Promus nyheder
10.10.22:
5.3.22:
26.10.17:
14.12.15:
28.10.12:
21.8.12:
2.1.12:
28.11.11:
20.6.11:
24.1.11:
3.1.11:
22.12.10:
24.11.10:
22.11.10:
27.9.10:
29.4.10:
29.4.10:

Promus Publishing Academy - nyt forløb i København!

Promus Publishing Academy – et intensivt kompetence- og netværksforløb for alle der arbejder seriøst med musikrettigheder, publishing, synchronisering og det internationale arbejde med sange til film & TV - rykker et smut til København med nyt kursus fra 17. februar 2015!

Det hele starter som bekendt med en sang. Det har altid været grundstoffet i musikken. Men en sang er også et værk, eller en rettighed, og denne rettighed danner baggrund for hele det pengemæssige økosystem i musikbranchen.

I takt med det stadigt pressede traditionelle musikmarked, bliver forståelsen og arbejdet med at udnytte og optimere disse rettigheder i den nuværende og fremtidige digitale- og globale virkelighed, mere og mere vigtig for den danske musikbranche.

Derfor er Promus Publishing Academy startet som et intensivt kursus med fokus på netop
rettigheds-og forvaltningsområdet, publishing, music supervision og internationale forhold,
på et professionelt niveau.

Målgruppen er både nuværende og kommende professionelle musikbranchefolk indenfor label, management, booking, music management studerende, sangskrivere/producere, – og aktører fra de beslægtede områder; reklame, film, TV og interactive-området.

Promus Publishing Academy er blevet til i samarbejde med Koda, Gramex, Dansk Musikforlæggerforening/DMFF og DPA/Danske Populærautorer og arbejder målrettet på at styrke kompetencer, viden og netværk indenfor publishing og rettighedsområdet.

Promus Publishing Academy har tidligere været afviklet i Aarhus, men næste omgang finder sted i København og bliver et intensivt forløb over 5 moduler:

17. februar: 14:00 – 17:30
Modul I: Koda/Gramex - forvaltning. grundlæggende ophavsret, digitale rettigheder, master- og kunstnerrettigheder.
Anne Sophie Gersdorff Schrøder/Koda, Jakob Hüttel/Koda & Anette Corneliussen/Gramex.


24. februar: 14:00 – 17:30:
Modul II: Synch, music supervision, film, TV & reklamer.
Andreas Nielsen/Crunchy Tunes og Nis Bøgvad/Copenhagen Picture Music


03. marts: 14:00 – 17:30
Modul III: Publishing fra A-Z - arbejdet som Publisher for sangskrivere og producere, aftaler, pengestrømme.
Anders Fredslund-Hansen/Universal Music Publishing


10. marts: 14:00 – 17:30
Modul IV: International publishing - det svenske "mirakel".
Ben Malén/Stereoscope Music, Stockholm


17. marts: 14:00 – 17:30
Modul V: Publishing and PRO’s in the US – en indføring i de amerikanske forhold omkring publishingaftaler, PRO’s (ASCAP, BMI & Sesac), samt de grundlæggende forhold omkring amerikanske aftaler.
Debbie Rose/Shapiro Bernstein Publishing, New York (t.b.c.)


Pris for alle 5 moduler: 4.000,- DKR. – enkeltmoduler: 1.000,- DKR pr. modul.

Location: København, Republikken – Vesterbrogade 26, København V

Ansøgningsfrist: mandag d. 2. februar 2015, kl. 12:00!

Hent ansøgningsskema her! - og send det til info@promus.dk

Tjek udtalelser og kommentarer fra en række af sidste års deltagere:

Jørn Jeppesen – booker/manager, PFM Management (Magtens Korridorer & Kim Larsen):

”Kurset var gennemtænkt i et godt opbyggeligt forløb. Og i en branche hvor de fleste er autodidakte – inkl. mig selv – var det meget givtigt, at få sat ens praktiske erfaringer ind i en historisk, teoretisk og juridisk kontekst af virkeligt dygtige undervisere. Jeg føler mig bedre rustet til at rådgive mine kunstnere. Jeg føler også, at kurset har afmystificeret nogle af tidens nye branche-grænseflader og har givet inspiration til nye forretningsområder. Jeg er simpelthen blevet klogere og enkelte af mine kæpheste er blevet udfordret”.

