Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

MUSIC CITY AARHUS

Med overskriften, "Music City Aarhus", har Promus taget initiativ til at få udviklet en ny strategi for udviklingen af byens musikliv - både på og bagved scenerne.

Music City Aarhus er et nyt initiativ, der skal styrke musiklivets aktører i Aarhus, og som har sit afsæt i rapporten, ”The Mastering Of A Music City”, der blev offentliggjort i juni i år. Rapporten er udarbejdet af Music Canada og er en køreplan for udviklingen af en såkaldt "music city"–strategi, hvor musiklivet i en by kan være en afgørende drivkraft for udvikling og vækst.

Rapporten tager udgangspunkt i fem grundlæggende krav, som er nødvendige for at forfølge denne strategi;

1. Der skal være en stærk talentmasse af bands & musikere
2. Der skal være en blomstrende musikscene
3. Der skal være ”plads” til musikken – både inden- og udendørs i form af spillesteder, festivalpladser m.v.
4. Et åbent og engageret publikum
5. Musik-relaterede virksomheder

Musiklivet i Aarhus opfylder alle disse fem krav - og har gjort det i årtier!.

Musik har altid været et centralt element i byen, og vi har en lang tradition for musik i alle afskygninger og genrer. Grundlæggende kan musiklivet i Aarhus beskrives som havende;

• en meget stærk indflydelse på dansk musik.
• en meget afgørende musikscene og miljø.
• en stor del af de førende danske kunstnere, der enten kommer fra byen eller bor der.
• en lang tradition for samarbejde.

.. samt at
..vi "producerer" snarere end at "re-producere"!
..der er et "særlig groove" – måske endda ligefrem en særlig "Aarhus Sound!".

Dette, kombineret med den generelle opfattelse af, at musik;

• ..er en vigtig del af byens strategi for vækst og ekspansion. Kultur & musik tiltrækker studerende og uddannet arbejdsstyrke.
• ..skaber en betydelig økonomisk "pay-back" til byen fra koncerter og arrangementer.
• ..er en del af strategien for vækst fra nye kreative virksomheder.
• ..er en vigtig del af identiteten af en kulturby
• ..er en fællesnævner for den kreative sektor i byen

.. inspirerede Promus til at yderligere at kæde alle aktørerne i byens musikliv - fra musikere, til musikbranche, uddannelse, festivaler og spillesteder for at skabe vores egen version af en ”køreplan”, så Aarhus kan opretholde og styrke sin position og betydning som Music City.

Der har været afholdt et stor møde for byens aktører tilbage i september, og her blev ”Music City”-tankerne meget positivt modtaget, og i oktober deltog vi i MUSIC CITIES CONVENTION i Washington hvor der blev yderligere knyttet kontakter til "søster-byer" internationalt; Berlin, Bergen, Göteborg, Austin, Seattle m.fl. (læs mere om Music Cities Convention her: http://www.musiccitiesconvention.com/

Vi arbejder nu på at sammensætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde den ”Music City”-strategi, der passer bedst til byens ambitioner.

Følg vores arbejde via Music City Aarhus-FB - her finder du også links til rapporter og artikler om emnet. Tjek: https://www.facebook.com/MUSIC-City-Aarhus-845256505571362/

Se præsentationsfolderen - "MUSIC CITY AARHUS - Connecting the dots!" her: /files/MusicCityAarhus2015_net.pdf

Tjek også Music Canada's "The Mastering Of A Music City"-rapport her: http://www.ifpi.org/downloads/The-Mastering-of-a-Music-City.pdf