
”Gipfeltreffen” i Møgeltønder!
Gipfeltreffen – dette herlige ord betyder i sin rørende enkelhed; topmøde! Og topmøde var der tale om, da en række tyske og danske musikbranchefolk forleden satte hinanden i stævne under nærmest isolerede forhold på Schackenborg Slotskro. Find rapporten fra mødet her!
(foto fra v.til.h.: Thorsten Freese/Believe Digital, Michael Bisping/A.S.S. Concerts, Jesper Mardahl/Promus, Tom Jensen/DME, Martin Schumacher/Nettwerk Music Group, Christian Hald Buhl/Factory 92, Gunnar Madsen/SPOT Festival/ROSA , Thomas Rohde/MXD, Mik Christensen/Mermaid Records, Jesper Bay/Body Of Work, Yan Mangels/FKP Scorpio & Factory 92, Jakob Sørensen/branchekonsulent, Jesper Reginal/Crunchy Frog, Thomas Bredahl/Heartbeat Management, Manuel Amian/Cargo Records & Stephan Thanscheidt/FKP Scorpio)
Du kan finde rapporten fra det første "Gipfeltreffen" her! http://da.rosa.org/wp-content/uploads/2014/12/rosa.org_files_Gipfelrtreffen%201%20-%20Conclusions.pdf
Det tyske musikmarked er igennem de senere år blevet et af de vigtigste for dansk musik. Talrige danske artister er efterhånden faste indslag på festivaler, spillesteder og klubber overalt i det store land – der i øvrigt også er et af verdens største musikmarkeder. At de så oven i købet også har en musikmarkedsstruktur, der nærmest bringer nostalgiske tårer frem i undertegnede, gør jo ikke landet mindre attraktivt.
For ligesom tyskerne stadig sværger til kontanter, eller ”Bargeld”, så har de også stadig ”det gode gamle” fysiske marked. Det udgør i dag over 70% af musiksalget, hvor det i Danmark nu er nede på omkring 16%. Derfor er det tyske marked aldeles attraktivt, for du kan rent faktisk tjene penge på at sælge din musik dernede. Læg så dertil, at vi taler om over 85 millioner mennesker, et stærkt decentralt land hvor hvert forbundsland har sin egen mediestruktur (radio/TV og dagblade), flere primære byer; Hamburg, Köln, München – og ikke bare én hovedstad, Berlin.
Derfor er det blevet endnu vigtigere for os, at arbejde med at styrke vores relationer, indsigt, netværk og kompetencer med den tyske branche - for der er stadig mange udfordringer for de danske aktører, der kommer fra en mere ”digital virkelighed”.
Disse udfordringer var baggrunden for, at MXD, SPOT/ROSA, Factory 92 og Promus, forleden startede det første af forhåbentlig flere såkaldte ”Gipfeltreffen” (topmøder), hvor en række tyske og danske branchefolk mødes og ”sætter hinanden på dagsordenen”.
Det første ”Gipfeltreffen” havde således deltagelse af; Thorsten Freese/Believe Digital, Michael Bisping/A.S.S. Concerts, Jesper Mardahl/Promus, Tom Jensen/DME, Martin Schumacher/Nettwerk Music Group, Christian Hald Buhl/Factory 92, Gunnar Madsen/SPOT Festival/ROSA , Thomas Rohde/MXD, Mik Christensen/Mermaid Records, Jesper Bay/Body Of Work, Yan Mangels/FKP Scorpio & Factory 92, Jakob Sørensen/branchekonsulent, Jesper Reginal/Crunchy Frog, Thomas Bredahl/Heartbeat Management, Manuel Amian/Cargo Records, Stephan Thanscheidt/FKP Scorpio & Malte Erbs/PDH Music
Der vil komme en samlet mini-rapport med de primære konklusioner fra ”Gipfeltreffen” snarest muligt, men fra de tyske deltagere på mødet var den generelle holdning til dansk musik, at vi i den grad er på ”radaren”, er nemme at arbejde med, tæt på – korte afstande, leverer høj kvalitet og på den måde ”is an extra asset of fine repertoire for the market”.
