Promus nyheder
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

En event er en begivenhed er en aktivitet...

...eller ikke...? Eventbegrebet blev diskuteret af tre århusianske kulturpersoner, som bestemt ikke er var enige om betydningen. PROMUS var til Kultursalon på Teater Katapult under overskriften "Events"

For lederen af 2017-sekretariatet handler arbejdet med at skabe en kulturhovedstad om at "arbejde kontra nogle eksisterende tendenser". En event har ifølge Trevor Davies ikke noget at gøre med en stor, fremragende koncert, som jo kan være en god oplevelse. Eventen er den fælles iscenesættelse af koncerten, hvilket betyder, at det er i den flerdimensionelle oplevelse af koncerten, at eventen opstår. For at skabe en event, bør man - ifølge Davies arbejde på flere planer: planlægning af eventen, forventningsskabelse, og at bryde med forventningerne. Hvis der kun sker det, man har planlagt og forventet, opnår man ikke noget nyt.
Mette Kier, programchef på Musikhuset Aarhus, har tidligere arbejdet på MCH Herning, hvor hun var med til at afvikle koncerten med Bruce Springsteen. For hende er en event "en opmærksomhedsskabende aktivitet, der understøtter arrangørens kerneydelse", dvs. det er alt det udenom koncerten, der gør den til en event, og i øvrigt skaber mersalg, hvilket der jo i høj grad er brug for i musikbranchen.
Adjunkt i filosofi og idéhistorie Louise Fabian var på linje med Kier, da hun spurgte: "Hvordan tænker vi kultur ind som lokalitetsressource?", for det at inkludere det omkringliggende lokalområde - uanset om formålet er socialt eller økonomisk funderet - er noget, der udvider koncerten til at være en event. Men for Fabian er det ikke nok, at man laver noget nyt eller anderledes; det nye skal være noget, der styrker det liv, vi lever.

På Kultursalonen blev der stillet forslag om at udskifte begrebet event med det danske begivenhed. Men måske kan kategorierne bruges til at adskille dem i stedet. Event står altså for iscenesættelsen af en begivenhed, som består af aktiviteter. Ja....det blev noget langhåret, men var en god debat, hvor Musikhuset repræsentant stod lidt for skud pga. den mere praktiske tænkning og arbejdet med mersalg.

I Århus har vi ikke de store koncerter. Men vi har en undergrund og et potentiale, der ligger og lurer. Udfordringen er at få tricket den undergrund, så den kommer frem i lyset og bliver synlig for omverdenen. For Århus - og i særdeleshed for PROMUS - handler det at skabe rammer for kreativiteten, så den kan blomstre og vokse. Derfor starter vi nedefra. Og så forsøger vi at lave en kobling til de etablerede, større, skal-vi-kalde-dem-eventmagere...