Promus nyheder
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Musik-Iværksætter 2017 – and the winners are…

I efteråret søsatte vi vores nye Musik-Iværksætter 2017-initiativ, der skal være med til at stimulere til nye musikbranchetiltag i Aarhus.

Denne benhårde jury har nu voteret blandt de otte indkomne projekter, og vi er nu klar til at udnævne de tre ”vindere” af Musik-Iværksætter 2017.!

For at sikre den bedst mulige bedømmelse af de indkomne projekter, fik vi samlet et kompetent udvælgelsespanel bestående af:

Thomas Bredahl - manager, Heartbeat Management
Jesper Krogh Kjeldsen - iværksætter, Postevand.
Adrian Fey - Culture Works
Jesper Bay - Music Matters
Bo Blaabjerg - konsulent, Kaospiloterne

Denne benhårde jury har nu voteret blandt de otte indkomne projekter, og vi er nu klar til at udnævne de tre ”vindere” af Musik-Iværksætter 2017.;

Sound Of Aarhus – musikblog med fokus på hvad der sker på scenerne i byen, men også med et stærkt blik omtaler og anmeldelser af musikscenen generelt.
S.O.A. har et cutting edge-fokus på musikken, og er især henvendt til det store studentermiljø i byen. Derfor er S.O.A. også bevidst skrevet på engelsk, hvilket giver dem mulighed for at kunne udvide konceptet til andre byer. Og det er da også p.b.a. den ambition – kombineret med det stærke behov for formidling af musikken generelt – at Musik-Iværksætter-juryen har tildelt dem ”start-penge” og mentorhjælp.

Vi håber samtidig, at kunne hjælpe SOA med netværk i ”søsterbyerne” i vores kommende Music Cities Network, der er et nyt internationalt netværk af ”musikbyer”, som Promus i Aarhus sammen med kollegaer i Hamburg, Groningen og Sydney har taget initiativ til.
https://www.soundofaarhus.com/

Merch City – produktion og salg af musikmerchandise. Det er ingen hemmelig, at musikbranchen har haft en del udfordringer i de seneste år. Derfor har det været nødvendigt at fokusere på nye forretningstiltag, og her har merchandise – altså produktion af t-shirts og andre fan-orienterede produkter – vist sig at være et stærkt voksende marked. Det gælder både for store etablerede artister, men også for mindre bands, der på den måde kan supplere indtægter fra koncerter og festivaler. Merch City’s udgangspunkt, er at kunne tilbyde denne service til netop mindre bands, men med tiden også at kunne udvikle sig til en større position – både på de danske og internationale marked.
Den ambition har Musik-Iværksætter-juryen valgt at støtte op om med ”start-penge” og mentorhjælp.
http://merchcity.com/

Slingshot Music – nyt musikproduktionsselskab med fokus på områder indenfor musikbranchen; label, management, publishing (udvikling af sangskrivere og producere), samt en wokshop-del. Bag initiativet står Dion Rasmussen der har mange års erfaring fra musikbranchen - især indenfor rap og hip-hop. Dion har bl.a. en fortid som medlem som rapper i Odense Assholes, men har også sideløbende arbejdet med alle områder af musikmiljøet som både producer, sangskriver, koncertarrangør, underviser o.m.m. Dion har også taget Diplomuddannelse i Music Management på Det jyske Musikkonservatorium.

Det er altså på alle måder en erfaren og kompetent herre, der står bag Slingshot Music-initiativet. Og netop kombinationen af erfaring og behovet for nye tiltag, der vil producere og formidle musikken, gør at Musik-Iværksætter juryen har valgt at støtte Slingshot Music med både ”start-penge” og mentorhjælp.
http://slingshotmusic.dk/kunder.html

Promus vil gerne sige tusind tak for alle de indkomne ansøgninger, en stor tak til juryen, samt selvfølgelig et stort tillykke til de tre ”vindere”.

Hvorfor Musik-Iværksætter 2017?

"Aarhusiansk musik er blevet en milliardforretning"!

Sådan skrev JP/Aarhus i august om resultatet af den undersøgelse af musikøkonomien i byen, som er blevet iværksat af det nye netværk, Music City Aarhus, i foråret '16.
Undersøgelsen, der er lavet af analyseinstituttet, Epinion, og viser bl.a., at musikken i Aarhus beskæftiger 2.500 musikere og 1.100 ansatte i musikbranchen og samlet en genererer en omsætning på 1,8 mia. kr. (2015).

I Promus har vi altid haft den holdning, at hvis man vil styrke musiklivet - fra vækstlaget til de professionelle udøvere - så er det vigtigt også at støtte op om erhvervsdelen af musikken. De to ting hænger uomtvisteligt sammen, og der er brug for professionelle aktører, der kan arbejde med at formidle, producere og "afsætte" musikken - ikke bare herhjemme, men også internationalt.

Derfor tog vi initiativ til Musik-Iværksætter 2017-programmet, der består en række "startpakker", hvor vi tilbyder rådgivning, mentorhjælp, kontorplads i byens stærkeste musiknetværk - samt 15.000 DKK i "startpenge" til tre nye spændende iværksættertiltag.

Vi lancerer en ny runde efter sommeren 2017 – Musik-Iværksætter 2018.