Peter Rønnow – advokat/Lett Advokater (Northside Festival og Nephew):

”Deltagelse i Promus Publishing Academy har været en øjenåbner i forhold til en meget kompleks og udfordrende branche. Udover at temaerne har været udvalgt med betydelig omhu og underviserne har bestridt et højt fagligt niveau, så har det været overordentligt inspirerende for dialogen, at deltagerpanelet i stort omfang har bestået af folk med ”fingrene helt nede i bolledejen”, hvorved dagligdagens brancheudfordringer og helt lavpraktiske forhold er kommet for dagens lys.”

Anna Bukh, Sangskriverstuderende på 2.år Det Jyske Musikkonservatorium:

”PPA er et tilbud man ikke kan afslå. Akademiet har givet mig et kendskab til emner som, rettigheder, pengestrømme, digitalisering, kontrakter og meget mere. Jeg har fået en hel del ud af denne undervisning og har mødt en masse forskellige spændende branchefolk. PPA har klædt mig på til min fremtid, som professionel sangskriver. Jeg har fået en større bevidsthed omkring alt det udenom selve sangen, hvilket er blevet mere og mere vigtigt, hvis man vil klare sig i dette fag. Hver tirsdag har jeg kunne se frem til den næste kompetente foredragsholder som deler ud af sin erfaring og sine oplevelser med musikbranchen og dens problematikker. Jeg vil klart anbefale dette tilbud, da alt undervisningen har været relevant for mig. Det har været skønt at være i et forum hvor jeg har kunnet få svar på alle mine spørgsmål.”

Martin Ahm – komponist og producer, Ahmatron:

”Promus Publishing Academy har været supergodt, og jeg har fået bedre indblik vedr. publishing og sync. Foredragsholderne har været rigtig gode, og de har belyst branchen fra hver deres side: jura, rettigheder, pengestrømme, udvikling etc. Dette har bidraget til en samlet større forståelse af de forskellige aktørers interesser og arbejdsgange”

Hvorfor Promus Publishing Academy?

Ja, det hele starter som bekendt med en sang. Det har altid været grundstoffet i musikken. Men en sang er også et værk, eller en rettighed, og denne rettighed danner baggrund for hele det pengemæssige økosystem i musikbranchen.

Musikbranchen har som bekendt været under kraftig forandring i de seneste mange år, og vi bevæger os stadigt hastigere fra det fysiske til det digitale. Det betyder, at musikken flyder næsten grænseløst ud på flere og flere platforme, og der udfolder sig hele tiden nye muligheder for musikkens anvendelse i film, reklamer, som lydidentitet og i spil. Så paletten er blevet bredere – ikke bare for de ”udøvende” sangskrivere, men i høj grad også for producerteams, ”ikke-udøvende” sangskrivere og filmkomponister.

I takt med det stadigt pressede traditionelle musikmarked, bliver forståelsen og arbejdet med at udnytte og optimere disse rettigheder i den nuværende og fremtidige digitale- og globale virkelighed, mere og mere vigtig for den danske musikbranche.

På den baggrund er Promus gået sammen med Koda, Dansk Musikforlæggerforening/DMFF, samt en række brancheaktører, om udviklingen af et ”akademi”, der målrettet og kontinuerligt arbejder på at styrke kompetencer, viden og netværk indenfor feltet under navnet Promus Publishing Academy.

Næste omgang af Promus Publishing Academy bliver et intensivt forløb over 4-5 moduler med fokus på hele rettigheds- og forvaltningsområdet, indføring i arbejdet med værker og rettigheder over en bred kam; opstart af publishingvirksomhed og arbejdsområderne her, rettighedsjunglen, kontrakter, pengestrømme, nye medier, den digitale virkelighed, producerteams og sangskrivere, co-writing, film og musik, music supervisor, audio branding, "music copyright export", internationale forhold og netværk.

Målgruppen er både nuværende og kommende professionelle musikbranchefolk, music management studerende, sangskrivere/producere, – og aktører fra de beslægtede områder; reklame, film, TV og interactive-området.

Indhold og undervisning bliver udarbejdet og forestået af repræsentanter fra Koda, DMFF og en række branchefolk.

Kontakt os endelig via info@promus.dk - eller på tlf. 70 22 20 19