Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Musikparlamentet i Promus

Musikparlamentet i Århus afholder debat-aften i Promus med titlen, "Hvad gør musikkonkurrencer ved musikken - musikkonkurrencer og branding".

Promus - produktionslaboratorierne, Vester Allé 15 - 8000 Århus C, tirsdag d. 19. oktober, kl. 19:00

Indgang ved Atlas' sceneindgang fra kl. 18:30 - entré 30,- kr.




Gennem de seneste par år har den almindelige musikinteresserede kunnet observere et markant stigende antal af musikkonkurrencer, hvor bands på forskellig vis konkurrerer om gevinster såsom indspilningsmuligheder, tilbud om promotion, airplay i radioen osv. Samtidig har forskellige dele af erhvervslivet fundet interesse for at benytte sig af lignende konkurrencer for at kæde deres produkt sammen med musikkulturen på
forskellig vis - her kan nævnes Royal Beers omfattende kampagne i samarbejde med Kashmir og for nylig tøjmærket Diesels U:Music kampagne.

Hvilken effekt har disse konkurrencer på musikkulturen og på udviklingen af musikken? Er musikkonkurrencerne blevet en slags gatekeepere eller flaskehalse, der fortæller musikforbrugerne, hvad der er godt og skidt, og bestemmer hvad der skal slå igennem?
Hvilke genrer, identiteter, profiler - hvad bliver udelukket eller foretrukket?

Har disse konkurrencer en positiv effekt på musikkulturen? Bliver musikerne og de enkelte bands mere professionelle og afklarede omkring deres profil i et mere og mere komplekst musiksamfund og kan branding-delen af disse konkurrencer ikke forsyne aspirerende professionelle musikere med en økonomi og en kontakt til et marked, som ellers ville være svært at opnå? Giver den musikerne med bedre muligheder for at tænkte originalt og kreativt, og vil konkurrencerne være med til at gøre musikscenen bredere og mere nuanceret?

Musikparlamentet søger ikke med denne debat at finde et svar på ovenstående spørgsmål, men ønsker at undersøge de effekter det har på musikkulturen, at musik og branding er blevet en fast del af musikkulturen. Vi er interesserede i at få de her emner bragt frem, fordi vi mener, det er relevant for almindelige musiklyttere at forstå det skift, musikkulturen er på vej igennem i disse tider, og samtidig give de involverede parter en mulighed for og et forum til at lufte deres betragtninger og refleksioner omkring lige netop deres rolle for musikkens udvikling i den danske musikkultur.

Panelet består af:
- Moses O. Luxhøj (Presse og Konceptudvikling ved Underground Music Awards)
- Mark Christiansen (Deltager i Starfighters, Emergenza, LiveContest (Karrierekanonen) med The Green Lives)
- Jesper Mardahl (Promus, Music Management, tidl. A&R hos EMI-Medley, BMG Ariola, Sonet Dansk Grammofon og Genlyd Grammofon)
- William de Feuth Michaelsen (Studenterhus Aarhus, Tidligere formand for Oppenheimers Eftermiddag)
Moderator:
- Carsten Ortmann (ansat ved DR)
Musik:
- I Will Furnish Your Sunday Mornings - lyt her!
- Mother Empire lyt her!