Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Billboard: Sådan opnår du størst mulig eksponering

Billboard Magazine publicerede i starten af denne måned en top100 over den mest effektive form for eksponering i 2010. Det er ikke uinteressant for bands og musikbranchefolk at læse de mest givende platforme for udbredelse af musikken.


Da Billboard er et amerikansk magasin er mange af top-pladserne for maksimal eksponering relateret til de amerikanske medier. Således er eksponeringsplads nr. 1. en performance på Grammy Award-showet (eksemplificeret med Pinks akrobatiske optræden, hvor hun synger "Glitter in the Air" hængende i en sele), nr. 3 en performance i Oprah Winfrey Show, nr. 6 en sang fremført i tv-serien Glee og nr. 8 en performance i Saturday Night Live. Men eksponeringsplads nr. 2 i denne top 100-liste er interessant på et lidt bredere plan; det er nemlig placering af en sang i en Apple-reklame. Generelt optager synchs eller synch-aftaler et ikke uanseligt antal pladser på listen, og det er lige fra en placering i reklamer for Converse og Adidas til en placering i EA Games’ ”Rock Band”. Det bedste danske eksempel på en synch-aftale er placeringen af The Blue Vans "There Goes My Love" i en reklame for Apples Ipad - som i øvrigt blev vist under dette års Oscar-uddeling. Nr. 4 på listen er en sang, der figurerer som "free single of the week" på Itunes. Nr. 11 er en sang i en reklame, der kører under et særligt tv-indslag. Et dansk eksempel på dette kunne være Ginger Ninjas "Sunshine", som blev knyttet til tv-dækningen af VM i Holland og således blev spillet i hver intro, pause, omtale osv.

Billboard laver også en UK-top 10, og her figurerer synch-placeringen i en reklame for Apple på 4. pladsen.

En artikel i The Economist har sat nogle tal på de forskellige eksponeringsmåder, som musikbranchen har taget til sig på baggrund af faldende salg af CD'er etc. Ifølge artiklen er det ikke småpenge, man som musiker kan tjene, hvis man får placeret sin musik de rigtige steder. Derfor kan Billboard-listen måske inspirere til at tænke "ud af boksen"...