
Promus - 2016 revisited!
Det gamle år går på hæld – og et nyt står på spring. Derfor tager vi lige et tilbageblik på årets mange aktiviteter, samt et kig på de kommende. Og der bliver nok at se til med både Music City Aarhus, Music Cities Network, SPOT+, Basic Germany 2.0, Promus Publishing Academy, Musik-Iværksætter, OFF Track 2017, Promus Live Academy, RAW Music og meget mere..
For 2017 bliver fantastisk. Ikke kun fordi Aarhus skal være kulturby (det er vi jo sådan set hele tiden), men fordi vi her fra vores ”pind” nu går et par ekstra gear op med vores nye netværk, Music City Aarhus.
Som led i byens nye kulturpolitik, fik vi en nemlig særlig bevilling til vores arbejde med netværket, ikke bare lokalt – men i høj grad også internationalt.
Music City Aarhus indgår nemlig i det nye netværk af musikbyer, Music Cities Network, som vi har taget initiativ til sammen med gode kollegaer fra Hamburg, Sydney og Groningen. Her er der række aktiviteter under udvikling, der skal være med til at styrke vores respektive musikmiljøer og som vil skabe nye netværk og muligheder for aktørerne. Arbejdet med Music Cities Network forankres i vores eget Music City Aarhus-netværk – med Promus som tovholder og sekretariat.
Music City Aarhus netværket – fungerer som et åbent forum for alle musikaktører i Aarhus under sloganet. ”music is need to have”!
Baggrunden for netværket er byens stærke tradition og historie som en af landets vigtigste musikbyer. En position som vi gerne vil både fastholde og udvikle på. Netværket fik sat gang i en større undersøgelse af musikøkonomien i Aarhus, der viste en omsætning på 1,8 milliarder DKK i musikbranchen i byen. Der blev endvidere afholdt en lang række netværksmøder for aktørerne, der bl.a. bød på et besøg af Mirik Milan – natteborgmester i Amsterdam, og i foråret udsendte vi så folderen, Music City Aarhus – a guide to concerts, venues & festivals, der blev distribueret i 5.000 eksemplarer til byens hoteller, restauranter, caféer og spillesteder.
Arbejdsgruppen bag Music City Aarhus, der består af repræsentanter fra VoxHall, Radar, Train, Northside, SPOT Festival, Muskelsvindfonden/Grøn Koncert, Aarhus Events, Musikhuset Aarhus, Skandinavian og Promus har i første omgang fokus på:
- At blive en stærk politisk stemme for musikken – kulturelt og erhvervsmæssigt.
- At sætte fokus på musikkens betydning – både kunstnerisk og kommercielt.
- At knytte byens aktører tættere sammen.
- At tiltrække nye talenter og styrke vækstlaget.
- At give adgang til netværk og vidensdeling.
- At sikre faciliteter for produktionsmiljøet.
Arbejdsgruppen vil blive udvidet med flere deltager fra det aarhusianske musikmiljø.
Læs mere om Music City Aarhus her: http://www.promus.dk/music-city-aarhus.asp - her finder du også links til både undersøgelsen af musikøkonomien samt venue-guiden.
Interessen for Aarhus som musikby bredte sig også internationalt, så her i 2016 jeg var nærmest på turné for at fortælle om vores arbejde ved musikkonferencer i Groningen (Eurosonic), Toronto (Music Cities Summit/Canadian Music Week), Brighton (The Great Escape/Music Cities Convention), Bergen (Vill Vill Vest), Hamburg (Reeperbahn Festival) og Katowice (Katowice Music Summit). I 2017 går turen til Austin (SXSW) og igen til Groningen (Eurosonic).
Og så lige et overblik over vores øvrige aktiviteter i 2016!
SPOT+/SPOT Festival 2016 var igen en af de helt store opgaver for Promus. I 2015 havde vi for første gang ansvaret med at producere, kuratere og koordinere SPOT+, der er SPOT Festivalens seminar og netværksdel for musikbranchen. 2016-udgaven blev igen afholdt på Radisson BLU i Aarhus og bød på ikke mindre end 24 seminarer og workshops for det store antal danske- og internationale musikbranchefolk, der besøgte festivalen. Forberedelserne til 2017-udgaven er i fuld sving, og arbejdet foregår igen i et tæt samarbejde med SPOT Festival, ROSA & MXD.
