye digitale landskab.” Mette Marcussen, Shareplay
Så med Filmby Aarhus, Shareplay og PROMUS som nye samarbejdspartnere ønsker SPOT Music - Film - Interactive derfor at imødekomme netop disse udfordringer og muligheder med en lang række målrettede aktiviteter, der skal styrke netværk, vidensdeling og internationale relationer på området.
Målet er:
• En festival, der showcaser upcoming talenter, nyskabende forretningskoncepter og kreative virksomheder inden for musik, film og interactive, og som støtter kraftigt op omkring idéudvikling og videndeling på tværs af de tre brancher.
• En festival, som er et internationalt netværksforum for de tre brancher, og som derfor antalsmæssigt vil lægge betragteligt til den gæsteliste, der allerede i dag får op mod 400 udenlandske branchefolk til at besøge SPOT.
• At SPOT skal være en af de 2-3 årlige festivaler, man som brancheperson skal besøge i Europa. Fordi man her kan networke med nuværende og fremtidige kolleger fra hele verden.
• En festival, der er internationalt udstillingsvindue for de tre brancher, og som fasttømrer Danmarks position som kreativ smeltedigel i vækst.
• En festival, der styrker og plejer inkubatormiljøerne for nye talenter.
"Musikken er den store fællesnævner og værdiskaber for alle de kreative platforme, og derfor ligger der et kæmpepotentiale for danske musikere og aktører - også internationalt - som der skal holdes fokus på. Dette potentiale skal SPOT Music - Film - Interactive være drivkraften for at få forløst.” Jesper Mardahl, daglig leder af PROMUS
Derfor er nedenstående udpluk af årets brancheevents, seminarer og oplægsholdere et udtryk for festivalens ambition om netop at styrke ovenstående tendenser, og sikre et bredt samarbejde på tværs af musik, film og interactive:
MUSIC - highlights:
• Music Supervisors At Work - et område med stort potentiale for dansk musik i film, tv og reklamer. Mød fire fremtrædende amerikanske music supervisors fra bl.a. NBC/Universal og Leo Burnett, og hør om deres arbejde på området.
• Tarantino & The Music - hør om arbejdet med musikken til Tarantinos film, når music supervisoren Mary Ramos afholder master-class.
• Exploring Digital Strategies - førende internationale aktører inden for digital distribution og markedsføring diskuterer nye måder at bruge nettet på.
• Hør om de nye tendenser i den danske musikbranche under seminaret, “Mellem D.I.Y. og majors”.
• The Superstar Music Economy - den ansete engelske brancheanalytiker Mark Mulligan holder keynote om musikernes økonomiske virkelighed i den nye digitale verden.
• Meet The Music Supervisors - koncentreret og intens “speed-meeting”-session hvor danske branchefolk møder top-music supervisorer fra Hollywood, Chicago, New York over Paris til København for at udveksle musik og netværk.
• Mød den nye generation af danske musikbranchefolk og hør om deres udfordringer under seminaret, “Det Nye Kuld”.
• Mød folkene der sætter musik til H&M, Carlsberg og VW, og hør mere om værdien af music branding.
• Keynote fra Kevin Godley (x-10CC) og John Holland, WholeWorldBand, med overskriften; Towards a new model of monetising music.
FILM - highlights:
• Hovedprogram med ti udvalgte film af nye, nordiske filmskabere ledsaget af Q&A's og en afsluttende prisuddeling, hvor vinderen overrækkes SPOT Film-prisen og et mentorforløb med en anerkendt manuskriptforfatter og instruktør.
• Åben pitch-konkurrence med en halv million kroner til bedste film-idé: SPOT the Talent - et talentudviklingsprogram fra SPOT, Aarhus Filmværksted, Filmby Aarhus og SF Film med Meta Louise Foldager i juryformandsstolen.
• Et særprogram med tre film der udpeger nye veje for den interaktive dokumentargenre, kombineret med instruktøroplæg.
• En workshop, der er åben for folk, der arbejder med storytelling, animation og visuals i tilknytning til miljøerne i Aarhus (Talentfabrikken), Aalborg (Platform4) og Viborg (The Animation Workshop) - og som bliver til et mappingprojekt på SPOT Film.
INTERACTIVE - highlights:
• SPOT Interactive konferencen der har fokus på nye interaktive medieoplevelser, tendenser, nye forretningsmodeller, brugerinvolvering og netværk. Mød her bl.a. den sociale medie guru fra NY, Victor Pineiro, og hør hvordan LEGO involverer deres fans i forretningsudviklingen.
• SPOT Interactive Workshop: ”Innovate don’t innoflate!” om megatrenden EPHEMERAL. Ved Henry Mason og David Mattin fra trendwatching.com
• SPOT Interactive Workshop: “Creating a meaningful user journey” - Paul Tyler fra “Handling Ideas” og Simon Kibsgaard fra “Creuna”.
