Promus nyheder
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

PROMUS var repræsenteret på MaMa

Den franske musikbranchefestival, MaMa, der blev afholdt i weekenden d. 15.-16. oktober, fandt for første gang sted i Paris. Festivaler, bookere, kulturinstitutioner, managers, musikere, pladeselskaber etc. etc. mødtes i det 18. arrondissement, dér hvor Montmartre møder Rive Droite, bohemer møder business people, og spillestederne ligger tæt. Promus' Anne Jensen var til stede.

MaMa-festivalen bestod for en stor del af networking, sat i rammer af arrangørerne med speed-meetings, business drinks, networking area, og masser af mulighed for at komme i kontakt med de rette personer. Netop networking var også hovedformålet med PROMUS' deltagelse, der foregik sammen med SPOT-festivalen og ROSA.

På baggrund af den udveksling som PROMUS indtil videre har haft med folk fra Austin, Texas, var det interessant at møde repræsentanter for festivalen South by Southwest (SXSW) i Austin, der havde en stand på MaMa. Nøglepersoner fra musikbranchen i Austin har for nylig dannet gruppen Austin Music People, som har til formål at støtte og rådgive musikbranchen, samt videndele og skabe netværk blandt aktører i musikbranchen i Austin. Disse målsætninger har en slående lighed med PROMUS' visioner og kan på den måde siges at underbygge de tilbagemeldinger, vi allerede har fået fra det århusianske musikmiljø om behovet for en bedre kommunikation i byen. Det nyetablerede arrangørnetværks ambition om at tale med én tunge i forhold til Århus' andre instanser kan i høj grad også spejles i initiativet fra Austin.

Seminaret Muzik 2025 - scenarios for our future gav nogle bud på, hvordan musikbranchen vil udvikle sig frem mod år 2025 . Panelet bestod af branchefolk fra Frankrig, Storbritannien, Tyskland og Rusland, og det lykkedes dem aldrig at blive enige om, hvordan musikbranchen kommer til at se ud i 2025. De konkluderede dog henholdvis: at de fysiske medier altid vil have en relevans pga. musikkens store emotionelle betydning for mennesker; at de fysiske medier vil sameksistere med de digitale; at musikbranchens forretningsmodeller kommer til at afhænge af convenience; og at musiksalg i fremtiden kommer til at handle om det direkte forhold mellem kunstner og fan. Spørgsmål fra publikum gik mest på den teknologiske udvikling og de nye medier, og det siger måske noget om det fokus, der er lige nu på musikteknologi, nogle gange på bekostning af indholdet?

Den parisiske setting havde sammen med et overbevisende program tiltrukket mange væsentlige musikbranchefolk, og der er grund til at tro, at festivalen gentages næste år.