Hvis du er interesseret i at læse mere om det tyske marked, har NOMEX – de nordiske musikeksportkontorer – udarbejdet en kort præsentation, som blev gennemgået ved et større nordisk/tysk marketing master class, der fandt sted i Berlin forleden. Du finder præsentationen her! /files/music_masterclass_presentation.pptx
”Gipfeltreffen” blev støttet af Statens Kunstfond, og fandt sted i Møgeltønder i ”æ grænseland”!
Du kan finde rapporten fra det første "Gipfeltreffen" her! http://da.rosa.org/wp-content/uploads/2014/12/rosa.org_files_Gipfelrtreffen%201%20-%20Conclusions.pdf
Det tyske musikmarked er igennem de senere år blevet et af de vigtigste for dansk musik. Talrige danske artister er efterhånden faste indslag på festivaler, spillesteder og klubber overalt i det store land – der i øvrigt også er et af verdens største musikmarkeder. At de så oven i købet også har en musikmarkedsstruktur, der nærmest bringer nostalgiske tårer frem i undertegnede, gør jo ikke landet mindre attraktivt.
For ligesom tyskerne stadig sværger til kontanter, eller ”Bargeld”, så har de også stadig ”det gode gamle” fysiske marked. Det udgør i dag over 70% af musiksalget, hvor det i Danmark nu er nede på omkring 16%. Derfor er det tyske marked aldeles attraktivt, for du kan rent faktisk tjene penge på at sælge din musik dernede. Læg så dertil, at vi taler om over 85 millioner mennesker, et stærkt decentralt land hvor hvert forbundsland har sin egen mediestruktur (radio/TV og dagblade), flere primære byer; Hamburg, Köln, München – og ikke bare én hovedstad, Berlin.
Derfor er det blevet endnu vigtigere for os, at arbejde med at styrke vores relationer, indsigt, netværk og kompetencer med den tyske branche - for der er stadig mange udfordringer for de danske aktører, der kommer fra en mere ”digital virkelighed”.
Disse udfordringer var baggrunden for, at MXD, SPOT/ROSA, Factory 92 og Promus, forleden startede det første af forhåbentlig flere såkaldte ”Gipfeltreffen” (topmøder), hvor en række tyske og danske branchefolk mødes og ”sætter hinanden på dagsordenen”.
Det første ”Gipfeltreffen” havde således deltagelse af; Thorsten Freese/Believe Digital, Michael Bisping/A.S.S. Concerts, Jesper Mardahl/Promus, Tom Jensen/DME, Martin Schumacher/Nettwerk Music Group, Christian Hald Buhl/Factory 92, Gunnar Madsen/SPOT Festival/ROSA , Thomas Rohde/MXD, Mik Christensen/Mermaid Records, Jesper Bay/Body Of Work, Yan Mangels/FKP Scorpio & Factory 92, Jakob Sørensen/branchekonsulent, Jesper Reginal/Crunchy Frog, Thomas Bredahl/Heartbeat Management, Manuel Amian/Cargo Records, Stephan Thanscheidt/FKP Scorpio & Malte Erbs/PDH Music
Der vil komme en samlet mini-rapport med de primære konklusioner fra ”Gipfeltreffen” snarest muligt, men fra de tyske deltagere på mødet var den generelle holdning til dansk musik, at vi i den grad er på ”radaren”, er nemme at arbejde med, tæt på – korte afstande, leverer høj kvalitet og på den måde ”is an extra asset of fine repertoire for the market”.
Hvis du er interesseret i at læse mere om det tyske marked, har NOMEX – de nordiske musikeksportkontorer – udarbejdet en kort præsentation, som blev gennemgået ved et større nordisk/tysk marketing master class, der fandt sted i Berlin forleden. Du finder præsentationen her! /files/music_masterclass_presentation.pptx
”Gipfeltreffen” blev støttet af Statens Kunstfond, og fandt sted i Møgeltønder i ”æ grænseland”!
Tweet