Ellers bød 2016 på vores første udgave af Promus Live Academy, hvor 35 deltagere over 4 moduler kom igennem live-branchens aktører og funktioner – fra tour management over spillesteder til produktionen af Northside Festival. Det hele blev håndholdt af en række stærke branchefolk fra VoxHall, SPOT Festival, Dansk Live, Beatbox Booking, Koda, Northside Festival og 5000 MGMT. Promus Live Academy vender tilbage i 2017.
Digitaldistributøren, PHONOFILE, var også forbi til en grundig gennemgang af ”do’s and don’ts” for D.I.Y.-bands, når det gælder udgivelsen af sin egen musik.
RAW Music kom på banen igen – denne gang i samarbejde med Sound Of Aarhus & SWAY. Første showcase løb af stablen i maj og bød bl.a. på det nye Aarhus-band, Sundays. RAW Music vender tilbage i 2017.
Sound Of Aarhus var også en de tre musikiværksætter, som vores jury udpegede til at modtage 15.000 DKK i ”startpenge” i forbindelse med vores nye Musik-Iværksætter 2017-initiativ. De to øvrige modtagere blev Merch City og Slingshot Music. Musik-Iværksætter-initiativet vender tilbage i 2017.
Og apropos 2017, så er der jo kun et håndfuld uger til, at Aarhus bliver Europæisk Kulturhovedstad. Vi har dog haft et samarbejde med Aarhus 2017 i et par år omkring en række vækstlags- og kompetenceprojekter – bl.a. som operatør i OFF Track 2017-gruppen.
Her har vi fokus på at støtte vækstlagsinitiativer, og i 2016 støttede vi bl.a. Aarhus Calling – en international writer camp, arrangerede vores egen URBAN MUSIC NETWORK-showcase på SPOT Festivalen, hvor vi præsenterede JÆRV og Kejser A sammen med bands fra Hamburg og Bergen, og samarbejdede igen med talentfestivalen OPPENHEIMER, hvor vi arrangerede vores ”Meet The Talent”-speed meetings mellem danske branchefolk og de optrædende bands fra OPPENHEIMER.
Desuden støttede vi også ROCK THE REGION-projektet, hvor udvalgte bands fra Herning, Horsens, Skive, Holstebro og Aarhus turnerer sammen inden deres fælles showcase på SPOT Festivalen. Vores bidrag bestod i et intensivt to-dags BASIC D.I.Y.-forløb. ROCK THE REGION kører igen i 2017 – læs mere her: http://www.aarhus2017.dk/da/nyheder/rock-the-region-2017-er-aabent-for-ansgninger/11937/
Endvidere er vi med til at støtte den kommende nye SPARK*-festival for elektronisk musik, der finder sted 26. maj 2017, støjrockfestivalen, SUPERNOISE 2, der finder sted fra 1. – 7. februar og UPCOMING AARHUS, der også finder sted til maj næste år.
Som en del af marketingstrategien fra Aarhus 2017, samarbejdede vi med SMUKFEST og DR P4 om RETHINK THE HIT-projektet, hvor bands og solister kunne give bud på nye tolkninger af en stribe af de største hits med bands fra regionen; GNAGS, TV2, Thomas Helmig, Mads Langer, Tina Dickow m.fl. P4’s lyttere stemte om de bedste bud, og vinderen blev sangeren Jens Gustav for sin version af Mads Langers, ”Heartquake”. Med prisen fulgte 25.000 DKK.
Igen i 2016 havde vi en række samarbejdsprojekter med andre musikorganisationer bl.a. KODA, DPA og STRØM Festival, og i forbindelse med DMF/Aarhus og MONO’s årlige MUSIKERDAG producerede vi indslaget: ”LISS – fra øvelokalet til den globale jukeboks” – et indblik i historien om Aarhus-bandet, der skabte international opmærksomhed fra ”dag 1”.
Udover ovenstående, fik vi fyldt vores fælleskontor op med en række nye musikiværksættere, og afholdt en lang række sparringssessions med nye spændende bands og solister fra byens musikmiljø.
Desuden har vi sat gang i de første aktiviteter i 2017, der i første omgang byder på:
Basic Germany 2.0 - intro til den tyske musikbranche i Promus!
Promus har i flere omgang haft et stærkt fokus på at formidle viden og kontakt til det store tyske musikmarked. Og da interessen stadig er stor fra musikmiljøet, inviterer vi til Basic Germany 2.0, onsdag d. 1. februar 2017 (ny dato!). Her vil en række musikbranchefolk fra Hamburg give en overordnet introduktion til markedet og fortælle om deres arbejde. Mød bl.a. Timo Weismann fra Hamburg Music Business Association & Fredrik Nedelmann fra Freibank Publishing (Einstürzende Neubauten).
