
We make music Århus!
I forbindelse med PROMUS' arbejde med Arrangørgruppen Aarhus har vi etableret et samarbejde med en nystartet interessegruppe i Austin: Austin Music People (AMP), som har målsætninger tilsvarende PROMUS. Derfor har vi talt med en af initiativtagerne til AMP, nemlig Brad Spies, der også er marketingchef for South by Southwest (SXSW).
Austin Music People's slogan er "We make music Austin!" Sloganet hænger tæt sammen med Austins brand som "Live Music Capital of the World", men det er en ambition, som vi i Århus godt kan lade os inspirere af.
Austin Music People er et non-profit initiativ, som er startet af nøglepersoner fra den Austin'ske musikbranche. Det er altså en gruppe, som er etableret som svar på et behov. I virkeligheden blev dette behov dog først identificeret af byens såkaldte "Live Music Task Force", som anbefalede at oprette en offentlig instans til at agere bindeled mellem byen og musikbranchen og til at arbejde for at udvikle Austins brand som "Live Music Capital of the World". Læs rapporten her. Men ifølge Brad Spies blev der aldrig fulgt op på denne anbefaling og initiativet endte med at komme fra en gruppe bestående af folk fra SXSW, Austin Music Commission, Austin City Limits, spillesteder og musikere i Austin.
AMP har endnu ikke lanceret hvad de helt præcist vil gøre for livemusikken i Austin. Men ifølge Brad Spies er det mange af de ting, som PROMUS allerede er startet op med:
Det andet punkt er netop det, som Arrangørgruppen Aarhus har samlet sig om. Det nyligt indsendte høringssvar til Århus Kommune omhandler bl.a. støjgrænser og generelle betingelser for at afholde koncerter i Århus og omegn.
Det sidste punkt er allerede i 2001 blevet undersøgt i Austin, men AMP mener, at der er behov for en ny rapport, da livemusikken både har en økonomisk betydning helt konkret for byen, men også fungerer som vækstmotor for byens udvikling. Denne betydning for Austin er i 2004 opgjort økonomisk til omkring 1 mia. dollars; et tal som AMP finder utidssvarende og først og fremmest for lavt. I forbindelse med arbejdet for at forbedre forholdene for livearrangører i Århus, har vi iværksat en mindre, men tilsvarende undersøgelse, som bl.a. finder sted i denne uge på nogle af byens spillesteder.
PROMUS vil fremover samarbejde med Austin Music People i form af erfaringsudvikling, sparring og gensidig inspiration for arbejdet.
Læs artikel om AMP her
Se rapporten "The role of music in the Austin economy" fra 2001 her.
Læs rapporten The role of the cultural sector in the local economy" fra 2005, hvoraf det fremgår på s. 2, at musik og musikrelateret turisme i alt havde et økonomisk afkast i 2004 på ca. 1 mia. dollars her
AMP's hjemmeside
Austin Music People er et non-profit initiativ, som er startet af nøglepersoner fra den Austin'ske musikbranche. Det er altså en gruppe, som er etableret som svar på et behov. I virkeligheden blev dette behov dog først identificeret af byens såkaldte "Live Music Task Force", som anbefalede at oprette en offentlig instans til at agere bindeled mellem byen og musikbranchen og til at arbejde for at udvikle Austins brand som "Live Music Capital of the World". Læs rapporten her. Men ifølge Brad Spies blev der aldrig fulgt op på denne anbefaling og initiativet endte med at komme fra en gruppe bestående af folk fra SXSW, Austin Music Commission, Austin City Limits, spillesteder og musikere i Austin.
AMP har endnu ikke lanceret hvad de helt præcist vil gøre for livemusikken i Austin. Men ifølge Brad Spies er det mange af de ting, som PROMUS allerede er startet op med:
- at skabe netværk i byens musikbranche
- at facilitere diskussioner om f.eks. støjgrænser ved afholdelse af udendørs arrangementer
- undersøge livemusikkens økonomiske betydning for byen.
Det andet punkt er netop det, som Arrangørgruppen Aarhus har samlet sig om. Det nyligt indsendte høringssvar til Århus Kommune omhandler bl.a. støjgrænser og generelle betingelser for at afholde koncerter i Århus og omegn.
Det sidste punkt er allerede i 2001 blevet undersøgt i Austin, men AMP mener, at der er behov for en ny rapport, da livemusikken både har en økonomisk betydning helt konkret for byen, men også fungerer som vækstmotor for byens udvikling. Denne betydning for Austin er i 2004 opgjort økonomisk til omkring 1 mia. dollars; et tal som AMP finder utidssvarende og først og fremmest for lavt. I forbindelse med arbejdet for at forbedre forholdene for livearrangører i Århus, har vi iværksat en mindre, men tilsvarende undersøgelse, som bl.a. finder sted i denne uge på nogle af byens spillesteder.
PROMUS vil fremover samarbejde med Austin Music People i form af erfaringsudvikling, sparring og gensidig inspiration for arbejdet.
Læs artikel om AMP her
Se rapporten "The role of music in the Austin economy" fra 2001 her.
Læs rapporten The role of the cultural sector in the local economy" fra 2005, hvoraf det fremgår på s. 2, at musik og musikrelateret turisme i alt havde et økonomisk afkast i 2004 på ca. 1 mia. dollars her
AMP's hjemmeside
Tweet