• SPOT Interactive Workshops: “Brands & Agencies – how to survive the extended scope” – Cliff Fluet tager reklamebranchen gennem den favre ny verden af branded content, talent kuratering, opdagelse og data.
• SPOT Interactive workshop: “COPE – Great content deserves great reach” – Kristoffer Okkels fra Creuna ser på hvordan kunstnere, medier og virksomheder former deres indhold, så det fungerer i mange kontekster på mange devices.
”Med udgangspunkt i vores stærke regionale netværk har det ligget lige til højrebenet for os at gøre de kreative partnerskaber operative. Fællesmålet er at skabe styrket internationalt udsyn for vores brancher” Carsten Holst, Filmby Aarhus
SPOT Music – Film – Interactive finder sted i Aarhus, fra 1. – 4. maj. Konferencer, seminarer, workshops m.v., finder sted på Godsbanen, Promus & Radisson Hotel – alt sammen inden for festivalens campus.
Festivalens foreløbige seminarprogram finder du her!
(de enkelte seminarpunkter uddybes i nærmeste fremtid på www.spotfestival.dk)
Deltagelse i Shareplays SPOT Interactive Conference 1. maj kræver særskilt tilmelding og betaling.
Ellers kan man som udgangspunkt deltage i aktiviteterne med SPOT Festivals 3-dages billet (gyldig 2.-4. maj) - dog er deltagelse i ”Meet The Music Supervisors” forbeholdt brancheprofessionelle. Læs mere her!
For yderligere information: Regitze Mai Møller – Regitze@promus.dk / +45 31 47 20 19
Promus tlf: +45 70 22 20 19
Læs mere om SPOT Festival på www.spotfestival.dk
“Mediebilledet ændrer sig hele tiden, så vi skal være opmærksom på de signaler, vores omverden sender. Det føler jeg, vi er med de nye spor.” Gunnar Madsen, leder af SPOT Festival
De tre brancher oplever i øjeblikket vækst med gode udviklingsmuligheder - især i samarbejder på tværs af “gamle skel”:
• Musikbranchen er blevet rigtig god til at afsætte musik internationalt inden for film, tv og reklamer - den fremgang ønsker SPOT at styrke gennem et stærkt samarbejde med film, tv og nye medieplatforme, samt ved at facilitere netværk til de internationale nøgleaktører.
• Filmbranchen er inde i en positiv gænge, der ikke bare skaber oplevelser, men beviseligt også vækst og arbejdspladser.
• I den danske interactive-branche er der vækst inden for alle sektorer, og der er generel fremgang inden for film, tv, computerspil, reklamefilm m.v. Af en omsætning på 3,4 mia. i 2012 udgjorde eksporten godt 1 mia. kr. (Kilde: Danske Indholdsproducenter i tal, 2012)
“Hele den kreative branche står over for en lang række fælles udfordringer i forhold til at nå fremtidens forbruger. Derfor giver det kun mening at samle de kreative brancher på tværs af brancheskel og snakke om, hvordan vi på bedst mulig vis håndterer disse udfordringer og udnytter de mange muligheder i det nye digitale landskab.” Mette Marcussen, Shareplay
Så med Filmby Aarhus, Shareplay og PROMUS som nye samarbejdspartnere ønsker SPOT Music - Film - Interactive derfor at imødekomme netop disse udfordringer og muligheder med en lang række målrettede aktiviteter, der skal styrke netværk, vidensdeling og internationale relationer på området.
Målet er:
• En festival, der showcaser upcoming talenter, nyskabende forretningskoncepter og kreative virksomheder inden for musik, film og interactive, og som støtter kraftigt op omkring idéudvikling og videndeling på tværs af de tre brancher.
• En festival, som er et internationalt netværksforum for de tre brancher, og som derfor antalsmæssigt vil lægge betragteligt til den gæsteliste, der allerede i dag får op mod 400 udenlandske branchefolk til at besøge SPOT.
• At SPOT skal være en af de 2-3 årlige festivaler, man som brancheperson skal besøge i Europa. Fordi man her kan networke med nuværende og fremtidige kolleger fra hele verden.
• En festival, der er internationalt udstillingsvindue for de tre brancher, og som fasttømrer Danmarks position som kreativ smeltedigel i vækst.
• En festival, der styrker og plejer inkubatormiljøerne for nye talenter.
"Musikken er den store fællesnævner og værdiskaber for alle de kreative platforme, og derfor ligger der et kæmpepotentiale for danske musikere og aktører - også internationalt - som der skal holdes fokus på. Dette potentiale skal SPOT Music - Film - Interactive være drivkraften for at få forløst.” Jesper Mardahl, daglig leder af PROMUS
Derfor er nedenstående udpluk af årets brancheevents, seminarer og oplægsholdere et udtryk for festivalens ambition om netop at styrke ovenstående tendenser, og sikre et bredt samarbejde på tværs af musik, film og interactive:
MUSIC - highlights:
• Music Supervisors At Work - et område med stort potentiale for dansk musik i film, tv og reklamer. Mød fire fremtrædende amerikanske music supervisors fra bl.a. NBC/Universal og Leo Burnett, og hør om deres arbejde på området.
