
Tips til DIY-musikere: Do's and Don'ts fra den internationale musikbranche
Det britiske musikbranchemagasin Music Week har spurgt en lang række førende branchefolk om deres bedste råd til usignede musikere. Vi bringer her et udpluk - værs'go!
Nedenstående er et udpluk fra et flere siders tema i det seneste Music Week, hvor det anerkendte britiske musikbranchemagasin har spurgt en lang række branchefolk til deres bedste råd; deres do's og don'ts. Du får her 10 hurtige fra repræsentanter fra bl.a. Cooking Vinyl, Virgin, Columbia Records, Ministry of Sound m.fl.
Først de positive:
Do's
- Tag din tid, gør det rigtigt og lad være med at have for travlt. Når det hele tager fart, skal du være klar til at følge med. Du er kun et nyt act én gang.
- Vær målrettet. Undersøg hvem der arbejder bag ved de bands, du selv beundrer, som derfor kan være relevante for din genre, og kontakt dem personligt.
- Forsøg at komme til at varme op for bands eller artister, som er fantastiske live. Du vil kunne lære fra dem og blive inspireret, og det vil dryppe på dig.
- Brug mere original omtale af dig selv end "Folk siger jeg lyder som Thom Yorke og Jeff Buckley" - fordi nu hvor du har sagt dét, vil jeg selvfølgelig ikke tro, du er lige så god som dem, og heller ikke, at du selv tror på det.
- Gør dit materiale let tilgængeligt online. Lad være med at sende store filer pr. e-mail - dine tracks bør være mulige at streame via Soundcloud eller andet, og dine billeder bør kunne hentes fra nettet.
- Bliv god live. I dag, hvor pladesalget går ned og salget af koncertbilletter går op, skal en artist have et professionelt og fængslende liveshow. At opleve et liveshow er desuden et af de første skridt mod at signe en artist, og derfor skal artisten kunne levere varen live.
- Udgiv din musik selv. I dag er det hverken svært eller dyrt, så det er ikke noget, du skal være bange for.
- Definér dig selv. Der er en berømt læresætning hos pladeselskaber: "If you can't define it, don't sign it!" Det samme gælder for artisten - hvis du ikke kan definere dig selv, skal du ikke regne med, at vi gør det for dig. At kunne være som pladeselskabet måtte ønske det, er ikke en god indgangsvinkel.
- Promovér dig selv lokalt. Forsøg at opbygge en fanbase på sociale medier og via blogs.
- Skriv sange hele tiden. Gør dit yderste for at skrive gode sange.
Så de negative:
Don'ts
- Glem ikke at skrive din kontaktinformation overalt og på alle dele af dit materiale. Skriv ikke kun din hjemmeside, men også telefonnummer og e-mail.
- Mist ikke modet. Fortsæt med at være høflig og charmerende; folk kan godt ændre mening.
- Glem ikke at være spændende og interessant.
- Undervurdér ikke sangens værdi. Uanset genre, er "melodien" kernen i al musikalsk succes. Alverdens sangundervisning, image-kontrol eller liveperformance kan ikke udkonkurrere en fantastisk sang.
- Føl dig ikke berettiget. Tag ansvar for din egen karriere - at forklare manglen på gode jobs med fraværet af en agent eller manglende interesse for dit band med ikke at være signet til et pladeselskab, hjælper dig ikke.
- Undlad at skrive under på noget, uden først at have konsulteret en professionel. Mange artister er ikke klar over, hvad de skriver under på, og ofte kan de ikke finde en udgave af kontrakten.
- Lad være med at have for travlt. Du har kun én mulighed for at gøre et godt førstehåndsindtryk, og en sludret e-mail, sendt fra en hotmail-konto og med stavefejl, er ikke ideelt.
- Send ikke alt ud på én gang. Det er ikke nødvendigt at lægge din bedste sang på nettet med det samme. Hold noget tilbage - der er ikke noget bedre end at opdage et rigtig godt band og indse at der er meget mere i vente.
- Undgå blot at være en kopi af dit yndlingsband.
- Vent ikke på at tingene sker. Forsøg altid at sætte dig selv i en position, hvor du kan skabe dit eget held.
