Promus nyheder
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Musikbranchen og de sociale medier

De sociale netværk og de målrettede communities bliver vigtigere og vigtigere i forhold til at få udbredt musikken. Derfor arrangerede PROMUS i samarbejde med Train et mini-seminar om netop denne fagre nye verden. Vi havde besøg af Yourwaves, Copenhagen Records og GAFFA.

Martin Ibsen og Torben Eik fra Your Waves, der som såkaldt ”digitalt bureau” arbejder målrettet med de nye medier gav en introduktion til det nye medielandskab, som de selv betegner som et skift i mindset. Med internettet og de sociale medier er det blevet om ikke nødvendigt, så i hvert fald muligt, at markedsføre sig langt mere direkte via netværk, targeting og dialogisk inddragelse af fans. Der er opstået en forventning om, at musikere i høj grad er til stede og mulige at skabe kontakt til. På samme tid er der fokus på kontinuitet, hvorfor man i princippet lige så godt kan udgive en single om måneden, fulgt af små konkurrencer, low cost-videoer etc., som man kan udgive album af en vis længde. Det der taler imod, er - som Morten Hjort fra Copenhagen Records var enig i - at det stadig er nødvendigt at opbygge en form for hype. Det er vigtigt, også for annoncører og pladeselskab, at der "kommer noget større". De drypvise udgivelser er sværere at placere noget PR på.

Snakken gik om "alfa-brugere", der dækker over de 2% af internet-brugere, der producerer 98% af indholdet på nettet; åben innovation - dét at idéudvikle sammen med brugere eller fans; Kanye West og De Eneste To; Facebook som effektiv eller ineffektiv markedsføringsplatform; Michael Falch, der som et resultat af en social media-kampagne har modtaget lumre tilbud på sin FB-wall; GAFFAs planlagte omlægning af Klub GAFFA til et community, der kan inddrage flere; Copenhagen Beta og youtube-videoer, og vi rundede det hele af med en netværks-øl og en snack.