Læs mere her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=856 – og tilmeld dig via
info@promus.dk
Basic Germany 2.0 er første lille aktivitet i det nye Music Cities Network.
Promus Publishing Academy 4.0 – 2017.
Promus Publishing Academy – er et intensivt kompetence- og netværksforløb for alle der arbejder seriøst med musikrettigheder, publishing, synchronisering og det internationale arbejde med sange til film & TV. Hele forløbet er "håndholdt" af et stjernehold af undervisere fra branchen, der over 4 moduler vil gennemgå fagområder som forvaltning af musikrettigheder, ophavsret, pengestrømme, forlagsarbejde, sangskrivere/producere, film, TV & reklamer.
Modulerne finder sted torsdag d. 26. og fredag d. 27. januar 2017, samt torsdag d. 2. og fredag d. 3. februar 2017 – alle dage i Promus, Vester Allé 15 – Aarhus.
Målgruppen er både nuværende og kommende professionelle musikbranchefolk indenfor label, management, booking, music management studerende, sangskrivere, producere, – og aktører fra de beslægtede områder; reklame, film, TV og interactive-området.
Læs mere og tjek tilmelding og priser her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=854
SPOT+ 2017 - Music & Media Friday, Meet The Music Supervisors, Let's Talk Digital - de første aktiviteter er klar og der åbnet for "early-bird"-billetterne!
Igen i 2017 står Promus bag SPOT+, i samarbejde med SPOT Festival, ROSA & MXD. SPOT+, er SPOT Festivalens konference- og netværksdel, og med overskrifter som Music & Media Friday, Meet The Music Supervisors, Let's Talk Digital, Let's Talk Music & Brands, Let's Talk Synch og Music Cities Network-seminar, er de første af en lang række aktiviteter ved at være på plads.
Læs mere om SPOT+-programmet og tjek vores tilbud om ”early bird”-billetter, der gælder til 31. december 2016 her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=857
SPOT+ finder sted under selve SPOT Festivalen, 5. - 6. maj på Radisson BLU, Aarhus.
Det var det! Ikke mere nyt herfra i denne omgang. Vi ønsker alle en glædelig jul og et forrygende godt nytår.
Vi vender stærkt tilbage mandag d. 2. januar 2017 – med blikket stift rettet på vores lille slogan: VI SKABER MULIGHEDER!
Som led i byens nye kulturpolitik, fik vi en nemlig særlig bevilling til vores arbejde med netværket, ikke bare lokalt – men i høj grad også internationalt.
Music City Aarhus indgår nemlig i det nye netværk af musikbyer, Music Cities Network, som vi har taget initiativ til sammen med gode kollegaer fra Hamburg, Sydney og Groningen. Her er der række aktiviteter under udvikling, der skal være med til at styrke vores respektive musikmiljøer og som vil skabe nye netværk og muligheder for aktørerne. Arbejdet med Music Cities Network forankres i vores eget Music City Aarhus-netværk – med Promus som tovholder og sekretariat.
Music City Aarhus netværket – fungerer som et åbent forum for alle musikaktører i Aarhus under sloganet. ”music is need to have”!
Baggrunden for netværket er byens stærke tradition og historie som en af landets vigtigste musikbyer. En position som vi gerne vil både fastholde og udvikle på. Netværket fik sat gang i en større undersøgelse af musikøkonomien i Aarhus, der viste en omsætning på 1,8 milliarder DKK i musikbranchen i byen. Der blev endvidere afholdt en lang række netværksmøder for aktørerne, der bl.a. bød på et besøg af Mirik Milan – natteborgmester i Amsterdam, og i foråret udsendte vi så folderen, Music City Aarhus – a guide to concerts, venues & festivals, der blev distribueret i 5.000 eksemplarer til byens hoteller, restauranter, caféer og spillesteder.
Arbejdsgruppen bag Music City Aarhus, der består af repræsentanter fra VoxHall, Radar, Train, Northside, SPOT Festival, Muskelsvindfonden/Grøn Koncert, Aarhus Events, Musikhuset Aarhus, Skandinavian og Promus har i første omgang fokus på:
- At blive en stærk politisk stemme for musikken – kulturelt og erhvervsmæssigt.
- At sætte fokus på musikkens betydning – både kunstnerisk og kommercielt.