Rådene kredser overordnet om vigtigheden af at være forberedt, professionel og tjekket, let tilgængelig på nettet, bevidst om performance og image, samt villig til at gøre en hel masse ting selv. På Promus har vi et netværk for dem der gør det selv - nemlig DIY Unite! - og det er åbent for alle. Vi afholder også løbende kurser og seminarer, hvor du kan få viden og svar på spørgsmål indenfor forskellige områder af musikbranchen. Meld dig til vores nyhedsbrev, så er du sikker på at få besked, når der er noget relevant for dig.
Først de positive:
Do's
- Tag din tid, gør det rigtigt og lad være med at have for travlt. Når det hele tager fart, skal du være klar til at følge med. Du er kun et nyt act én gang.
- Vær målrettet. Undersøg hvem der arbejder bag ved de bands, du selv beundrer, som derfor kan være relevante for din genre, og kontakt dem personligt.
- Forsøg at komme til at varme op for bands eller artister, som er fantastiske live. Du vil kunne lære fra dem og blive inspireret, og det vil dryppe på dig.
- Brug mere original omtale af dig selv end "Folk siger jeg lyder som Thom Yorke og Jeff Buckley" - fordi nu hvor du har sagt dét, vil jeg selvfølgelig ikke tro, du er lige så god som dem, og heller ikke, at du selv tror på det.
- Gør dit materiale let tilgængeligt online. Lad være med at sende store filer pr. e-mail - dine tracks bør være mulige at streame via Soundcloud eller andet, og dine billeder bør kunne hentes fra nettet.
- Bliv god live. I dag, hvor pladesalget går ned og salget af koncertbilletter går op, skal en artist have et professionelt og fængslende liveshow. At opleve et liveshow er desuden et af de første skridt mod at signe en artist, og derfor skal artisten kunne levere varen live.
- Udgiv din musik selv. I dag er det hverken svært eller dyrt, så det er ikke noget, du skal være bange for.
- Definér dig selv. Der er en berømt læresætning hos pladeselskaber: "If you can't define it, don't sign it!" Det samme gælder for artisten - hvis du ikke kan definere dig selv, skal du ikke regne med, at vi gør det for dig. At kunne være som pladeselskabet måtte ønske det, er ikke en god indgangsvinkel.
- Promovér dig selv lokalt. Forsøg at opbygge en fanbase på sociale medier og via blogs.
- Skriv sange hele tiden. Gør dit yderste for at skrive gode sange.
Så de negative:
Don'ts
- Glem ikke at skrive din kontaktinformation overalt og på alle dele af dit materiale. Skriv ikke kun din hjemmeside, men også telefonnummer og e-mail.
- Mist ikke modet. Fortsæt med at være høflig og charmerende; folk kan godt ændre mening.
- Glem ikke at være spændende og interessant.
- Undervurdér ikke sangens værdi. Uanset genre, er "melodien" kernen i al musikalsk succes. Alverdens sangundervisning, image-kontrol eller liveperformance kan ikke udkonkurrere en fantastisk sang.
- Føl dig ikke berettiget. Tag ansvar for din egen karriere - at forklare manglen på gode jobs med fraværet af en agent eller manglende interesse for dit band med ikke at være signet til et pladeselskab, hjælper dig ikke.
- Undlad at skrive under på noget, uden først at have konsulteret en professionel. Mange artister er ikke klar over, hvad de skriver under på, og ofte kan de ikke finde en udgave af kontrakten.
- Lad være med at have for travlt. Du har kun én mulighed for at gøre et godt førstehåndsindtryk, og en sludret e-mail, sendt fra en hotmail-konto og med stavefejl, er ikke ideelt.
- Send ikke alt ud på én gang. Det er ikke nødvendigt at lægge din bedste sang på nettet med det samme. Hold noget tilbage - der er ikke noget bedre end at opdage et rigtig godt band og indse at der er meget mere i vente.
- Undgå blot at være en kopi af dit yndlingsband.
- Vent ikke på at tingene sker. Forsøg altid at sætte dig selv i en position, hvor du kan skabe dit eget held.
Rådene kredser overordnet om vigtigheden af at være forberedt, professionel og tjekket, let tilgængelig på nettet, bevidst om performance og image, samt villig til at gøre en hel masse ting selv. På Promus har vi et netværk for dem der gør det selv - nemlig DIY Unite! - og det er åbent for alle. Vi afholder også løbende kurser og seminarer, hvor du kan få viden og svar på spørgsmål indenfor forskellige områder af musikbranchen. Meld dig til vores nyhedsbrev, så er du sikker på at få besked, når der er noget relevant for dig.
Tweet