• Tarantino & The Music - hør om arbejdet med musikken til Tarantinos film, når music supervisoren Mary Ramos afholder master-class.
• Exploring Digital Strategies - førende internationale aktører inden for digital distribution og markedsføring diskuterer nye måder at bruge nettet på.
• Hør om de nye tendenser i den danske musikbranche under seminaret, “Mellem D.I.Y. og majors”.
• The Superstar Music Economy - den ansete engelske brancheanalytiker Mark Mulligan holder keynote om musikernes økonomiske virkelighed i den nye digitale verden.
• Meet The Music Supervisors - koncentreret og intens “speed-meeting”-session hvor danske branchefolk møder top-music supervisorer fra Hollywood, Chicago, New York over Paris til København for at udveksle musik og netværk.
• Mød den nye generation af danske musikbranchefolk og hør om deres udfordringer under seminaret, “Det Nye Kuld”.
• Mød folkene der sætter musik til H&M, Carlsberg og VW, og hør mere om værdien af music branding.
• Keynote fra Kevin Godley (x-10CC) og John Holland, WholeWorldBand, med overskriften; Towards a new model of monetising music.
FILM - highlights:
• Hovedprogram med ti udvalgte film af nye, nordiske filmskabere ledsaget af Q&A's og en afsluttende prisuddeling, hvor vinderen overrækkes SPOT Film-prisen og et mentorforløb med en anerkendt manuskriptforfatter og instruktør.
• Åben pitch-konkurrence med en halv million kroner til bedste film-idé: SPOT the Talent - et talentudviklingsprogram fra SPOT, Aarhus Filmværksted, Filmby Aarhus og SF Film med Meta Louise Foldager i juryformandsstolen.
• Et særprogram med tre film der udpeger nye veje for den interaktive dokumentargenre, kombineret med instruktøroplæg.
• En workshop, der er åben for folk, der arbejder med storytelling, animation og visuals i tilknytning til miljøerne i Aarhus (Talentfabrikken), Aalborg (Platform4) og Viborg (The Animation Workshop) - og som bliver til et mappingprojekt på SPOT Film.
INTERACTIVE - highlights:
• SPOT Interactive konferencen der har fokus på nye interaktive medieoplevelser, tendenser, nye forretningsmodeller, brugerinvolvering og netværk. Mød her bl.a. den sociale medie guru fra NY, Victor Pineiro, og hør hvordan LEGO involverer deres fans i forretningsudviklingen.
• SPOT Interactive Workshop: ”Innovate don’t innoflate!” om megatrenden EPHEMERAL. Ved Henry Mason og David Mattin fra trendwatching.com
• SPOT Interactive Workshop: “Creating a meaningful user journey” - Paul Tyler fra “Handling Ideas” og Simon Kibsgaard fra “Creuna”.
• SPOT Interactive Workshops: “Brands & Agencies – how to survive the extended scope” – Cliff Fluet tager reklamebranchen gennem den favre ny verden af branded content, talent kuratering, opdagelse og data.
• SPOT Interactive workshop: “COPE – Great content deserves great reach” – Kristoffer Okkels fra Creuna ser på hvordan kunstnere, medier og virksomheder former deres indhold, så det fungerer i mange kontekster på mange devices.
”Med udgangspunkt i vores stærke regionale netværk har det ligget lige til højrebenet for os at gøre de kreative partnerskaber operative. Fællesmålet er at skabe styrket internationalt udsyn for vores brancher” Carsten Holst, Filmby Aarhus
SPOT Music – Film – Interactive finder sted i Aarhus, fra 1. – 4. maj. Konferencer, seminarer, workshops m.v., finder sted på Godsbanen, Promus & Radisson Hotel – alt sammen inden for festivalens campus.
Festivalens foreløbige seminarprogram finder du her!
(de enkelte seminarpunkter uddybes i nærmeste fremtid på www.spotfestival.dk)
Deltagelse i Shareplays SPOT Interactive Conference 1. maj kræver særskilt tilmelding og betaling.
Ellers kan man som udgangspunkt deltage i aktiviteterne med SPOT Festivals 3-dages billet (gyldig 2.-4. maj) - dog er deltagelse i ”Meet The Music Supervisors” forbeholdt brancheprofessionelle. Læs mere her!
For yderligere information: Regitze Mai Møller – Regitze@promus.dk / +45 31 47 20 19
Promus tlf: +45 70 22 20 19
Læs mere om SPOT Festival på www.spotfestival.dk
Tweet