- At knytte byens aktører tættere sammen.
- At tiltrække nye talenter og styrke vækstlaget.
- At give adgang til netværk og vidensdeling.
- At sikre faciliteter for produktionsmiljøet.
Arbejdsgruppen vil blive udvidet med flere deltager fra det aarhusianske musikmiljø.
Læs mere om Music City Aarhus her: http://www.promus.dk/music-city-aarhus.asp - her finder du også links til både undersøgelsen af musikøkonomien samt venue-guiden.
Interessen for Aarhus som musikby bredte sig også internationalt, så her i 2016 jeg var nærmest på turné for at fortælle om vores arbejde ved musikkonferencer i Groningen (Eurosonic), Toronto (Music Cities Summit/Canadian Music Week), Brighton (The Great Escape/Music Cities Convention), Bergen (Vill Vill Vest), Hamburg (Reeperbahn Festival) og Katowice (Katowice Music Summit). I 2017 går turen til Austin (SXSW) og igen til Groningen (Eurosonic).
Og så lige et overblik over vores øvrige aktiviteter i 2016!
SPOT+/SPOT Festival 2016 var igen en af de helt store opgaver for Promus. I 2015 havde vi for første gang ansvaret med at producere, kuratere og koordinere SPOT+, der er SPOT Festivalens seminar og netværksdel for musikbranchen. 2016-udgaven blev igen afholdt på Radisson BLU i Aarhus og bød på ikke mindre end 24 seminarer og workshops for det store antal danske- og internationale musikbranchefolk, der besøgte festivalen. Forberedelserne til 2017-udgaven er i fuld sving, og arbejdet foregår igen i et tæt samarbejde med SPOT Festival, ROSA & MXD.
Ellers bød 2016 på vores første udgave af Promus Live Academy, hvor 35 deltagere over 4 moduler kom igennem live-branchens aktører og funktioner – fra tour management over spillesteder til produktionen af Northside Festival. Det hele blev håndholdt af en række stærke branchefolk fra VoxHall, SPOT Festival, Dansk Live, Beatbox Booking, Koda, Northside Festival og 5000 MGMT. Promus Live Academy vender tilbage i 2017.
Digitaldistributøren, PHONOFILE, var også forbi til en grundig gennemgang af ”do’s and don’ts” for D.I.Y.-bands, når det gælder udgivelsen af sin egen musik.
RAW Music kom på banen igen – denne gang i samarbejde med Sound Of Aarhus & SWAY. Første showcase løb af stablen i maj og bød bl.a. på det nye Aarhus-band, Sundays. RAW Music vender tilbage i 2017.
Sound Of Aarhus var også en de tre musikiværksætter, som vores jury udpegede til at modtage 15.000 DKK i ”startpenge” i forbindelse med vores nye Musik-Iværksætter 2017-initiativ. De to øvrige modtagere blev Merch City og Slingshot Music. Musik-Iværksætter-initiativet vender tilbage i 2017.
Og apropos 2017, så er der jo kun et håndfuld uger til, at Aarhus bliver Europæisk Kulturhovedstad. Vi har dog haft et samarbejde med Aarhus 2017 i et par år omkring en række vækstlags- og kompetenceprojekter – bl.a. som operatør i OFF Track 2017-gruppen.
Her har vi fokus på at støtte vækstlagsinitiativer, og i 2016 støttede vi bl.a. Aarhus Calling – en international writer camp, arrangerede vores egen URBAN MUSIC NETWORK-showcase på SPOT Festivalen, hvor vi præsenterede JÆRV og Kejser A sammen med bands fra Hamburg og Bergen, og samarbejdede igen med talentfestivalen OPPENHEIMER, hvor vi arrangerede vores ”Meet The Talent”-speed meetings mellem danske branchefolk og de optrædende bands fra OPPENHEIMER.
Desuden støttede vi også ROCK THE REGION-projektet, hvor udvalgte bands fra Herning, Horsens, Skive, Holstebro og Aarhus turnerer sammen inden deres fælles showcase på SPOT Festivalen. Vores bidrag bestod i et intensivt to-dags BASIC D.I.Y.-forløb. ROCK THE REGION kører igen i 2017 – læs mere her: http://www.aarhus2017.dk/da/nyheder/rock-the-region-2017-er-aabent-for-ansgninger/11937/
Endvidere er vi med til at støtte den kommende nye SPARK*-festival for elektronisk musik, der finder sted 26. maj 2017, støjrockfestivalen, SUPERNOISE 2, der finder sted fra 1. – 7. februar og UPCOMING AARHUS, der også finder sted til maj næste år.
