WTF Is Music Publishing?

Tjek denne simple og herligt overskuelige gennemgang af arbejdet med publishing fra Sentric Music's, Simon Pursehouse.

Tag et kig i arbejdet med musik og film med Music supervisorens briller og ører på!

PROMUS SYNC ACADEMY - 2023

Sync, synch, at "synke" o.s.v. er den korte version af begrebet "synkronisering". Og "at synkronisere" er det, man gør, når man kobler lyd og levende billeder sammen - hvilket jo sker konstant i det mediebillede, der omgiver os. Vi kan jo ikke forestille os at se film, TV, serier, spille computerspil, se reklamer og meget mere- uden musik. Men hvad er det for nogle processer, der ligger bag når musikken og de levende billeder kobles sammen? Det er det vi sætter fokus på i dette nye forløb, som vi kalder Promus Sync Academy.

Siden 2013 har vi i samarbejde med Musikforlæggerne i Danmark og Koda kørt Promus Publishing Academy hvor vi kommer hele vejen rundt om arbejdet med musikrettigheder. Men indenfor de sidste mange år, har danske musikforlæggerne været rigtig gode til at arbejde indenfor sync-området, og derfor har en lang række danske musikere kunne opleves i TV-serier, reklamer og på film over hele verden. Så det er et område, der er blevet en vigtig indtægtskilde for både rettighedshavere, masterejere og musikere og komponister, og derfor har vi valgt at opdatere vores Promus Publishing Academy til et mere specifikt Sync Academy, og derfor er vi glade for at kunne byde velkommen til et forløb med fokus på hele den spændende verden, der er omkring "sync" og de mange muligheder de seriøse arbejde med musikrettigheder, publishing, synchronisering og det internationale arbejde med sange til film & TV.

Promus Sync Academy finder sted fra 25. - 27. januar 2023 hos Promus i Aarhus.

25.1.: 10:00 - 16:00:
Intro To Sync: Mette Zähringer/Iceberg Music Group
Key terms, clearing rights and process, money flow, small cases based on own experience, the differences in the European market versus the US-market, TV blanket licenses, what kind of use has to be cleared individually and/or collectively in Scandinavia, cue-sheets – In general an overall view in the “sync world”
Key trends: Understanding Sync with Artificial Intelligence, external cases-studies etc.

26.1.: 10:00 - 16:00:
The Music in Advertising: Josh Rabinowitz/Brooklyn Music.
An introduction to music in advertising.
The creative process from the perspective of ads and brands.
The creative process from the perspective of the artist, music executive, rights holder or representative.
The business of ads, music and brands.
How to sync up your music with the industry.

27.1.: 10:00 - 14:00:
Workshop

Målgruppen er professionelle musikbranchefolk indenfor label, management, booking, music managementstuderende, sangskrivere, producere, – og aktører fra de beslægtede områder; reklame, film, TV og interactive-området.

Deltagelse er gratis - hvis du ønsker at deltage, så skriv kortfattet til info@promus.dk med mere info om dig selv og din professionelle baggrund.

Ansøgningsfrist: mandag d. 16. januar 2023, kl. 12:00!

Promus Publishing Academy vender tilbage senere i 2023.

Promus Sync Academy er udviklet i samarbejde med Musikforlæggerne i Danmark er muliggjort med Kodas Kulturelle midler.

Mette Zähringer/Iceberg Music Group

Mette Zähringer har mere end 35 års erfaring i den danske musikbranche, hvor hun har arbejdet i de fleste funktioner inden for pladeselskabet og musikforlaget. Et af Mettes mange fokusområder er det store marked for synkronisering af musik til film, TV, reklamer og spil, og her har selskabet i den grad førertrøjen på herhjemme. Iceberg har haft stor succes med artister og bands som Dúné, Scatman John, Natural Born Hippies, Nice Little Penguins, Girls In Airports og The Blue Van.


Josh Rabinowitz/Brooklyn Music

Josh Rabinowitz is an industry leader with a profound passion for the ever-changing digital and creative content landscape, equally adept at the inventive/creative and the operational, from ideation to execution - bringing an entrepreneurial ethos to big corporate environments.
But above all, his musicality is what drives him. And, he is a top-shelf team leader and mentor!

He has produced, supervised, and negotiated over 10,000 tracks for Cinema, TV, Brands and Major Labels globally - reaching billions of consumers and fans, including over 50 tracks for Super Bowl ads, and a plethora of award-winning branded work including the Cannes Lions Grand Prix, and many others. He has become an expert, in-demand speaker on topics concerning Music in Media, recently presenting Keynotes in Singapore, Sao Paulo, Amsterdam, Inverness, Cannes, Tokyo, Toronto, Bogota, London, Barbados, and Montreal, to name a few.

He is often quoted/interviewed in the NY Times, WSJ, New Yorker, Forbes, Variety, The Guardian, etc. and regularly appears on NPR and Bloomberg TV news

German Publishing

For mange danske bands, labels & managements, der arbejder i Tyskland, kommer spørgsmålet om et samarbejde med en tysk Publisher tit på banen.

Mange vælger at lade Koda - via Gema (Tysk Koda) - sørge for at indkræve penge for radio, TV, live m.v., hvilket også kan fungere.

De tyske publishere mener dog stadig, at de kan sikre en bedre "kontrol" over rettighederne, og derfor fik vi Fredrik Nedelmann fra Freibank Publishing til at give et lille overblik over de områder, hvor de mener de kan gøre en forskel.

Så læs videre her i dokumentet, "Bennefits Of Working With A Publisher In Germany.