Som en del af marketingstrategien fra Aarhus 2017, samarbejdede vi med SMUKFEST og DR P4 om RETHINK THE HIT-projektet, hvor bands og solister kunne give bud på nye tolkninger af en stribe af de største hits med bands fra regionen; GNAGS, TV2, Thomas Helmig, Mads Langer, Tina Dickow m.fl. P4’s lyttere stemte om de bedste bud, og vinderen blev sangeren Jens Gustav for sin version af Mads Langers, ”Heartquake”. Med prisen fulgte 25.000 DKK.
Igen i 2016 havde vi en række samarbejdsprojekter med andre musikorganisationer bl.a. KODA, DPA og STRØM Festival, og i forbindelse med DMF/Aarhus og MONO’s årlige MUSIKERDAG producerede vi indslaget: ”LISS – fra øvelokalet til den globale jukeboks” – et indblik i historien om Aarhus-bandet, der skabte international opmærksomhed fra ”dag 1”.
Udover ovenstående, fik vi fyldt vores fælleskontor op med en række nye musikiværksættere, og afholdt en lang række sparringssessions med nye spændende bands og solister fra byens musikmiljø.
Desuden har vi sat gang i de første aktiviteter i 2017, der i første omgang byder på:
Basic Germany 2.0 - intro til den tyske musikbranche i Promus!
Promus har i flere omgang haft et stærkt fokus på at formidle viden og kontakt til det store tyske musikmarked. Og da interessen stadig er stor fra musikmiljøet, inviterer vi til Basic Germany 2.0, onsdag d. 1. februar 2017 (ny dato!). Her vil en række musikbranchefolk fra Hamburg give en overordnet introduktion til markedet og fortælle om deres arbejde. Mød bl.a. Timo Weismann fra Hamburg Music Business Association & Fredrik Nedelmann fra Freibank Publishing (Einstürzende Neubauten).
Læs mere her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=856 – og tilmeld dig via
info@promus.dk
Basic Germany 2.0 er første lille aktivitet i det nye Music Cities Network.
Promus Publishing Academy 4.0 – 2017.
Promus Publishing Academy – er et intensivt kompetence- og netværksforløb for alle der arbejder seriøst med musikrettigheder, publishing, synchronisering og det internationale arbejde med sange til film & TV. Hele forløbet er "håndholdt" af et stjernehold af undervisere fra branchen, der over 4 moduler vil gennemgå fagområder som forvaltning af musikrettigheder, ophavsret, pengestrømme, forlagsarbejde, sangskrivere/producere, film, TV & reklamer.
Modulerne finder sted torsdag d. 26. og fredag d. 27. januar 2017, samt torsdag d. 2. og fredag d. 3. februar 2017 – alle dage i Promus, Vester Allé 15 – Aarhus.
Målgruppen er både nuværende og kommende professionelle musikbranchefolk indenfor label, management, booking, music management studerende, sangskrivere, producere, – og aktører fra de beslægtede områder; reklame, film, TV og interactive-området.
Læs mere og tjek tilmelding og priser her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=854
SPOT+ 2017 - Music & Media Friday, Meet The Music Supervisors, Let's Talk Digital - de første aktiviteter er klar og der åbnet for "early-bird"-billetterne!
Igen i 2017 står Promus bag SPOT+, i samarbejde med SPOT Festival, ROSA & MXD. SPOT+, er SPOT Festivalens konference- og netværksdel, og med overskrifter som Music & Media Friday, Meet The Music Supervisors, Let's Talk Digital, Let's Talk Music & Brands, Let's Talk Synch og Music Cities Network-seminar, er de første af en lang række aktiviteter ved at være på plads.
Læs mere om SPOT+-programmet og tjek vores tilbud om ”early bird”-billetter, der gælder til 31. december 2016 her: http://www.promus.dk/Nyheder.asp?AjrDcmntId=857
SPOT+ finder sted under selve SPOT Festivalen, 5. - 6. maj på Radisson BLU, Aarhus.
Det var det! Ikke mere nyt herfra i denne omgang. Vi ønsker alle en glædelig jul og et forrygende godt nytår.
Vi vender stærkt tilbage mandag d. 2. januar 2017 – med blikket stift rettet på vores lille slogan: VI SKABER MULIGHEDER!
Tweet